توجه به شاخصهای ادبیات کودک و نوجوان نیازمند بررسیهای موشکافانه است
اعظم سبحانیان در گفتوگو با پیرامون فعالیتهای شکل گرفته در عرصه ادبیات کودک و نوجوان گفت: فعالیتهای بسیاری در عرصه ادبیات کودک و نوجوان طی سالهای اخیر شکل گرفته است که از مهمترین آنها تاسیس موسسه پژوهشی محور با عنوان «مرکز مطالعات ادبیات کودک» زیر نظر دانشگاه شیراز به همت مرتضی خسرو نژاد در سال ۸۴ بود که از طریق این موسسه شاگردان زیادی تربیت و وارد عرصه تحصیلی شدند.
وی به فعالیتهای این مرکز فرهنگی آموزشی اشاره و بیان کرد: «مرکز مطالعات ادبیات کودک» با برگزاری هم اندیشیها و جشنوارهها برای نویسندگان تلاش دارد تا شاخصهای ادبیات کودک را توسعه دهد و با ادامه تحقیقات و بررسیهای خود در حوزه ادبیات کودک به رشد تعالی فرهنگ جامعه و نسل آینده بپردازد. من به عنوان یک نویسنده این حرکت را رویدادی ارزشمند در جهت اعتلای ادبیات کودک و نوجوان میدانم و آینده درخشانی را پیش روی این حوزه از ادبیات کشور میبینم.
سبحانیان به شگل گیری و ضرورت همراهی نویسندگان کودک در قالب انجمنهای تخصصی پرداخت و ابراز کرد: شکلگیری انجمنهای خودجوش برای ایجاد ساختارهای تاثیرگذار و کاربردی در ادبیات کودک و نوجوان نقشی موثر و مهم دارد هم اکنون انجمن «انگشت جادویی» توانسته به همت و تلاش خود نویسندگان شیرازی که در حوزه کتاب کودک فعالیت میکنند را گرد خود جمع کند و با کمک گرفتن از موسسه پژوهشی ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز فعالیتهای ارزشمندی را شکل دهد.
نویسنده کتاب کودک «شنل قرمزی» پیرامون شاخصهای اصلی ادبیات کودک بیان کرد: توجه به شاخصهای ادبیات کودک و نوجوان نیازمند بررسیهای موشکافانه است که همراهی با دغدغههای روز جامعه کودکان و نوجوانان را طلب میکند، در عین حال همراهی با تکنولوژی مولفهای مهم و اساسی بوده و از سوی دیگر کتابهای موجود در این حوزه از نگاه روانشناسی نیز باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.
این نویسنده کتاب به لزوم پرداخت به برخی از سوژه ها در آثار کودک و نوجوان اشاره و تاکید کرد: پیگیری سوژههای ناب و ارزشمند همانند مشکلات اجتماعی و مشکلات روز جامعه بهتر است در آثار کودک و نوجوان مورد توجه قرار گیرد، من خود به شخصه عموما کتابهایی که با موضوع بچههای کار و در مرحله بعد کتابهایی با سوژه نه به جنگ را برگزیدم و در این کتابها تلاش کردم تا فرهنگ انسانیت را ترویج دهم، چراکه معتقدم باید هنجار سازی کرد و این مهم از دوران کودکی آغاز میشود.
وی مشکلات اجتماعی را از دیگر محورهای مهم فعالیت در حوزه کودکان دانست و خاطرنشان کرد: موضوعات مهمی در حوزه اجتماعی وجود دارد که باید به آنها در آثار کودک و نوجوان پرداخته شود زیرا ضرورت دارد تا کودکان و نوجوانان از آن آگاه شوند این آگاهی سازنده بوده و از آسیبهای اجتماعی میکاهد در عین حال به عنوان کلید رشد توسعه جامعه مترقی آینده میتوان بر آن تاکید کرد، همچنین کتابهای کودک و نوجوان علاوه بر محتواهای جذاب و تصویر سازیهای مجذوب کننده باید دغدغههای روز جامعه و خانوادهها را مد نظر قرار دهند.