صدور ۴۵ هزار استعلام الکترونیک سوء پیشینه در استان هرمزگان/ تشریح مزایای روش نوین صدور گواهی عدم سوء پیشینه
این روزها ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیک در شرایط خاص کرونایی مورد توجه خاصی قرار گرفته است. از جمله این خدمات میتوان به صدور گواهی عدم سوء پیشینه به صورت الکترونیک اشاره کرد که از سامانههایی است که اخیرا همزمان با گرامیداشت هفته قوه قضاییه ازآن رونمایی شده است.
خبرگزاری میزان -
درخصوص ایده طرح اولیه گواهی عدم سوء پیشینه الکترونیک توضیح دهید؟
روند صدور گواهی عدم سوء پیشینه به صورت سنتی این گونه بود فردی که متقاضی دریافت گواهی باشد با درخواست شخصی یا معرفی از یک اداره یا سازمانی به دادسرامراجعه میکرد و دستور دادستان اخذ میشد وسپس با مراجعه به پلیس آگاهی از فرد انگشت نگاری صورت میگرفت وسپس برگ انگشت نگاری به دادسرا ارسال میشد و درصورت نداشتن سابقه، گواهی صادر میشد واز طریق پست به آدرس متقاضی ارسال میشد که این روند حداقل ۳ یا ۴ روز به طول میانجامید واگر فرد سوابقی مؤثر یاغیر مؤثر یا پروندهای داشت که مشکلاتش دوچندان میشد.
پیشنهاد اولیه من این بود که مراجعان مستقیماً به پلیس آگاهی مراجعه کنند و دادستان مکاتبهای با پلیس آگاهی داشته باشد وفرآیند اضافی اخذ دستور اولیه دادستان حذف شود. این موضوع تصویب شد واز آن تاریخ به بعد دوبار مراجعه به دادسرا به یک بار مراجعه تقلیل یافت.
پیشنهاد دوم من درجلسه این بود که طرحی تهیه کنیم وکل فرآیند به صورت الکترونیکی باشد ومراجعات حضوری وحتی انگشت نگاری هم حذف شود که بعضی ازهمکاران آن را غیرممکن دانستند.
طی چند روز بعد کارم را آغاز و همه مقررات ودستورالعملهای مربوطه را جمع آوری کردم وشخصاً جهت آشنایی دقیق با روند کار صدور سنتی گواهی عدم سوء پیشینه به درخواست گواهی اقدام کردم و درهمه مراحل حاضر شدم وصورتجلسه و یادداشت برداری کردم ودر پلیس آگاهی هم حاضر شدم وهمه فرآیند را ملاحظه وکارشناسی کردم وطرح مشتمل بر ۳۳ صفحه تحت عنوان "طرح واگذاری خدمت صدور گواهی سوء پیشینه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در راستای کاهش مراجعه به واحدهای قضایی، تکریم مراجعان وارتقای حقوق شهروندی" تهیه کردم و درشورای قضایی استان هرمزگان تصویب شد وجهت عملیاتی کردن به مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه ارسال شد.
این طرح به خوبی توسط همکاران مرکز آمار برنامه نویسی واجرای آزمایشی آن به استان هرمزگان واگذار شد. پس از دو ماه تعامل با مرکزاولین گواهی سوء پیشینه الکترونیک صادر شد و پس از چند ماه از اجرای آن به صورت آزمایشی، خطاها ومشکلات عدیده آن برطرف شد.
در مورد پروسه صدور گواهی عدم سوء پیشینه الکترونیک بیشتر توضیح دهید؟
در طرح اولیه این پروسه در ۱۰ گام دیده شده است که روش اجرایی فعلی تقریباٌ با آن منطبق است و به طور خلاصه چنین است، فرد متقاضی گواهی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور مراجعه و درخواست خود را با ارائه کارت ملی اعلام میکند و مدیر دفتر خدمات پس از احراز هویت، درخواست متقاضی را ثبت میکند. بلافاصله درخواست فوق در کارتابل دادستان قرار میگیرد و دادستان کارتابل را باز میکند و درخواست را ملاحظه میکند. سیستم به صورت خودکار سوابق شخص را در پایگاههای مهم اطلاعاتی مرتبط بررسی مینماید و امکان بررسی به صورت دستی نیز وجود دارد. در صورت نداشتن سابقه پس از تاٌئید دادستان گواهی صادر و بلافاصله به صورت الکترونیک به سامانه ابلاغ متقاضی ارسال میشود و متقاضی نیز از گواهی مذکور پرینت تهیه نموده و از آن در مراجع مورد نظر استفاده میکند.
این پروسه چقدر زمان بر است؟
کمتر از یک روز کاری گواهی صادر میشود.
با توجه به این موارد انگشت نگاری لازم نیست؟
خیر، دراین فرآیند بر اساس کدملی و اقلام اطلاعاتی دیگر حتی بر اساس نام و نام خانوادگی در چندین پایگاه اطلاعاتی غنی و مهم سوابق افراد جستجو میشود.
تکریم مراجعان، صرفه جوئی در وقت و هزینه مردم، ـ استفاده از بستر فناوری و کاهش دخالت انسان جهت جلوگیری از جعل و سوء استفاده، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جهت خدمت رسانی مطلوبتر و کاهش حجم کار واحدهای قضایی، افزایش ثبت نام ثنا و ابلاغ الکترونیک، صرفه جویی در نیروی انسانی است.
- این روزها ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیک در شرایط خاص کرونایی مورد توجه خاصی قرار گرفته است. از جمله این خدمات میتوان به صدور گواهی عدم سوء پیشینه به صورت الکترونیک اشاره کرد که یکی از راه های تسهیل امور مردم است.
گفتوگوی میزان با مجتبی قهرمانی دادستان عمومی وانقلاب بندرعباس به عنوان ارائه دهنده ایده و طرح اولیه گواهی عدم سوء پیشینه الکترونیک را به شرح زیر میخوانیم:
در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟
مجتبی قهرمانی، دادستان عمومی وانقلاب بندرعباس دارای دکترای حقوق جزا وجرم شناسی هستم، ۲۰ سال سابقه خدمت در قوه قضاییه را دارم و به لحاظ مسئولیت معاونت آمار و فناوری در دادگستری استان هرمزگان از سالهای ۹۳ تا ۹۸ با حوزه فناوری نیز آشنایی دارم.
در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟
مجتبی قهرمانی، دادستان عمومی وانقلاب بندرعباس دارای دکترای حقوق جزا وجرم شناسی هستم، ۲۰ سال سابقه خدمت در قوه قضاییه را دارم و به لحاظ مسئولیت معاونت آمار و فناوری در دادگستری استان هرمزگان از سالهای ۹۳ تا ۹۸ با حوزه فناوری نیز آشنایی دارم.
درخصوص ایده طرح اولیه گواهی عدم سوء پیشینه الکترونیک توضیح دهید؟
روند صدور گواهی عدم سوء پیشینه به صورت سنتی این گونه بود فردی که متقاضی دریافت گواهی باشد با درخواست شخصی یا معرفی از یک اداره یا سازمانی به دادسرامراجعه میکرد و دستور دادستان اخذ میشد وسپس با مراجعه به پلیس آگاهی از فرد انگشت نگاری صورت میگرفت وسپس برگ انگشت نگاری به دادسرا ارسال میشد و درصورت نداشتن سابقه، گواهی صادر میشد واز طریق پست به آدرس متقاضی ارسال میشد که این روند حداقل ۳ یا ۴ روز به طول میانجامید واگر فرد سوابقی مؤثر یاغیر مؤثر یا پروندهای داشت که مشکلاتش دوچندان میشد.
در اوایل سال ۹۷ درجلسه شورای قضایی دادگستری استان هرمزگان، دادستان وقت از کثرت مراجعان اظهار گلایه داشت من به عنوان معاون آمارو فناوری اطلاعات در جلسه حضور داشتم وبا توجه به سامانه کنترل تردد مراجعان که عملیاتی کرده بودیم، میدانستم که تعداد متوسط روزانه حدود ۳۰۰ تردد بابت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه است.
پیشنهاد اولیه من این بود که مراجعان مستقیماً به پلیس آگاهی مراجعه کنند و دادستان مکاتبهای با پلیس آگاهی داشته باشد وفرآیند اضافی اخذ دستور اولیه دادستان حذف شود. این موضوع تصویب شد واز آن تاریخ به بعد دوبار مراجعه به دادسرا به یک بار مراجعه تقلیل یافت.
پیشنهاد دوم من درجلسه این بود که طرحی تهیه کنیم وکل فرآیند به صورت الکترونیکی باشد ومراجعات حضوری وحتی انگشت نگاری هم حذف شود که بعضی ازهمکاران آن را غیرممکن دانستند.
طی چند روز بعد کارم را آغاز و همه مقررات ودستورالعملهای مربوطه را جمع آوری کردم وشخصاً جهت آشنایی دقیق با روند کار صدور سنتی گواهی عدم سوء پیشینه به درخواست گواهی اقدام کردم و درهمه مراحل حاضر شدم وصورتجلسه و یادداشت برداری کردم ودر پلیس آگاهی هم حاضر شدم وهمه فرآیند را ملاحظه وکارشناسی کردم وطرح مشتمل بر ۳۳ صفحه تحت عنوان "طرح واگذاری خدمت صدور گواهی سوء پیشینه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در راستای کاهش مراجعه به واحدهای قضایی، تکریم مراجعان وارتقای حقوق شهروندی" تهیه کردم و درشورای قضایی استان هرمزگان تصویب شد وجهت عملیاتی کردن به مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه ارسال شد.
این طرح به خوبی توسط همکاران مرکز آمار برنامه نویسی واجرای آزمایشی آن به استان هرمزگان واگذار شد. پس از دو ماه تعامل با مرکزاولین گواهی سوء پیشینه الکترونیک صادر شد و پس از چند ماه از اجرای آن به صورت آزمایشی، خطاها ومشکلات عدیده آن برطرف شد.
در مورد پروسه صدور گواهی عدم سوء پیشینه الکترونیک بیشتر توضیح دهید؟
در طرح اولیه این پروسه در ۱۰ گام دیده شده است که روش اجرایی فعلی تقریباٌ با آن منطبق است و به طور خلاصه چنین است، فرد متقاضی گواهی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور مراجعه و درخواست خود را با ارائه کارت ملی اعلام میکند و مدیر دفتر خدمات پس از احراز هویت، درخواست متقاضی را ثبت میکند. بلافاصله درخواست فوق در کارتابل دادستان قرار میگیرد و دادستان کارتابل را باز میکند و درخواست را ملاحظه میکند. سیستم به صورت خودکار سوابق شخص را در پایگاههای مهم اطلاعاتی مرتبط بررسی مینماید و امکان بررسی به صورت دستی نیز وجود دارد. در صورت نداشتن سابقه پس از تاٌئید دادستان گواهی صادر و بلافاصله به صورت الکترونیک به سامانه ابلاغ متقاضی ارسال میشود و متقاضی نیز از گواهی مذکور پرینت تهیه نموده و از آن در مراجع مورد نظر استفاده میکند.
این پروسه چقدر زمان بر است؟
کمتر از یک روز کاری گواهی صادر میشود.
با توجه به این موارد انگشت نگاری لازم نیست؟
خیر، دراین فرآیند بر اساس کدملی و اقلام اطلاعاتی دیگر حتی بر اساس نام و نام خانوادگی در چندین پایگاه اطلاعاتی غنی و مهم سوابق افراد جستجو میشود.
مزایای این طرح نسبت به روش سنتی چیست؟
تکریم مراجعان، صرفه جوئی در وقت و هزینه مردم، ـ استفاده از بستر فناوری و کاهش دخالت انسان جهت جلوگیری از جعل و سوء استفاده، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جهت خدمت رسانی مطلوبتر و کاهش حجم کار واحدهای قضایی، افزایش ثبت نام ثنا و ابلاغ الکترونیک، صرفه جویی در نیروی انسانی است.
تاکنون چند فقره گواهی الکترونیک صادر شده است؟
از زمان اجرای طرح (خرداد ۹۸ تا (۴/۴/۱۳۹۹)، ۴۵۸۰۰ فقره گواهی سوء پیشینه الکترونیک دراستان هرمزگان صادر شده است به معنی این است که ۴۵۸۰۰ مراجعه کننده دادگستری کاهش یافته است و این تعداد از مردم شریف استان از دریافت این خدمت راضی و خشنود بوده و باعث افزایش رضایت مندی عمومی به قوه قضاییه شده است.
از زمان اجرای طرح (خرداد ۹۸ تا (۴/۴/۱۳۹۹)، ۴۵۸۰۰ فقره گواهی سوء پیشینه الکترونیک دراستان هرمزگان صادر شده است به معنی این است که ۴۵۸۰۰ مراجعه کننده دادگستری کاهش یافته است و این تعداد از مردم شریف استان از دریافت این خدمت راضی و خشنود بوده و باعث افزایش رضایت مندی عمومی به قوه قضاییه شده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *