کرامت «پیامبر اکرم(ص)» در معجزه «رد الشمس»
محمدعلی کمالینسب در گفتوگو با پیرامون معجزه «رد الشمس» گفت: یکی از وقایع مهم تاریخ صدر اسلام که از معجزات «رسول خدا(ص)» و از فضایل امیرالمؤمنین به شمار میآید، معجزه «رد الشمس» است، در صفحه ۲۴۲ کتاب المناقب پیرامون معجزه «رد الشمس» آمده است: روزی «پیامبراکرم(ص)» امام علی(ع) را در پی انجام کاری فرستادند، زمانی که ایشان بازگشتند، وقت نماز عصر بود «رسول خدا(ص)» که اطلاع نداشتند ایشان نماز عصر خود را نخوانده است سر خود را بر روی پای ایشان قرار دادند در همان هنگام وحی الهی نازل شد و «پیامبر اکرم(ص)» مشغول دریافت وحی شد.
این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: این امر تا زمانی که نزدیک بود خورشید غروب کند ادامه داشت زمانی که دریافت وحی به اتمام رسید «پیامبر اکرم(ص)» از «امیرالمومنین(ع)» پرسیدند که آیا نماز عصر خواندهاند؟ وقتی «علیبن ابیطالب (ع)» در پاسخ گفتند که به خاطر اینکه سر شما بر روی پای من بود و من نتوانستم شما را بیدار کنم «پیامبر اکرم(ص)» نیز از خداوند خواستند که آفتاب را برگرداند تا «امام علی(ع)» نماز عصر خود را بخواند. در این هنگام، خورشید بهاندازهای به عقب برگشت که وقت فضیلت نماز عصر شد و حضرت نماز خود را خواند.
کمالی نسب ابراز کرد: این فضیلت از سوی علمای متعددی در کتابهای روایی خویش به این موضوع اشاره کرده و آن را از جهت سندی تأیید کردهاند که به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره میکنیم: «ابو المؤید الموفق بن احمد أخطب خوارزم» در کتاب «محب الدین طبری»در کتاب الریاض النضره، جلد ۲و صحفه ۱۷۹، «شیخ احمد بن عبد الوهاب نویرى مصری» در کتاب نهایة الارب، جلد ۱۸ صفحه ۳۱۰ به آنها اشاره شده است.
وی در همین راستا بیان کرد: بعدها در محل بوجود آمدن این معجزه یک مسجد ساخته شد و این مسجد محل عبادت بندگان خدا گردید، در روایت آمده است: «پیغمبر(ص)» دعا کردند و فرمودند: «اللَّهُمَّ اِنَّ عَلِیّاً کَانَ فِی طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ رَسُولِکَ فَارْدُدْ عَلَیْهِ الشَّمْسَ، بار خدایا همانا علی در پی فرمانبرداری از تو و فرمانبرداری از رسول تو بوده است و نمازش فوت شده پس خورشید را بر او باز گردان تا نماز خود را در وقتش بجای آورد».
کمالی نسب پیرامون برخی اظهار نظرها پیرامون معجزه «رد الشمس» خاطرنشان کرد: اول اینکه، محال بودن یک معجزه تنها در صورتی معنا پیدا میکند که محذور عقلی وجود داشته باشد، حال آنکه این معجزه از جهت عقلی محال نیست، ثانیا: همان گونه که در ابتدا سخن به آن اشاره کردیم، این معجزه به عنوان یک معجزه مطرح است، و معجزه نیز برخواسته از قدرت الهی است که بر تمام ممکنات عقلی سیطره دارد، همانگونه که در مورد معجزههای دیگر پیامبران الهی نیز این موضوع مشاهده میشود، البته این احتمال نیز وجود دارد که در تعبیر رد الشمس تسامح شده باشد به این معنا که خورشید به عقب باز نگشته است بلکه حرکت نور خورشید که به زمین میرسد دچار تغییر شده باشد و از آن رو که نور خورشید با تأخیر به کره زمین میرسد، این معجزه این گونه به نظر رسیده است که خورشید به عقب بازگشته است.