مالکان ۳ میلیون واحد خالی مجبور به پرداخت مالیات میشوند؟
- تسنیم نوشت: افشین پروینپور اظهار کرد: کشور سالانه به حدود 2 میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و هر روشی که کمک کند به تولید مسکن مانند بورس مسکن بسیار خوب است. البته باید توجه شود که تامین مالی تولید مسکن را به بورس ببریم نه زمین را.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر بازار مسکن ایران وضعیت 30 درصدی مصرفی و 70 درصد تقاضای سرمایهای دارد، افزود: اینکه بخواهیم یک نسخه را از کشورهای دیگر برای حل مسائل مسکن کپیبرداری کنیم، اشتباه است. بهعنوان مثال برنامهای که در کشور کانادا برای بخش مسکن اجرا شده، در ایران کارایی نخواهد داشت چرا که در این کشور سوداگری مسکن نداریم.
وی با اشاره به اینکه 3 میلیون واحد خالی در کشور داریم، تصریح کرد: با تکنیک درست اخذ مالیات بر خانههای خالی بدون آنکه یک عدد آجر روی آجر بگذاریم، با عرضه این واحدها به بازار مسکن قیمت ها کاهش مییابد.
وی از ارائه پیشنهاد اخذ مالیات 20 درصد قیمت ملک برای جریمه واحدهای خالی از سکنه به مجلس یازدهم خبر داد و گفت: املاکی که پروانه ساخت آنها صادر شده باید 18 ماه بعد به بازار عرضه شوند، در غیر اینصورت از روز اول بعد از 18 ماه 20 درصد قیمت ملک به صورت سالانه در دورههای 6 ماهه از مالک دریافت خواهد شد.
کارشناس اقتصاد مسکن به مثالی در اینباره اشاره کرد و افزود: بهعنوان نمونه یک ملک یک میلیارد تومانی در صورت عدم عرضه به بازار باید سالانه 200 میلیون تومان جریمه بپردازند. این یک نرخ موثر و بازدارنده است که باید به صورت شش ماهه دریافت شود. اگر واحد مسکونی در یک بازه زمانی کمتر از شش ماه هم به بازار عرضه شود نیز به صورت روزشمار مالیات از مالک دریافت خواهد شد.
-
بیشتر بخوانید:
- تعدیل قیمت مسکن با شروع دریافت مالیات از خانههای خالی
پروینپور همچنین با بیان اینکه باید 100 درصد عایدی فروش مسکن بهعنوان مالیات از فروشنده دریافت شود،یادآور شد: قیمت مسکن به صورت زنجیرهای کاهش یا افزایش مییابد. برخی میگویند برخی واحدهای مسکونی خالی لوکس هستند. به فرض اینکه این حرف درست باشد. فرض کنیم 500 هزار مسکن لوکس در مناطق شمالی تهران داریم که اگر این تعداد به بازار عرضه شود باعث کاهش قیمت مسکن در این مناطق میشود. در واقع قیمت به صورت زنجیرهای میشکند و توانمندی افراد برای خرید مسکن در سایر مناطق افزای مییابد.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.