قیمت پراید و پژو پارس واقعاً در عراق چند است؟
خبرگزاری میزان : قیمت خودروهای تولیدی کشور، همواره مورد توجه خریداران و نیز کارشناسان بوده است. مردم معتقدند که خودروسازان به دلیل این که با یک بازار انحصاری مواجه هستند، اهتمام زیادی به مولفه هایی که در فضای رقابتی اهمیت می یابد مانند کیفیت بالا و قیمت پایین، به خرج نمی دهند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی به
نقل از خراسان، در این میان یکی از ملاک های مقایسه، قیمت خودروهای داخلی
در خارج از کشور بوده است. آن چه در رسانه ها و افکار عمومی هر از گاهی
مطرح می شود، این است که قیمت خودروهای تولید داخل، در بازارهای خارجی
ارزان تر می باشد و لذا توجیهی برای قیمت های به نظر زیاد خودرو در داخل
(نسبت به مولفه های کیفی آن ها) وجود ندارد. این مساله باعث شد به سراغ
آمارهای گمرک و خودروسازان برویم. بدین منظور قیمت پراید و پژو پارس
صادراتی به عراق را مورد بررسی قرار می دهیم.
قیمت پراید و پژو پارس واقعاً در عراق چند است؟
طی روزهای گذشته برخی سایت ها و محافل خبری، با استناد به اظهارات برخی مسئولان صنعت خودرو و بررسی آمارهای گمرک، با احتساب دلار 3200 تومان، ادعا کردند که پراید به عراق، با قیمتی حدود 17 میلیون و پژو پارس نیز با قیمتی حدود 18 میلیون صادر می شود.
اما نگاهی به آمارهای گمرک، بیانگر جزئیات قابل توجهی است. بر این اساس آمار سه ماهه گمرک در خصوص خودروهای صادراتی پراید و پژو پارس به شرح جدول زیر می باشد:
*گفتنی است در بخشی از آمارها، صادرات 270 خودرو سواری پراید و تیبا نیز با هم آمده بود که بهدلیل پرهیز از اشتباه در محاسبات قیمت، حذف گردیده است.
با توجه به این که نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماهه نخست امسال، غیر از 15 فروردین، بین 3280 تا 3350 تومان بوده، لذا در وهله اول می توان نتیجه گرفت بر اساس آمار گمرک قیمت پراید و پژو پارس برای صادرات به عراق، حداقل 18 و حداکثر 19 میلیون بوده است.
اما آیا قیمت این محصولات در بازار عراق معادل مقادیر فوق است؟ صحت و سقم این موضوع را از دبیر انجمن خودروسازان و مدیر بخش صادرات ایران خودرو جویا شدیم. نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ضمن تکذیب موضوع فوق، قیمت روز پراید در بازار عراق را بیش از 25 میلیون عنوان نمود. علمی مدیر بخش صادرات ایران خودرو نیز ضمن اظهاراتی مشابه، قیمت پژو پارس در عراق را هم اینک حدود35 میلیون تومان عنوان نمود و افزود: قیمت پژو پارس صادراتی برای تحویل در عراق هم اکنون 21 میلیون تومان است. هرچند این رقم با آمار گمرک حدود 2 میلیون تومان تفاوت دارد.
توجه به این نکته ضروری است که بر اساس جدول ذیل، کلیه صادرات پژو پارس به عراق حداقل در سه ماه نخست امسال به صورت SKD (قطعات نیمه کامل بوده) که هنوز هزینه مونتاژ نهایی خودرو به آن تعلق نگرفته است.
دلایل قیمت های به ظاهر کمتر خودروهای صادراتی چیست؟
بنا به گفته دبیر انجمن خودروسازان، عمده ترین دلایل تفاوت قیمت خودروهای صادراتی با عرضه شده در داخل را می توان در مولفه های زیر یافت.
مالیات بر ارزش افزوده: در سال جاری نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای محصولات عرضه شده در بازار داخل به 9 درصد افزایش یافت.
این در حالی است که این نرخ به محصولات صادراتی تعلق نمی گیرد. محاسبه این مبلغ برای یک پراید 20 میلیون تومانی (البته با مقداری خطا) حدود 1 میلیون و 800 هزار تومان و برای یک پژو پارس 35 میلیونی حدود 3 میلیون و 150 هزار تومان می شود.
مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو: بر اساس ماده 43 قانون مالیات بر ارزش افزوده، هم اینک مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو معادل 3 درصد قیمت فروش کارخانه تعیین شده است. بر این اساس این مبلغ برای پراید، حدود 600 هزار تومان و برای پژو پارس، حدود 1 میلیون تومان خواهد بود.
بیمه شخص ثالث: هزینه این مورد نیز از مجموع هزینه های خودروهای صادراتی حذف می شود. در سال 94 این نرخ برای پراید و پژو پارس، به ترتیب حدود 700 و 800 هزار تومان بوده است.
بازگشت هزینه گمرکی بابت قطعات وارداتی: خودروسازان برای تکمیل خودروهای تولیدی بخشی از قطعات را از خارج کشور وارد میکنند. لذا وقتی خودروی تکمیلشده صادر میشود، هزینه گمرکی قطعات وارداتی به خودروساز برمیگردد، بنابراین در این بخش هم مقداری از هزینهها نسبت به عرضه خودرو در داخل کشور کمتر است.
معافیت های مالیاتی: هم اینک خودروسازان به ازای سود حاصل از درآمد خودروهای صادراتی، از معافیت های مالیاتی برخوردارند.
در کنار موارد فوق می بایست هزینه مونتاژ نهایی برای پژو پارس، حمل و نقل و سود فروشندگان عراقی در بازار عراق و ... را نیز در نظر گرفت.
در هر صورت با احتساب 3 مورد نخست قیمت پژو پارس برای صادرات باید معادل 30 میلیون تومان (5 میلیون تومان کمتر از قیمت داخلی) باشد. به این ترتیب همچنان فاصله 9 تا 11 میلیون تومانی قیمت پژو پارس در بازار داخلی و خارجی جای تامل و سوال دارد و باید ببینیم که هزینه مونتاژ نهایی، حمل و نقل و سود واسطه عراقی در این میان چقدر است و این که آیا فروش خودرو با این قیمت به عراق سودآور است؟
مولفه های هزینه قیمت پراید پژو پارس(تومان)
قیمت صادراتی 18.000.000 21.000.000
عوارض شماره گذاری 600.000 1.000.000
بیمه شخص ثالث 700.000 800.000
هزینه گمرکی بابت قطعات وارداتی 1.000.000 -
مالیات بر ارزش افزوده 1.800.000 3.150.000
جمع 22.100.000 25.950.000
حدود قیمت در داخل 20.000.000 35.0000.000
نام کالا مجموع ارزش صادراتی (دلار) حداقل نرخ دلار در سه ماه نخست مجموع ارزش ریالی تعداد حداقل قیمت هر خودرو صادراتی (تومان)
سواری پراید 2.585.000 3280 8.478.800.000 470 18.040.000
پژو پارس SKD(قطعات نیمه کامل) 16.389.627 53.757.975.970 2790 19.268.092
پژو پارس SKD(قطعات نیمه کامل) 16.389.627 53.757.975.970 2790 19.268.092
قیمت پراید و پژو پارس واقعاً در عراق چند است؟
طی روزهای گذشته برخی سایت ها و محافل خبری، با استناد به اظهارات برخی مسئولان صنعت خودرو و بررسی آمارهای گمرک، با احتساب دلار 3200 تومان، ادعا کردند که پراید به عراق، با قیمتی حدود 17 میلیون و پژو پارس نیز با قیمتی حدود 18 میلیون صادر می شود.
اما نگاهی به آمارهای گمرک، بیانگر جزئیات قابل توجهی است. بر این اساس آمار سه ماهه گمرک در خصوص خودروهای صادراتی پراید و پژو پارس به شرح جدول زیر می باشد:
*گفتنی است در بخشی از آمارها، صادرات 270 خودرو سواری پراید و تیبا نیز با هم آمده بود که بهدلیل پرهیز از اشتباه در محاسبات قیمت، حذف گردیده است.
با توجه به این که نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماهه نخست امسال، غیر از 15 فروردین، بین 3280 تا 3350 تومان بوده، لذا در وهله اول می توان نتیجه گرفت بر اساس آمار گمرک قیمت پراید و پژو پارس برای صادرات به عراق، حداقل 18 و حداکثر 19 میلیون بوده است.
اما آیا قیمت این محصولات در بازار عراق معادل مقادیر فوق است؟ صحت و سقم این موضوع را از دبیر انجمن خودروسازان و مدیر بخش صادرات ایران خودرو جویا شدیم. نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ضمن تکذیب موضوع فوق، قیمت روز پراید در بازار عراق را بیش از 25 میلیون عنوان نمود. علمی مدیر بخش صادرات ایران خودرو نیز ضمن اظهاراتی مشابه، قیمت پژو پارس در عراق را هم اینک حدود35 میلیون تومان عنوان نمود و افزود: قیمت پژو پارس صادراتی برای تحویل در عراق هم اکنون 21 میلیون تومان است. هرچند این رقم با آمار گمرک حدود 2 میلیون تومان تفاوت دارد.
توجه به این نکته ضروری است که بر اساس جدول ذیل، کلیه صادرات پژو پارس به عراق حداقل در سه ماه نخست امسال به صورت SKD (قطعات نیمه کامل بوده) که هنوز هزینه مونتاژ نهایی خودرو به آن تعلق نگرفته است.
دلایل قیمت های به ظاهر کمتر خودروهای صادراتی چیست؟
بنا به گفته دبیر انجمن خودروسازان، عمده ترین دلایل تفاوت قیمت خودروهای صادراتی با عرضه شده در داخل را می توان در مولفه های زیر یافت.
مالیات بر ارزش افزوده: در سال جاری نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای محصولات عرضه شده در بازار داخل به 9 درصد افزایش یافت.
این در حالی است که این نرخ به محصولات صادراتی تعلق نمی گیرد. محاسبه این مبلغ برای یک پراید 20 میلیون تومانی (البته با مقداری خطا) حدود 1 میلیون و 800 هزار تومان و برای یک پژو پارس 35 میلیونی حدود 3 میلیون و 150 هزار تومان می شود.
مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو: بر اساس ماده 43 قانون مالیات بر ارزش افزوده، هم اینک مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو معادل 3 درصد قیمت فروش کارخانه تعیین شده است. بر این اساس این مبلغ برای پراید، حدود 600 هزار تومان و برای پژو پارس، حدود 1 میلیون تومان خواهد بود.
بیمه شخص ثالث: هزینه این مورد نیز از مجموع هزینه های خودروهای صادراتی حذف می شود. در سال 94 این نرخ برای پراید و پژو پارس، به ترتیب حدود 700 و 800 هزار تومان بوده است.
بازگشت هزینه گمرکی بابت قطعات وارداتی: خودروسازان برای تکمیل خودروهای تولیدی بخشی از قطعات را از خارج کشور وارد میکنند. لذا وقتی خودروی تکمیلشده صادر میشود، هزینه گمرکی قطعات وارداتی به خودروساز برمیگردد، بنابراین در این بخش هم مقداری از هزینهها نسبت به عرضه خودرو در داخل کشور کمتر است.
معافیت های مالیاتی: هم اینک خودروسازان به ازای سود حاصل از درآمد خودروهای صادراتی، از معافیت های مالیاتی برخوردارند.
در کنار موارد فوق می بایست هزینه مونتاژ نهایی برای پژو پارس، حمل و نقل و سود فروشندگان عراقی در بازار عراق و ... را نیز در نظر گرفت.
در هر صورت با احتساب 3 مورد نخست قیمت پژو پارس برای صادرات باید معادل 30 میلیون تومان (5 میلیون تومان کمتر از قیمت داخلی) باشد. به این ترتیب همچنان فاصله 9 تا 11 میلیون تومانی قیمت پژو پارس در بازار داخلی و خارجی جای تامل و سوال دارد و باید ببینیم که هزینه مونتاژ نهایی، حمل و نقل و سود واسطه عراقی در این میان چقدر است و این که آیا فروش خودرو با این قیمت به عراق سودآور است؟
مولفه های هزینه قیمت پراید پژو پارس(تومان)
قیمت صادراتی 18.000.000 21.000.000
عوارض شماره گذاری 600.000 1.000.000
بیمه شخص ثالث 700.000 800.000
هزینه گمرکی بابت قطعات وارداتی 1.000.000 -
مالیات بر ارزش افزوده 1.800.000 3.150.000
جمع 22.100.000 25.950.000
حدود قیمت در داخل 20.000.000 35.0000.000
نام کالا مجموع ارزش صادراتی (دلار) حداقل نرخ دلار در سه ماه نخست مجموع ارزش ریالی تعداد حداقل قیمت هر خودرو صادراتی (تومان)
سواری پراید 2.585.000 3280 8.478.800.000 470 18.040.000
پژو پارس SKD(قطعات نیمه کامل) 16.389.627 53.757.975.970 2790 19.268.092
پژو پارس SKD(قطعات نیمه کامل) 16.389.627 53.757.975.970 2790 19.268.092
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *