ادامه روابط حمل و نقلی با کشورهای همسایه به رغم شیوع کرونا
- طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امین ترفع با اشاره به اهمیت نقش ترانزیت در اقتصاد کشور اظهار کرد: متاسفانه برخی به دنبال مطرح کردن این موضوع هستند که ترانزیت عامل قاچاق کالا در کشور است و با این عنوان در پی کمرنگ کردن یکی از مهمترین بخشهای حمل و نقل کشورند. این درحالی است که در تمام برنامههای کلان کشور از جمله برنامه ششم توسعه و سیاستهای اقتصاد مقاومتی به این حوزه اشاره شده است.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نقش ترانزیت در حمل و نقل کالا یادآور شد: برای مثال ایشان در نوروز سال ۹۳ در حرم امام رضا (ع) عنوان نمودند «حمل و نقل ترانزیت یکی از فرصتهای بزرگ کشور است که از جنوب به دریای آزاد و از شمال به آبهای محدود منتهی میشود. همسایههای ما ۳۷۰ میلیون نفر جمیعت دارند و میزان ارتباط با کشورهای همسایه برای رونق اقتصادی کشور ما بسیار مهم است. «مدیر کل تجاریسازی وتشکلهای وزارت راه و شهر سازی در ادامه آماری در باره میزان ترانزیت کالا در دو سال گذشته ارایه کرد و گفت: سال ۹۷ حدود ۱۰.۴ میلیون تن ترانزیت در کشور انجام شد که این میزان در سال ۹۸ به ۷.۶ کاهش یافته است.
مدیرکل تجاریسازی و تشکلهای وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بر اساس این آمار کاهش ۳۰ درصدی در ترانزیت کالا داشته ایم بنابراین نیازمند یک اراده جدی در سطح ملی برای جبران و تقویت مزیتهای رقابتی ترانزیتی هستیم و ۲۴ دستگاهی که در این حوزه تاثیرگذارند باید این آمار را به عنوان هشدار در نظر بگیرند تا مزیت کشور در حوزه ترانزیت کمرنگ نشود.
وی ادامه داد: همچنین در بند ۴ ابلاغیه برنامه ششم توسعه آمده است «توسعه پیوندهای اقتصادی و تجاری متقابل و شبکهای کشور به ویژه کشورهای آسیایی جنوب غربی و تبدیل شدن به قطب تجاری و ترانزیتی باید اجرایی شود.» در ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقلی با توجه به نگرش شبکهای توسعه محور، آمایش سرزمین، ملاحظات دفاعی و سودآوری ملی و موقعیت ترانزیتی کشور مورد تاکید قرار گرفته است.
ترفع ادامه داد: تاکید مکرر بر ترانزیت در قوانین بالادستی بر اهمیت ترانزیت و نقش آن در امنیت ملی و افزایش توان ژئوپلیتیکی اشاره دارد، بنابراین ضربه زدن به ترانزیت کشور مغایر با سیاستهای کلان کشور است.
مدیرکل تجاریسازی و تشکلهای وزارت راه و شهرسازی با بیان این که موقعیت جغرافیایی کشور باعث شده تا ترانزیت به یکی از مهمترین ابزارهای ایجاد چسبندگی اقتصادی با کشورهای همسایه تبدیل شود، گفت: باید به گونهای روابط خود را در حوزه ترانزیت توسعه دهیم که حتی در شرایط بحرانی مانند کرونا نیز این روابط قطع نشود، همان طور که این اتفاق افتاد و ارتباط ما با برخی کشورهای همسایه علی رغم تمام محدودیتها رخ داد.
ترفع با اشاره به تاریخ ترانزیت در کشور گفت: ترانزیت در کشور ما تاریخ دیرینهای دارد، در دوران صفویه با هدف افزایش نقش کشور در جاده ابریشم، برنامه ریزی شد تا هزار و یک کارونسرا در کشور ساخته شود و هدف این بود در مسیر جاده ابریشم که تجار از ملیتهای مختلف تردد میکنند، تردد و تبادلات تجاری با حداقل هزینه و حداکثر تسهیلات رخ دهد. از سوى دیگر در مجاورت کاروانسراها، بازار و مسجد ساخته میشد و این آمیختگی فرهنگی، اجتماعی و مذهبی از قرنهای گذشته در بحث ترانزیت ایران وجود داشته است.
وی ادامه داد: امروز نیز برای توسعه این روابط و نیز به منظور ارتقاء موقعیت ژئوپلیتیک همواره باید مزیت نسبی جغرافیایی موجود را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم و این امر با کاهش هزینهها، کاهش زمان سفر و توسعه کنترلهای هوشمند بجای نظارتهای مداخله گر و هزینه زا به دست میآید.
انتهای پیام