پژمانفر: میزان جمعیت نسل آینده که قرار است تا ۱۰ سال آینده به عنوان نیروی تازه نفس پا به عرصه صنعت و اقتصاد بگذارند، رقم چشمگیری نیست
- فارس نوشت، مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون گذار از دورههای گذشته، موضوع افزایش جمعیت را مد نظر قرار داده است، اما بررسی رفتار دولتها نشان میدهد که مسئله جمعیت، در هیچ دورهای جزو دغدغههای اصلی دولت نبوده است. با حجت الاسلام پژمانفر نماینده مجلس شورای اسلامی درباره این بحران، گفتوگو کردیم.
حرف زدن از سیاستهای کلان کشور فاصله زیادی تا به بوته عمل نشاندن آن دارد. سیاستهایی که به لزوم عملیاتی شدن بارها و بارها توسط مقام معظم رهبری تاکید شده است، اما هنوز با نقطه مطلوب، فاصله زیادی دارد.
اگر کرونا، حال امروز جامعه را درگیر خود کرده است و بذر نگرانی را در دل کوچک و بزرگ کاشته است، فراموش نکنیم که با بحران بزرگتری در آینده مواجهیم. بحرانی که میتواند آینده فرزندانمان را به سمتی سوق دهد که ایده آل هیچ پدر و مادری نیست. بحرانی به نام کاهش نرخ موالید که تبعات آن پیر شدن جامعه در سالهای آینده است.
وقتی حرف از میان سالی جامعه به میان میآید باید در نظر گرفت که این موضوع به معنای افزایش ارائه خدمات دولت به جامعه، کاهش نیروی کار، کاهش میزان ازدواج و فرزند آوری و به تبع آن محدود شدن نسل است. شاید با مشاهده وضعیت کنونی جامعه، بسیاری از افراد این نگرانی را درک نکرده و حتی آن را بی مورد بدانند، اما واقعیت این است که در حال حاضر نیز میزان جمعیت نسل آینده یعنی نوجوانان دهه ۸۰ که قرار است تا ۱۰ سال آینده به عنوان نیروی جوان و تازه نفس پا به عرصه صنعت و اقتصاد بگذارند، رقم چشمگیری نیست.
مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون گذار از دورههای گذشته، این موضوع را مد نظر قرار داده است، اما بررسی رفتار دولتها نشان میدهد که مسئله جمعیت، در هیچ دورهای جز دغدغههای اصلی دولت نبوده است.
مجلس تازه نفس یازدهم اما، به عنوان اولین طرح به دنبال بررسی این موضوع است. طرحی که قطعا پس از تشکیل و جان گرفتن کمیسیونها، بررسی میشود.
حجت الاسلام نصر الله پژمان فر نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی که از دوره نهم در کمیسیون فرهنگی مشغول فعالیت است و در دوره جدید مجلس نیز بر کرسی این کمیسیون فعالیت خود را ادامه میدهد. این نماینده مجلس با ما از طرحی گفت که از دوره نهم مجلس آغاز شد، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. طرحی که همه ابعاد کاهش جمعیت را بررسی میکند و راه کارهایی را برای برون رفت از این بحران ارائه میدهد. در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
فرزند آوری باید، دغدغه همیشگی مجلس باشد
موضوع مهم جمعیت و فرزند آوری یکی از مسائل مهم مجلس شورای اسلامی است که با توجه به بی موالاتیها و بی توجهیهای صورت گرفته، کشور دچار بحران شده است. مشکل کاهش نرخ جمعیت فقط به آینده مربوط نمیشود و جامعه کنونی را نیز دچار مشکل کرده است. اگر در فرهنگ عمومی جامعه، اهمیت فرزند آوری و ازدیاد جمعیت به خوبی تبیین میشد و مردم لزوم همکاری برای اجرایی شدن این سیاست را متوجه میشدند و طرح و برنامههای سیاست افزایش جمعیت به خوبی عملیاتی میشد، با مشکلات امروز مواجه نمیشدیم.
مهاجر پذیری و ارائه تابعیت اجباری از عواقب کاهش جمعیت
در چند سال آینده با توجه به منحنی رشد جمعیت، مشکلات جدی در عرصه جمعیت خواهیم داشت. کاهش میزان موالید نتیجهای جز کاهش نیروی جوان در سالهای آتی نخواهد داشت. همین امر موجب میشود که برای تامین نیروی کار، ناچار شویم تا ناخواسته به مهاجرین سایر کشورها تابعیت بدهیم. تابعیت به افراد غیر بومی نیز کشور را در بستر مشکلات و بحرانهای صنعتی، اجتماعی و فرهنگی قرار میدهد.
سهل انگاریهایی که باید جبران شود
متاسفانه سهل انگاری و کوتاهی فراوانی در این مورد صورت گرفته است و به جای افزایش جمعیت، شاهد کاهش آن هستیم. باید پیش از این برای موضوع افزایش جمعیت فعالیتهایی انجام میشد، اما صورت نگرفته است و حالا کشور را دچار بحران جدی کرده است. در همین راستا سخن از برنامههای حمایتی و قوانینی در دوره نهم مجلس شورای اسلامی به میان آمد، اما دولت به دلیل بار مالی سنگین زیر بار نرفت و نپذیرفت.
مسئولان دغدغه افزایش جمعیت را نداشتند
در مجلس دهم هم با مشکلاتی مواجه شدیم که عمده آن، دغدغه نداشتن مسولان بوده است. با تمام این مشکلات، توانستیم زمانی طرح کمک به افزایش جمعیت را به نتیجه برسانیم که مجلس دهم به پایان کار خود نزدیک میشد. به همین دلیل، این طرح به نقطه مطلوب خود نرسید.
قطع یارانه نوزادان یکی دیگر از مسائلی است که به دلیل آنکه بار مالی زیادی برای دولت دارد، انجام شده است در حالی که با سیاستهای فرزند آوری تضاد دارد.
من به عنوان طراح طرح افزایش جمعیت در دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، پیگیر آن بودم و حالا با شروع فعالیت مجلس یازدهم نیزبا همکاری سایر نمایندگان، تمامی نواقص آن را برطرف کردیم و این طرح به عنوان اولین طرح به مجلس یازدهم وصول شد. امیدواریم بتوانیم این بحران پیش آمده را هم با ظرفیت قانون و هم با ظرفیت فرهنگی و مشارکت آحاد مختلف جامعه و مسئولین به نتیجه مطلوب برسانیم.
جزئیاتی از طرح افزایش جمعیت
این طرح شامل چند سرفصل و موضوع است و به تمامی دلایل کاهش جمعیت پرداخته است و راه کارهایی برای افزایش موالید در نظر گرفته است:
عوامل تاخیر در ازدواج بررسی میشود
یکی از موضوعات این طرح درباره تاخیر در ازدواج است. در این طرح بررسی کردیم که چرا سن ازدواج پسران به ۲۸ سال و دختران به ۲۶ سال رسیده است. علت اصلی این تاخیر، سربازی، اشتغال و تحصیل است. انجام تحصیلات تا مقاطع تکمیلی و پس از آن اعزام به خدمت سربازی، روند زندگی جوانان را تغییر داده است و پسران بعد از گذراندن این مراحل در بازار کار باید به دنبال اشتغال باشند. ما در این طرح، این عوامل را بررسی و راه حلهایی برای آن پیش بینی و در نظر گرفتیم. این راه کارها میتواند تا حد زیادی سن ازدواج را کاهش داده و تاخیر در ازدواج را کم کند.
از زوجهای نابارور حمایت میشود
از دیگر موضوعات بررسی شده در این طرح، طلاق، نا باروری، سبک زندگی و آموزشهای لازم برای تحکیم روابط زناشویی و خانواده است که علاوه بر بررسی، راهکارهایی برای آن نیز مطرح شده است. در این طرح، برای درمان ناباروری نیز سیاستهای حمایتی در نظر گرفتیم تا زوجهایی که با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنند بتوانند با آسودگی خاطر بیشتری به فرایند درمانی خود بپردازند. اگر این طرح در مجلس شورای اسلامی بررسی و با رفع نواقص، به نتیجه برسد میتوانیم شاهد رفع بسیاری از مشکلات خانوادهها برای افزایش جمعیت باشیم.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.