آخرین خبرها از احداث اتاق امن مصرف در گرمخانهها/ تهران گرمخانه لاکچری ندارد!
سید مالک حسینی در گفتوگو با میزان به تشریح وضعیت گرمخانهها در ایام تابستان پرداخت و گفت: به طور طبیعی همواره در تابستان ما با کاهش مراجعات به گرمخانهها مواجه هستیم، اما تفاوتی که امسال با سالهای قبل پیدا کرده این است که فعالیت گرمخانهها از سال گذشته شبانه روزی شده و این اتفاق در مقایسه با سایر کشورها اتفاق منحصر به فردی است و نتیجه آن کاهش معنادار تجمعات افراد آسیب دیده در مناطق پیرامون گرمخانهها در ۱۰ ماه گذشته بوده است که خود رضایتمندی قابل ملاحظهای برای شهروندان ساکن مناطق پیرامون گرمخانهها را ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده در گرمخانههای تهران در مقایسه با بسیاری از کشورها از مطلوبیت و استاندارد بالاتری برخوردار است، تصریح کرد: خیلی از افراد فعالیت شبانهروزی گرمخانهها را منطقی نمیدانند، اما وقتی با درنظر گرفتن تبعات اجتماعی تجمع افراد آسیب دیده در مناطق مختلف شهربه این مساله نگاه کنیم میبینیم که گرمخانهها در مناطق کالبدی و محل زندگی مردم هستند و وقتی ما خدمات شبانهروزی خود را برداریم، باید شاهد تجمع این افراد در محلات و بزههای ناشی از آن جدای از تاثیر روانی آن باشیم.
حسینی ادامه داد: بسیاری از افراد این نقد را دارند که در هیچ کجای دنیا این کار را انجام نمیدهند، اما مساله اینجاست که شبانه روزی بودن فعالیتهای ما تفاوت معناداری در هزینههای ما ایجاد نمیکند و این بر اساس تجربیاتی است که در این سالها به دست آوردهایم.
وی خاطرنشان کرد: هزینه گرمخانهها در سالهای گذشته که پیش از این فعالیتشان به صورت شبانهروزی نبوده و از هفت صبح تا پنج بعدازظهر تعطیل میشد، با سال ۹۸ که به صورت شبانهروزی فعال بود، با بهره گیری از ظرفیت مسولیت پذیری اجتماعی، تفاوت چندانی نداشت و این تجربه موفقی بود که نارضایتیهای محلی را بسیار کم کرده است.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران به تشریح علت کاهش مراجعات به گرمخانهها در فصول گرم سال پرداخت و خاطرنشان کرد: طبیعتا افراد مصرف کننده در فضای باز راحتتر هستند و در واقع تغییرات جوی در این فصل به این افراد آسیبی نمیزند و در نتیجه ممکن است مراجعات برخی از این افراد به گرمخانهها چند روز یکبار شود.
وی ادامه داد: باید به این مساله هم اشاره کرد که بخشی از مراجعه کنندگان به گرمخانهها افرادی هستند که در فضاهای بی دفاع اطراف تهران حضور داشته اند و یا به طور فصلی در برخی باغات اطراف تهران کار میکنند و مسلما با گرم شدن هوا و فراهم شدن زمینه حضور آنان در این مکان ها، مراجعاتشان در گرمخانهها کمرنگ میشود و این مساله طبیعی است.
وی در ادامه به سوالی درباره آخرین وضعیت راهاندازی اتاق مصرف امن در گرمخانههای تهران پاسخ داد و گفت: درباره اتاق مصرف امن ما درخواست آن را دادهایم، اما تا به امروز پاسخ مثبتی دریافت نکرده ایم و طبیعتا مرجع تصمیمگیری درباره این مساله ستاد مبارزه با مواد مخدر است و ما کاملا تابع نظر تخصصی ستاد هستیم.
حسینی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا در تهران امکان راهاندازی گرمخانه خصوصی با مشارکت خیرین وجود دارد یا خیر، اعلام کرد: وقتی صحبت از گرمخانه خصوصی به میان میآید به این معناست که نظام درآمدی مطرح میشود، اما گرمخانهها آنچنان ظرفیتی درآمدزایی ندارند و اگر قرار به اخذ هزینه باشد، بیشتر به خوابگاههای ارزان قیمت یا پانسیون مبدل میشود.
وی در ادامه وجود گرمخانه لاکچری در تهران را را رد کرد و گفت: معنای گرمخانه لاکچری بیشتر به خاطر مقایسه خدماتی است که انجام میشود در حالی که این خدمات ناشی از اصلاح فرآیندها و ارتقا بهره وری منابع در اختیار بوده و در عمل هزینه چندانی برای ما ندارد برای مثال اگر فردی در یک روز ده بار به گرمخانه مراجعه کند باید هربار استحمام انجام دهد، خب ممکن است که یک نفر بگوید که پس از یکبار استحمام نیاز مجددی به استحمام دوباره نیست، اما ما به خاطر رعایت پروتکلهای بهداشتی بر این مسائل الزام داریم الزام به رعایت همین پروتکل ضمن کاهش ابتلا مددجوها به انواع بیماری سبب شده فضای گرمخانهها بسیار بهداشتیتر از گذشته باشد.
حسینی خاطرنشان کرد: ما با همکاری خیرین گرمخانههایی را داریم که زیرساخت را ما فراهم کرده ام و مدیریت را با تقبل هزینهها را خیرین تامین میکنند. اما ما در حال حاضر برای نگهداشت و انجام امور جاری گرمخانهها هزینه میکنیم و اخیرا هم مناقصهای برای سال آینده فراخوان شده است.
وی ادامه داد: هرچند کمک خیرین بیشتر به صورت موردی در تهیه غذای افراد به صورت نذری یا تامین پوشاک است و ما اکنون در حال ساماندهی این مساله هستیم، اما به طور کلی ما چنین درخواستی را نداشتیم که خیریه اعلام آمادگی کند که صفر تا صد امور گرمخانه را خودش به دست بگیرد.
حسینی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم که اگر مجموعه خیریهها اگر تمایل به همکاری دارند، تامین زیرساخت آن از سوی ما باشد و آنها با پروتکلها و نظارت ما اداره گرمخانهها را برعهده بگیرند و از این مساله استقبال هم میکنیم.
وی ادامه داد: ما مراقبت از مددجویان را در چهارچوب رویکردهای انسان دوستانه و نگهداشت اجتماعی شهر وظیفه خود میدانیم و مراکزی هم که گرمخانههای ما را اداره میکنند، از بهزیستی مجوز دارند و آن افرادی هم که بخواهند کارد اداره این مراکز شوند، قطعا باید از بهزیستی مجوز داشته باشند.
حسینی خاطرنشان کرد: درنتیجه ما گرمخانه لاکچری در تهران نداریم و برخی گرمخانهها اگرتمیز باشد و خدمات بسیار مناسبی را به افراد اختصاص دهد، ممکن است تعبیر گرمخانه لاکچری را به آن اطلاق کند، اما اینکه اساسا به صورت لاکچری اداره شود، اینگونه نیست، در واقع ما هزینهای زیادتر از قبل به همراه تعدیل هزینهها با نرخ تورم در اداره این گرمخانهها انجام ندادیم بلکه شرایط محیط را بهبود بخشیدیم.
وی در پاسخ به این سوال که برخی مددجویان در برخی گرمخانههای از آن با عنوان اصطلاح هتل یا بهشت یاد میکنند، تصریح کرد: این بیشتر به خاطر خدماتی است که در یک گرمخانه ارائه میشود و رعایت سختگیرانه پروتکلها در رعایت بهداشت و نظافت محیط و خدمات مددکاری و درمانی شرایط این مراکز را در مقایسه با سابق بسیار بهبود بخشیده است.
حسینی خاطرنشان کرد: به طور گردشی پزشک به این گرمخانهها مراجعه میکند و این افراد را مورد معاینه بالینی قرار میدهد و همه این اقدامات باعث شده است که شرایط گرمخانهها بسیار مناسب شود.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه خیرین در ایام کرونایی محصولات بهداشتی همچون ماسک یا دستکش را هم به گرمخانهها اهدا میکردند یا خیر، گفت: بله و ما با خود همین مددجویان که داوطلب بودند ماسک تولید کردیم و در گرمخانهها توزیع کردیم.
وی ادامه داد: همانطور که میدانید کار کردن مددجویان در گرمخانهها ممنوع است مگر اینکه خودشان داوطلب باشند و ما به ازای این کار به آنان پول پرداخت شود که این اتفاقا میتواند برای این دسته از افراد مفید باشد و به نوعی کاردرمانی برای این افراد محسوب میشود چراکه این افراد در این شرایط احساس مفیدبودن میکنند و امید وانگیزه آنها برای بازگشت به زندگی عادی بیشتر میشود.