آخرین خبرها از دوران کرونایی عرصه هنرهای نمایشی
- عرصه هنرهای نمایشی کشور طی نزدیک به چهار ماه گذشته دچار تغییری بزرگ و البته اجباری بوده است، اتفاقی که بسیاری آن را ضربهای جبران ناپذیر بر بدنه این هنر میدانند و برخی دیگر آن را فرصتی برای ایجاد تغییر در ذائقه مخاطب و کیفیت آثار تلقی میکنند.
اوایل اسفند ماه سال گذشته و با پایان یافتن سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گروههای نمایشی آماده اجراهای پایانی سال و ورود به تئاتر در سال جدید بودند اما به یکباره بعد از شیوع گسترده کرونا همه چیز تحت الشعاع قرار گرفت.
«سودو» بعد از ۱۰ سال متولد شد/ کرونا «بدن دیوانه» را متوقف نکرد
یاسر خاسب کارگردان و بازیگر تئاتر و سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که سالهاست پیگیر برگزاری فستیوالی بینالمللی در زمینه تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر است، درباره به سرانجام رسیدن این حرکت گفت: سالها به دنبال برگزاری فستیوال گروه «بدن دیوانه» بودیم ولی هر بار به دلیل مشکلات مالی و حمایت نکردن مدیران و مسئولان و پاسخ شفافی که نمیدادند، این حرکت به سرانجام نمیرسید. حدود ۱۰ سال پیگیر این ماجرا بودیم ولی هیچ مدیر و مسئولی برای اجرایی شدن این اتفاق پا پیش نگذاشت و ما سعی کردیم مانند همیشه، خودمان برای خودمان کاری انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در جشنوارههای بینالمللی تئاتر فجر و دانشگاهی ایران توجه ناچیزی به تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر میشود، افزود: در دانشگاهها هم فضا برای چنین اتفاقاتی بسیار کم است. تنها رویدادی که طی حدود ۲ دهه گذشته به موضوع حرکت توجه کرده بود جشنواره سراسری پانتومیم در بوشهر بود که سال ۸۴ بعد از ۳ دوره برگزاری متوقف شد.
خاسب یادآور شد: طی سالهای متمادی که در عرصه تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر در داخل و خارج از کشور فعالیت میکردم به فکر این بودم با تیمی که داریم فستیوال «سودو» را راه اندازی کنیم که متشکل از اجراهای سولو و دوئت است. وقتی برنامهریزیها برای برگزاری فستیوال بینالمللی «سودو» به سرانجام رسید، مشکل ویروس کرونا به وجود آمد. بازیگران متعددی در داخل و خارج از ایران در زمینه تئاتر فیزیکال و حرکت معاصر فعالیت میکنند ولی شرایط کرونایی باعث شده تا فعالیت آنها نیز تحت تأثیر قرار گیرد.
مدیران نخستین جشنواره بین المللی مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان معرفی شدند
پوپک عظیم پور پژوهشگر و استاد دانشگاه به عنوان مسئول شورای سیاست گزاری، بهرام بهبهانی کارگردان و استاد دانشگاه به عنوان استاد مشاور جشنواره و پیشنهاد دهنده جشنواره، سلما محسنی اردهالی پژوهشگر وکارگردان تئاتر واستاد دانشگاه و مرجان پورغلامحسین کارگردان تئاتر به عنوان مسئولان امور بین الملل و امور کارگاهها، زینب لک کارگردان و پژوهشگر تئاترورسانه به عنوان مدیر رسانه و مهشید موسوی دانشجوی تئاتر عروسکی به عنوان دبیر جشنواره معرفی شدند.
از اعضا همراه کننده این جشنواره میتوان به فریما رضاییان مدیر اجرایی، درنا رشیدزاده مدیر مالی، ملیحه جعفری مسئول روابط عمومی، کیانا شهروزی و حدیث تشنیزی به عنوان همکاران روابط عمومی و الیکا شفیعی به عنوان دستیار اجرایی میتوان اشاره کرد.
گفتنی است، با توجه به استقبال از این جشنواره شورای سیاست گزاری تصمیم گرفت بخش غیر دانشجویی (اساتید، پیشکسوتان و غیردانشجویان) را به این جشنواره اضافه کند و دراین بخش از ۳ کارگردان بدون اولویت تقدیر خواهند شد.
هیئت داوران نخستین جشنواره بینالمللی نمایشنامهخوانی آنلاین معرفی شدند/اعلام آثار راهیافته به جشنواره
هیئت داوران نخستین جشنواره بینالمللی آنلاین متشکل از حسین مسافرآستانه (مدیر تئاتری و بازیگر و کارگردان)، رحمت امینی (عضو هیئت علمی و مدیر گروه هنرهای نمایشی و سینمای پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و پژوهشگر، نویسنده و کارگردان)، اصغر خلیلی (نویسنده، طراح، کارگردان و مدرس دانشگاه)، احسان رحیمی (نویسنده و کارگردان تئاتر ساکن بلژیک) و ماوده فرنارو (مدیر کمپانی JEF۲۰ برلین، طراح، فیلمساز و فارغ التحصیل رشته فیلمسازی از فرانسه) معرفی شدند.
همچنین علی عابدی، لیلا پرویزی و شهریار تقیپور به عنوان هیئت بازبین با جشنواره "I Stage Media صحنه مدیای من" همکاری داشتند.
این جشنواره با همکاری چهار کشور، ایران، آلمان، بلژیک و انگلستان با ۶۱ اثر در چهار بخش؛ مسابقه، استعدادهای تازه، ویژه و میهمان، از تاریخ ۱۶ تا ۳۱ خرداد ماه به دبیری حسن حاجتپور برگزار خواهد شد.
اعلام اسامی چکیدههای منتخب سمینار «مطالعات تاریخی تئاتر و درام ایران»
طبق اعلام کانون تئاتر دانشگاهی این ادارهکل، «سمینار مطالعات تاریخی تئاتر و درام ایران» بعد از برقراری شرایط عادی و بازگشایی تالارهای تئاتری برگزار خواهد شد.
برگزارکنندگان این سمینار که به دلیل شرایط متاثر از شیوع بیماری کرونا در اسفند سال ۹۸ برگزاری آن را معلق کردند در انتظار رفع محدودیتها در برگزاری اجتماعاتاند.
از این رو هیاتعلمی سمینار، مهدی نصراللهزاده و علی تدیّن در بخش مقالات ارائهشده، چکیدههای منتخب را بدون اولویت به شرح زیر اعلام کردند.
- آمفیتئاترهای سلوکی و فرضیه میراث هلنی نمایش در ایران/ آرمان قنبری
-بررسی هویتیابی تاریخی تئاتر در ایران با ظهور تاریخنگاری کتب تاریخ نمایش/ هدی کرمی
-پیوند تئاتر و شعر نوی فارسی در زبان دراماتیک یا مسیر شعر در تئاتر ایران: دراماتیککردن زبان فارسی/ فرحان سنبلدل
-تکوین زیرمیدان مستقل تئاتر در ایران در دوره ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷/ پویا جدیدی
-جایگاه و نقش تغییرات اجتماعی و اقتصادی (خصوصیسازی) در شکلگیری میدان پویای تئاتر در ایران/ فرشته رازقی
-زنان اندرونی قاجار و نمایشهای انتقادی شادیآور/ سپیده شمس
-ساخت پستدراماتیک متن نمایشی و ارتباط آن با فرایند تکرار تاریخی: مطالعه نمایشنامههای بهمن فرسی بهمثابه مطالعه یک تاریخنگاری گسستمحور/ مهسا شیدانی
-شیوههای تنبیه وشخصیتهای مطرود در ادبیات نمایشی دهه پنجاه ایران/ احسان شادمانی
-مطالعه تطبیقی بدن سیاسی در نمایشنامههای میرزافتحعلی آخوندزاده و میرزاآقا تبریزی با تکیه بر مفهوم زیستـ سیاست/ مهین بهزادیمهرداد
-نقاشان، رهبران جریان پرفورمنس در ایران پیش از انقلاب/ غزاله بداقی
مولفان چکیدههای منتخب میبایست تا تاریخ جمعه ۶ تیرماه ۱۳۹۹ فایل word متن سخنرانی خود را به ایمیل کانون تئاتر دانشگاهی به نشانی Universitycenter@theater.ir ارسال کنند.
به محض تغییر در شرایط محدودیتهای مذکور، چگونگی برگزاری سمینار اعلام خواهد شد.
مهلت ثبت نام در جشنواره تئاتر دانشگاهی تمدید شد
مهلت ثبت نام در بیستوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران تا تاریخ ۲۰ خرداد تمدید شد. بهدلیل تقاضای مکرر دانشجویان و طی بررسیهای انجام شده و مشورت با دبیران کانونهای تئاتر دانشگاههای مختلف کشور، مهلت ثبتنام و ارائه آثار به دبیرخانه جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران به مدت هشت روز و تا ۲۰ خردادماه سال ۱۳۹۹ تمدید شد.
بیستوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران در آبان ماه سال ۱۳۹۹، به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در بخشهای مختلف الف: مناطق «تئاتر صحنه» و ب: سراسری و بینالمللی «تئاتر صحنه»، «تجربه های اجرا»، «نمایشنامه نویسی (جایزه استاد اکبررادی)، «پژوهش (جایزه فرهاد ناظر زاده کرمانی)»، «ترجمه»، «رادیو تئاتر»، «ماکت صحنه، عکس، پوستر»، و در بخش غیر رقابتی «کارگاه ها و درس گفتارها»، «اساتید»، «بین الملل»، «جشنواره جشنواره ها» و «پایان نامه های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار خواهد شد.
فراخوان و اطلاعات تکمیلی در سایت اختصاصی جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی به آدرس اینترنتی www.iiutf.ir قابل دسترسی است.
«نهنگ تنها» به بازار آمد/ انتشار نخستین نمایشنامه دارای نشان رادی
نمایشنامه «نهنگ تنها» نوشته مهدی میرباقری که در بخش مسابقه نمایشنامهنویسی دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی به عنوان نمایشنامه برتر انتخاب شده و از سوی هیات داوران این بخش از جشنواره شایسته دریافت نشان اکبر رادی شده بود، به تازگی توسط انتشارات مروارید به بازار کتاب و نشر راه پیدا کرد.
نمایشنامه «نهنگ تنها» توسط محمد چرمشیر، علی عابدی و مهدی کوشکی به عنوان هیات داوران بخش مسابقه نمایشنامهنویسی دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته بود که در آیین پایانی این جشنواره در سوم اسفندماه ۱۳۹۸ به عنوان اثر برتر این بخش انتخاب و معرفی شد.
این نمایشنامه با شش شخصیت و به صورت بیزمان و بیمکان نوشته شده و در ۷۴ صفحه قطع جیبی به قیمت ۱۳۰۰۰ تومان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. مهدی میرباقری نویسنده نمایشنامه «نهنگ تنها» پیش از این نیز از چهارمین و پنجمین دوره همایش ملی رادیشناسی، بیستوششمین و سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، دومین و ششمین دوره جشنواره تئاتر شهر، نخستین جشنواره نمایشنامهنویسی انتشارات افراز، ششمین جشن انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و نخستین جشنواره ملی نمایشنامهنویسی بنیاد ادبیات نمایشی ایران به عنوان نمایشنامهنویس برگزیده انتخاب شده بود و تا کنون هجده نمایشنامه نوشته و منتشر کرده است که همه این آثار توسط ناشرانی همچون انتشارات افراز، ورا، بوتیمار، نمایش، چلچله، کیانافراز، کانون نمایشنامهنویسان خانه تئاتر و مروارید به زیور طبع آراسته شده است.
از مهدی میرباقری همچنین یک رمان با نام «ایستادن روبروی عقربههای کج» توسط انتشارات مروارید و یک مجموعه داستان با عنوان «خیانت و داستانهای دیگر» توسط انتشارات افراز منتشر شده است.