روز قدس؛ حبلالمتین جهان اسلام در برابر صهیونیستها
- حضرت امام خمینی رحمهالله ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ در پیامی خطاب به مسلمانان ایران و جهان، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند و از مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی خواستند برای کوتاه کردن دست رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.
هدف رهبر کبیر انقلاب اسلامی ارسال این پیام بود که فلسطین، بخشی از پیکره اسلام است و علیرغم غصب این سرزمین توسط صهیونسیتها، روزی نه چندان دور قدس شریف به آغوش اسلام باز خواهد گشت.
اهمیت شهر بیتالمقدس برای مسلمانان
فلسطین سرزمینی است که نخستین قبله مسلمانان، دومین مسجد اسلام و سومین حرم شریف (بعد از مکه و مدینه) در آن قرار دارد.
همچنین در این شهر مسجدالاقصی قرار دارد که معراج پیامبر اکرم از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصی و از آنجا به آسمانها صورت پذیرفت. افزون بر این مقبره بسیاری از بزرگان اسلام و اصحاب پیامبر اکرم در این شهر واقع است و لذا مسلمانان نسبت به این شهر احترام خاصی قائل هستند. از این رو برای جلوگیری از دستاندازی رژیم صهیونیستی بر این شهر در طول دهههای گذشته اقدامات مختلفی انجام دادهاند که یکی از آنها گرامیداشت روز قدس از طریق برگزاری راهپیماییهای باشکوه در سراسر جهان اسلام است.
تاکید امام خمینی(ره) بر بازگرداندن قدس شریف به جهان اسلام، علاوه بر اعلام حمایت از حقانیت حاکمیت مردم فلسطین بر این شهر به دلیل ماهیت توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی نیز بود؛ لذا رهبر کبیر انقلاب عنوان کردند: اسرائیل این غده سرطانی باید از روی زمین محو شود.
دوراندیشی امام خمینی (ره) نسبت به برنامه نهایی صهیونیستها، اکنون در قالب پروژه معامله قرن با هدف افزایش مناطق تحت سیطره رژیم صهیونیستی قابل بررسی است.
بیتالمقدس کانون اصلی منازعات جهان اسلام با رژیم صهیونیستی
بیت المقدس، شهری در دامنه جبال الخلیل است که هم رژیم جعلی صهیونیستها و هم فلسطینیان آن را پایتخت خود میدانند. «شهر قدیمی» در قلب بیتالمقدس محل تلاقی محلههای مسیحیان، مسلمانان و یهودیان است. در محله مسلمانان به عنوان بزرگترین محله شهر قدیمی، «حرم شریف» شامل مسجد الاقصی (سومین مکان مقدس مسلمانان) و قبه الصخره قرار دارد.
دیوار ندبه (کتل) یا دیوار غربی در محله یهودیهای بیت المقدس و کلیسای مقبره مقدس (محل به صلیب کشیده شدن و عروج عیسی مسیح) در محله مسیحیان در بخش شرقی این شهر واقع شده است.
در سال ۱۹۶۷ در جریان جنگ شش روزه اعراب و رژیم صهیونیستی بخش شرقی بیت المقدس شامل شهر قدیم و مسجد الاقصی نیز به اشغال این رژیم درآمد و در سال ۱۹۸۰، صهیونیستها بیت المقدس را پایتخت خود معرفی کردند. با این وجود علاوه بر کشورهای مسلمان، سازمانهای بین المللی و کشورهای اروپایی نیز این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت نشناختند و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با صدور قطعنامه ۴۷۸ این اقدام را غیرقانونی دانست.
با این حال در منابع رسمی این رژیم، شهر بیتالمقدس به عنوان پایتخت آن ذکر شده است هر چند که سفارتخانههای کشورهای مختلف در تل آویو به عنوان دومین شهر پرجمعیت اسرائیل مستقر هستند؛ لذا یکی از اهداف صهیونیستها برای عینیت دادن به پایتختی بیتالمقدس فشار بر آمریکا برای انتقال سفارت خانهاش به این شهر بود که در نهایت در سال ۱۹۹۵ در کنگره این قطعنامه به تصویب رسید.
این قانون به بیل کلینتون، رییس جمهور وقت آمریکا اختیار میداد که در صورت صلاحدید خود انتقال سفارتخانه را برای شش ماه به حالت تعلیق درآورد. از آن زمان تا سال ۲۰۱۸ رؤسای جمهوری رژیم آمریکا بنا به شرایط سیاسی موجود نگرانی از واکنش شدید جهان اسلام و مردم فلسطین این قانون را اجرا نکردند؛ تا آنکه در نهایت ترامپ آن را در ۱۴ ماه مه دو سال قبل عملیاتی کرد.
با توجه تبعاتی که این مسئله میتوانست در بعد سیاسی، مرزهای جغرافیایی، مسائل هویتی و فرهنگی بر آرمان ملت فلسطین بگذارد، واکنشهای زیادی را در جهان برانگیخت. از این رو طبق گزارش دویچهوله آن روز در جریان تظاهراتی گسترده در مرز غزه، بیش از ۵۰ فلسطینی به دست نیروهای صهیونیستی شهید شدند که برخی از آنها افراد نوجوان یا سالخورده بودند. همچنین در این تظاهرات ضد اشغالگری بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی زخمی شدند.
در پی این اتفاق محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان، این روز را روز «شرمساری بزرگ» توصیف کرد.
علت آنکه فلسطینان با از جان گذشتگی خود نسبت به اقدام آمریکا واکنش نشان دادند این است که آنها میدانند سکوت در مقابل از دست دادن بیتالمقدس یعنی پایان «فلسطین»؛ لذا همواره مردم فلسطین نسبت به تحولات و نقشههای صهیونیسم برای این شهر حساسیت داشته و دارند.
یهودیسازی بیتالمقدس در قالب طرح معامله قرن
طبق پروژه معامله قرن که در ژانویه سال جاری میلادی توسط دولت ترامپ رونمایی شد، پس از توافق سه جانبه میان رژیم صهیونیستی، سازمان آزادی بخش فلسطین و جنبش حماس، کشوری با نام «فلسطین جدید» در محدوده کرانه باختری و نوار غزه تشکیل خواهد شد. در ساختار سیاسی جدید دیگر فلسطینیها اجازه ندارند به بیت المقدس به چشم پایتخت خود نگاه کنند. زیرا مرکز در کشور جدیدالتأسیس آنها شهر ابودیس خواهد بود.
پروژه معامله قرن فلسطینیها باید از بیتالمقدس خارج شوند، اما شهر به صورت مشترک در اختیار رژیم صهیونیستی و کشور فلسطین جدید خواهد بود، نکته مهم آنکه لازم نیست یهودیان این شهر را ترک کنند!
این در حالی است که حتی در طرح سازشکارانه یاسر عرفات با رژیم صهیونیستی در قرارداد اسلو سال ۱۹۹۳، بخش شرقی بیتالمقدس به عنوان پایتخت احتمالی دولت آینده فلسطین در نظر گرفته شده بود؛ لذا مفاد پروژه معامله قرن حتی توافقات قبلی را هم زیر پا گذاشته است.
ارائه پیشنهاد ابودیس به جای بیتالمقدس به عنوان پایتخت فلسطین توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صورت گرفت، هرچند که پیشتر در سال ۲۰۰۰ نیز این موضوع مطرح شده بود، اما بنا به شرایط سیاسی تا امروز امکان طرح آن به وجود نیامد.
ابودیس نزدیکترین منطقه به «شهر قدیم» بیت المقدس و در منطقه C کرانه باختری است که در آن برخی از مکانهای مقدس اسلامی از جمله مسجدالقرآن قرار دارد که توسط بنیاد وقف اسلامی بیت المقدس اداره میشود. مساحت ابودیس ۲۳.۶ کیلومتر است که با تکمیل دیوار جدایی تقریبا ۱۱.۱ کیلومتر مربع یا ۴۷ درصد از خاک ابودیس، جدا و به حوزه تحت کنترل رژیم صهیونیستی اضافه میشود که این منطقه شامل مناطق شهری، زمینهای کشاورزی و فضاهای باز ابودیس است.
در واکنش به این مسئله فلسطینیان در شبکه اجتماعی توئیتر با انتشار هشتک «بیت المقدس پایتخت فلسطین است» به پیشنهاد بن سلمان و طرح معامله قرن واکنش نشان دادند. این در حالی بود که همزمان راهپیماییهای بازگشت از سال ۲۰۱۷ هر جمعه برگزار میشد و در مقاطعی نیز مردم ایران در شهرهای مختلف با اعلام حمایت از فلسطینیها چنین راهپیماییهایی نیز برگزار کردند.
شکست صهیونیسم در اعمال حاکمیت تام بر بیتالمقدس
اگرچه از سه سال قبل بحث شناسایی این شهر به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی توسط آمریکا مطرح شده است، اما تاکنون به جز انتقال سفارت این کشور اقدام عملی دیگری صورت نگرفته است، که این مهم مرهون اعلام حمایت جهان اسلام و همچنین افکار عمومی جامعه جهانی نسبت به نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان بود.
در همین خصوص حسن هانیزاده کارشناس جهان عرب در گفتوگو با میزان تاکید کرد: «طرح یهودی سازی بیتالمقدس شکست خورده است. زیرا افزون بر تداوم انتفاضه بازگشت از سوی مردم فلسطین و ایستادگی محور مقاومت در برابر این پروژه، حتی جامعه اروپایی نیز آن را نپذیرفتند و تلاش آمریکا برای اقناع کشورهای اروپایی نتیجه نداد. این در حالی است که برخی رژیمهای مرتجع منطقه مانند عربستان سعودی، بحرین و امارات در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مسافه خطرناکی را آغاز کردهاند، اما ملتهای عرب مخالف این پروژه هستند.»
وی خاطر نشان کرد: «در این میان محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران و سایر مردم مسلمان باید با برگزاری راهپیماییهای کماکان به این موضوع واکنش نشان دهند. در این راستا اگر رژیم صهیونیستی بخواهد این طرح را به رغم مخالفت جهان اسلام، از طریق قوه قهریه پیش ببرد منازعات خونینی بین ملت فلسطین و این رژیم به وقوع خواهد پیوست. زیرا فلسطینیان در طول دهههای مختلف نشان دادند که از آرمان و حقوق خود دست نخواهند کشید.»
با توجه به این مسائل امسال با وجود شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری راهپیماییهای مردمی، روز جهانی قدس از جایگاه ویژهای برخوردار است. زیرا همزمان با پروژه تشکیل «کشور فلسطین جدید به پایتختی ابودیس»، نتانیاهو در نظر دارد با حمایت کنست ۳۰ درصد از کرانه باختری را به خاک رژیم صهیونیستی منضم کند.
در این خصوص هانیزاده تصریح کرد: «این اقدامات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با چراغ سبز ترامپ صورت میگیرد تا به لابی صهیونیسم این اطمینان را بدهد که هدف وی تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.»
نکته مهم آنکه در پی اعلان این موضوع از سوی نتانیاهو، جامعه جهانی و حتی متحدان اروپایی رژیم صهیونیستی که تا امروز با سکوت ضمنی از اقدامات این رژیم جانبداری میکردند، نسبت به طرح انضمام واکنش منفی نشان دادند؛ لذا میتوان گفت در فضای کنونی که افکار عمومی دنیا نیز با طرحهای توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی همسو نیست، توجه به روز قدس به عنوان حبلالمتین جهان اسلام در برابر صهیونیستها میتواند راهگشای موضوع فلسطین و بیتالمقدس باشد.
نکته پایانی
آنچه تاکید ویژه بر محکومیت اقدام مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی در غصب بیتالمقدس و انضمام ۳۰ درصد از کرانه باختری را الزامی میکند، آثار این اقدامات بر آینده سرزمین فلسطین، آوارگان فلسطینی و همچنین کشورهای همسایه آن است.
در صورتی که بیتالمقدس در چارچوب پروژه معامله قرن از حیطه اختیارات فلسطینیها خارج و با قوانین رژیم صهیونیستی اداره شود، دیگر امکان حضور آزادانه مسلمانان و مسیحیان در این شهر وجود نخواهد داشت و به این طریق بخش مهمی از پیکره جهان اسلام از آن جدا میشود.
در صورت وقوع این سناریو، پیگیری مسئله بازگشت آوارگان فلسطینی و مبارزه برای خارج کردن غاصبان این سرزمین در سالهای آتی محلی از اعراب ندارد. در این راستا نقطه ثقل تشکیل «کشور فلسطین جدید به پایتختی ابودیس»، یهودی سازی بیتالمقدس است. در این حالت گزینه بعدی صهیونیستها توسعه ارضی در مناطق دیگری از جمله بلندیهای جولان، جنوب لبنان و سرچشمههای رود فرات برای حل بحران آب است.
بنابراین دست اندازیهای این «غده سرطانی» هرگز محدود به سرزمین فلسطین نخواهد بود. این در حالی است که تاکنون جهان اسلام به ویژه مردم فلسطین و ملتهای محور مقاومت نشان دادهاند برای جلوگیری از تحقق رویاهای تئودور هرتزل و بنیانگذاران اندیشه صهیونیسم حاضر هستند از ابزارها و امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند.