راهآهن زاهدان-چابهار مهمترین پروژه ریلی کشور است
- طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی درخصوص آغاز ریل گذاری مسیر راه آهن زاهدان – چابهار که فردا با حضور وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، استاندار و نمایندگان استان سیستان و بلوچستان انجام خواهد گرفت، اظهار داشت: این مسیر طولانیترین مسیر ریلی کشور است که در حال حاضر در حال احداث بوده که شاید شروع بزرگترین پروژه ریلی باشد.
وی افزود: هدف اصلی این مسیر ریلی اتصال چابهار به شبکه ریلی از طریق زاهدان است. همچنین دیگر هدف این است که بتوانیم با احداث این مسیر بخشی از کریدور شمالی – جنوبی در شرق کشور را تکمیل کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با بهرهبرداری از این مسیر ریلی زمینه توسعه اقتصادی منطقه مکران و جنوب شرق کشور که کمتر توسعه یافتهاند فراهم خواهد شد، گفت: همچنین با احداث این خط ریلی شرایط تزریق بار به داخل کشور از طریق بندر چابهار فراهم خواهد شد که یک دروازه جدید ریلی به شبکه ریلی کشور باز میشود.
وی ادامه داد: به این شکل که بتوانیم از طریق مسیر ترانزیت به کشور افغانستان که تنها مسیر دریایی اش از این راه خواهد بود، در آینده ترانزیت به کشورهای آسیای میانه را به این شکل انجام دهیم.
خادمی تصریح کرد: برای اجرای این طرح حدود ۶۲۸ کیلومتر مسیر حدفاصل زاهدان تا چابهار ریل گذاری میشود. عملیات زیرسازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و مابقی عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است.
وی ادامه داد: در مجموع برای احداث این مسیر به انضمام ایستگاهها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل گذاری شده داریم که نشان دهنده یک اقدام بسیار بزرگ است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور احداث شود که کار با روند خوبی در حال اجرا بوده و تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان از مبالغ اعتباری دولت در این پروژه هزینه شده است.
وی افزود: سال گذشته اقدام خوبی که برای تسریع این پروژه انجام گرفت این بود که با درخواست دولت و تایید مقام معظم رهبری برای تامین مالی این پروژه ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری و دولت برای پرداختن به این اقدام بزرگ به عنوان یک پروژه راهبردی حمل و نقلی کشور، اظهار داشت: به این ترتیب در سال ۹۹ علی رغم اینکه به واسطه شیوع ویروس کرونا یک توقف و یک کندی عملیات در ابتدای سال به وجود آمد، اما هم اکنون حدود ۳۲۰۰ نفر نیروی مختلف متخصص، نیروهای مجری، کارگری و عمل کننده در ۱۴۰ جبهه کاری در طول مسیر این پروژه مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: بنابر محاسبات انجام گرفته برای اتمام این پروژه ۴هزار میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است. اگر ارزش آن ۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده به روز حساب شود، ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که پیش بینی میشود این پروژه با ۸ هزار میلیارد تومان به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه تصریح کرد: مطابق پیش بینی انجام گرفته انتظار داریم که در سال اول بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۳ میلیون تن از این مسیر ریلی انتقال داده شود.
وی افزود: ظرفیت انتقال بار و مسافر در این مسیر وجود دارد و به همین خاطر در افق چشم انداز ۱۴۲۰ انتظار این است که بتوانیم نزدیک به ۸ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر را در این مسیر ریلی به داخل کشور جا به جا و یا ترانزیت به دیگر کشورها داشته باشیم که اقدام بزرگی برای کشور خواهد بود.
خادمی اظهار داشت: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا به جز افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود میآورد. به این شکل عملا به شبکه داخلی کشور یک بندر بسیار مهم، استراتژیک و راهبردی اتصال پیدا میکند که در آینده میتواند بندری شبیه و یا حتی بالاتر از بنادر عباس و بندر امام خمینی (ره) باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون بار از طریق جاده به بندر میآید که جدا از محدودیتها هزینه بالایی را به صاحبان کالا تحمیل میکند. با اتصال ریل یک تحول در حمل و نقل بار و مسافر و به خصوص بار در چابهار و در کشور را شاهد خواهیم بود.
وی در پایان گفت: برنامه این است که فاز نخست این پروژه در سال ۱۴۰۰ تمام و در سراسر مسیر بهره وری اولیه انجام گیرد. به این شکل از چابهار به زاهدان بهره برداری اولیه انجام خواهد شد و تکمیل آن در سالهای بعد با اضافه شدن ایستگاهها و دیگر موارد تکمیلی احداث شده خواهد بود.