خدادی: شریکسازی مردم در همه فرایندها، تنها راه اداره جامعه است
- طبق اعلام روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جریان نشست ویدیو کنفرانس مشترک شورای اطلاع رسانی استانها که با حضور جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور، معاونین سیاسی امنیتی و اجتماعی، مدیران کل سیاسی و تقسیمات کشوری استانداریها و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها با موضوع برنامهها و فعالیتهای شوراهای اطلاع رسانی استانها برگزار شد، ضمن تأکید بر اهمیت این نشست مشترک میان دو وزارتخانه کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: در جهان کنونی که قدرت اصلی، قدرت اطلاعات، نشر اطلاعات و اثرگذاری اطلاعات است و جریان اطلاعات تمامی لایههای قدرت را تحت تأثیر خود قرار داده است، باید برای مواجهه سنجیده و مقابله مؤثر با لایههای متعدد و متنوع جریان سازیها و تبلیغات علیه نظام، برنامه و آمادگی کامل داشت.
خدادی با ترسیم شماری از مهمترین لایهها و جریانهای فضاسازی و تبلیغات ضد نظام از جمله گروهک منافقین، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، به برنامه ریزی و تلاش مستمر و گسترده این جریانها برای رصد مداوم و جمع آوری اخبار و اطلاعات کشور و پردازش و محصول سازی این جریانها علیه نظام اشاره کرد و گفت: این لایهها ۴ محور و موضوع اصلی یعنی القاء ناکارآمدی، سوء مدیریت، فساد و سیاه نمایی از وضعیت کشور را در کانون توجه و جریان سازی خود قرار داده و به شکل مداوم، هدفمند و ۲۴ ساعته به تولید و انتشار اخبار فراوان در این زمینه میپردازند. وی افزود: شوراهای اطلاع رسانی استانها میتوانند با برنامه ریزی و اقدام در راستای شناسایی، رصد، تحلیل و مقابله با این جریان ها، نقش مؤثری در تأمین منافع ملی و ارتقاء امنیت ملی کشور در سطح استانها ایفا کنند.
وی ضمن بیان این مطلب افزود: شورای اطلاع رسانی استانها بستر ایجاد ارتباط موثر و متقابل بین دستگاهها و مردم بوده و وظیفه دارند با بهره ازهمه ظرفیت رسانهای دراستان اولویت توجه به نیاز و مطالبات و... افکارعمومی را برای مسئولین استان تبیین و محقق نمایند
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این که امروزه دیگر تبلیغات صرف و یکسویه و غیر تعاملی پاسخگوی مسائل و پدیدهها نیست، تأکید کرد: در جهان امروز و در عرصه رسانه و اطلاع رسانی، اصل اساسی، شریک سازی مردم در اداره جامعه است که یک وجه شاخص آن نیز شریک سازی آنها در جریان رسانهای و اطلاع رسانی کشور است.
وی با اشاره به این که با تولید و گسترش فرایند اطلاع رسانی اقناعی و تعاملی میتوان به اثربخشی اطلاعات و دادههای مورد نظر امید داشت، اظهار داشت: در این شرایط، میتوان سه مأموریت اساسی برای شوراهای اطلاع رسانی استانها ترسیم کرد: جریان شناسی، جریان سازی و خنثی سازی. محقق ساختن این مأموریت ها، نقش تعیین کنندهای در پاسخگویی به شایعات شکل گرفته بر بستر بی اطلاعی، شبهات ناشی از اطلاعات دوپهلو، ابهامات حاصل اطلاعات و القائات محصول اطلاعات بیرونی، ایفا خواهد کرد. وی افزود: نمونهها و مصادیق فراوانی از جمله مدیریت بحران کرونا وجود دارد که از سوی این لایه ها، هجمهها و حملات گستردهای مبتنی بر هر ۴ تکنیک (شایعه پراکنی، شبهه سازی، ابهام آفرینی و القاء) علیه نظام و مردم شکل گرفته و گسترش یافته است.
خدادی هم چنین با اشاره به ظرفیتهای مهم و تعیین کننده شوراهای اطلاع رسانی استان ها، تأکید کرد: با بهره گیری حداکثری از این ظرفیتها و در نظر داشتن مأموریت سه گانه جریان شناسی، جریان سازی و خنثی سازی در سطح استان ها، میتوان به مواجهه منطقی، سنجیده و مؤثر با لایههای مختلف فعال علیه نظام در عرصه رسانه و اطلاع رسانی امیدوار بود. وی افزود: شرط اصلی موفقیت در این مسیر، علاوه بر احساس مسؤولیت و تعهد ویژه در این عرصه، در نظر داشتن ضرورت تعامل و هماهنگی کامل بین تمامی اجزای شوراهای اطلاع رسانی در سطح استانها است
وی هم چنین ضمن تأکید بر ضرورت تهیه نقشه راه رسانهای و اطلاع رسانی حرفهای و سنجیده مبتنی بر فهم شرایط کنونی کشور و جهان و نیز درک عمیق بروز تحولات و تغییرات عظیم در مختصات رسانه و اطلاع رسانی، اظهار داشت: مهمترین اصل در چنین شرایطی، تدارک چشم انداز، تهیه برنامه و اقدام با بهره گیری از امکانات رسانهای نوین است و باید برای هر پدیده و موضوعی، پیوست رسانهای مرتبط و مؤثر داشت.