نشست خبری سریال «سرباز» برگزار شد/ مقدم دوست: موضوع سریال سرباز خدمت سربازی بود
- نشست خبری سریال «سرباز» با حضور هادی مقدم دوست نویسنده و کارگردان این سریال و همچنین تنی چند از بازیگران اثر در مرکز همایشها سالن مذاکرات صدا و سیما برگزار شد.
در این نشست کارگردان سریال «سرباز» هادی مقدم دوست پیرامون این سریال رمضانی گفت: محتوای سریال سرباز بر پایه خدمت و مرحله بعد سربازی بود، در عین حال نمایش تغییر و تحولات و ارتقای درونی آدمهای سریال و بهخصوص دو شخصیت اصلی آن به عنوان نقشهای اصلی زن و مردی را داشتیم که با هم متفاوت بودند، اما طی دوران ماقبل سربازی و در بخشی از دوران سربازی باید یکی میشدند.
وی در همین راستا ادامه داد: اینها در کنار سایر نقشهای فرعی مجموعهای جذاب را به تماشا میگذاشتند، من معتقدم جنس این دگرگونیها عموما ریشه در درون هر یک از افراد داشت. طولانی شدن این سریال عوامل متعددی داشت که یکی از آنها مدت زمان خدمت سربازی است، دوران خدمت سربازی دو ساله بود و به همین دلیل اتمام سریع این بخش در سریال درست نبود، از سوی دیگر ما میخواستیم این تغییرات طی دوران طولانی خدمت اتفاق بیفتد پس زمان برای این فصل در نظر گرفته شد.
وی زیاد شدن قسمتهای سریال سرباز را مورد بررسی قرار داد و افزود: غالبا فیلمنامه چند قسمت بیشتر میشود و غیر از آن حین کار بخشهای دیگری را هم به متن اضافه شد. راوی طرحی جدید بود و برای مخاطب متفاوت بود، ولی جذاب بود. روحیه خدمات رسانی و شخصیتها مهمترین عناصر سریال و فیلم سازی است همچنین بحث روانشناسی نیز برای مخاطب جداب و مهم بود.
شفیعی تهیه کننده سریال گفت: سریال «سرباز» به لحاظ فرم از سریالهایی که مردم دیده اند تبعیت نمیکرد. مردم به یک فرم نمایشی عادت کرده و طبیعی است که سریع با فرم جدید ارتباط برقرار نکنند، اما کم کم با سریال ارتباط برقرار کردند.
وی عنوان کرد: در یکی از تماسها خانمی به من گفت سکانس به سکانس سریال حرف داشت و بحث روانشناسانه را پیش گرفته بود. حتی برخی از مخاطبان که تماس گرفتند توقع داشتند که یحیی شهید شود. البته باید بگویم قرار نبود سریال «سرباز» همه مخاطبان تلویزیون را درگیر کند.
هاشمی بازیگر نقش یحیی گفت: بیشتر کسانی که تماس گرفتند راضی بودند و برایشان موضوع ملموس بود. البته یک نفر هم با ناراحتی به من گفت شما بازیگر خوبی هستی دیگر از اینگونه سریالها بازی نکن.
خواجوی ادامه داد: تماسهای مخاطبان نشان داد مردم سریال را با دقت دنبال کردند. خیلیها درباره زمان پخش اعتراض داشتند و دوست داشتند سریال در محرم پخش شود.
کارگردان «سرباز» درباره شروع نگارش گفت: سال ۹۰ یا ۹۲ بود با آقای شفیعی صحبت کردیم که روی این قصه کار کنیم. این سریال از ابتدا درباره سربازی و خدمت بود و سفارشی نبود. نگارش این مجموعه زمان طولانی داشت و کسی به ما سفارش نداد. البته آیین و آداب نویسندگی است که نوشته تغییر میکند. تغییرات سریال از آن سال تا به امروز این بود که کاراکتر زن و مرد به هم نمیرسیدند، اما در روند تصمیم گیری و تغییرات قرار شد یکی شدن برای کاراکترهای اصلی رخ دهد.
مقدم دوست درباره جذابیت و ریتم سریال بیان کرد: یکی از مهمترین عناصر جذابیت در سریال ها، قصه شخصیت هاست. خیلی از مخاطبان درباره شخصیتها حرف میزدند؛ جذابیت را با مولفههای کارهایی که موفق شده، میسنجیم نه با مولفههای خود جذابیت. ریتم تند یکی از ابزارهای جذابیت سریال است، البته بستگی به کاری که داریم، ریتم مناسب میدهیم و ریتم تند حتما باعث جذابیت نمیشود.
وی ادامه داد: روحیه منش پهلوانی و خدمت رسانی یحیی یکی از عناصر جذابیت است. میتوان عناصر دیگری را برای جذابیت پیدا کنیم و فقط ریتم را در نظر نگیریم. ما سعی کردیم از دیگر عناصر استفاده کنیم که جدید باشند. در برخی از کارها اثرهای انگیزشی هستند که برای برخی مخاطبان جذابیت دارد و سرباز در گروه کارهای انگیزشی بود. در سریال، کاراکتر شرور نداشتیم و روند کار رو به بهبود و قابل ارتقا در شخصیتهای داستان بود.
وی بیان کرد: صحنههایی از سربازی در این سریال وجود دارد که زمان آن مشخص است و میشود دقیق بررسی کرد که آیا واقعی است یا خیر. در برخی نظرها خواندم ما آسایشگاهی نداریم که دارای گل و گیاه باشد، اما ما در لوکیشن واقعی آن را تصویربرداری کردیم. حتی شنیدم میگفتند سربازها روی زمین مینشینند، اما اینجا آنها روی صندلی تاشو نشسته بودند و اینکه فرمانده چه طور سرباز را بغل میکند، من هم ندیدم، اما ندیدن ما دلیل بر این نیست که وجود ندارد. من منکر برخوردهای تند با سربازان در خدمت نمیشوم، اما نمیشود بگوییم برخورد مهربانانه وجود ندارد.
کارگردان سریال ادامه داد: وقتی پسرها سربازی میروند در آن زندگی میکنند. ما به این فکر بودیم که زندگی در سربازی دوران پربار و پربرکتی باشد. میشود این دو سال را به تباهی گذراند، اما میشود از آن استفاده هم کرد. ترجیح من مثل ترجیح پدری بود که بچه اش به سربازی میرود و میخواهد به او بگوید از این دوران استفاده کند و کار انگیزشی نمیخواهد از شکوه و شکایتها بگوید. من متوجه اعتراضات که برخی از اتفاقات سربازی نمایش داده نشد، هستم. عدهای از رسانه توقع دارند که دردل آنها را بگوید. اگر بنا بر گفتن باشد شما کار را دنبال کنید میبینید اشارههایی هم شده است.
وی درباره شخصیت پردازی کاراکترهای این سریال توضیح داد: الزامی وجود ندارد هرچه را از شخصیت میدانیم بگوییم. ما آن چه را که در روند داستان مهم بود، نشان دادیم.
مقدم دوست عنوان کرد:من در یک نظرسنجی درباره سریال دیدم که نوشته بود، نقد وقتی قرار است کارشناسی باشد باید محکم باشد چراکه نقدها در جهت سازندگی نیستند. در ابتدای سریال قطعا مخاطبان نمیتوانستند با آن ارتباط برقرار کنند و به مرور این اتفاق افتاد. داشتن نریشن و راوی سریال اختراع من نبوده است و به طرز برخورد ما با پدیدهها بستگی دارد.
شفیعی تهیه کننده درباره توئیت خودش برای متفاوت بودن سریال گفت: من گفتم سرباز یک کار ارزشمند بود. تلویزیون سریال خوب و بد میسازد. نگاه و تعداد مخاطب فقط باعث نمیشود که بگوییم سریال خوب است یا خیر. مخاطب را به سریال نزدیک افطار با یک ساختار عادت دادیم، اما سرباز ساختار همیشگی را نداشت. من مخالف صد در صد پخش سریال در ماه رمضان بودم.
وی افزود: مخاطب ممکن است فکر کند ما کم فروشی کرده ایم؛ سرباز سریال مسابقه نیست. ساخت سریال برای مسابقه معیارهای خاص خودش را دارد. سرباز معیارهای مسابقه ماه رمضان را ندارد و وقتی در مسابقه ماه رمضان قرار میگیرد با ارزش گذاری مخاطبان سنجیده میشود. هر سریالی یک ساختار و مخاطبی دارد و برای یک جریانی ساخته شده است. این سریال حتما باید از شبکه سه پخش میشد چرا که درباره جوانان و سربازی است. این سریال قابل استفاده و محصول فرهنگی است و در هر بار پخش میتوان از آن بهره برد. برای سکانس به سکانس سریال فکر شده است. همه اتفاقاتی که برای سریال افتاد سهم ما سازندهها نیست و تصمیمات مدیران سازمان نیز دخیل است. همه جوانها فکرشان این است که دو سال اجباری باید به سربازی بروند. سفارش به نظر من بد نیست. سرباز حرفهای مهم زیادی داشت؛ ۲۲۰۰ دقیقه سریال بود و ما در کل ۲۰ دقیقه از میزانسن و کلمات مهارت آموزی استفاده کردیم.