تلاوت جزء به جزء قرآن مجید/ صفحه ۳۱۰
خبرگزاری میزان-تلاوت صفحه سیصد و دهم «سوره مریم» را با صدای استاد محمد صدیق منشاوی میشنوید.
خبرگزاری میزان -
وَیَقُولُ ٱلۡإِنسَٰنُ أَءِذَا مَا مِتُّ لَسَوۡفَ أُخۡرَجُ حَیًّا ۶۶
و انسان (بیچاره در امر معاد شک کند و) گوید: آیا، چون من بمیرم باز به زودى مرا از قبر بیرون آورده و زنده خواهند کرد؟!
أَوَلَا یَذۡکُرُ ٱلۡإِنسَٰنُ أَنَّا خَلَقۡنَٰهُ مِن قَبۡلُ وَلَمۡ یَکُ شَیۡـٔٗا ۶۷
آیا آدمى (براى ایمان به معاد) متذکر آن نمى شود که اول که هیچ محض و معدوم صرف بود ما او را ایجاد کردیم؟
فَوَرَبِّکَ لَنَحۡشُرَنَّهُمۡ وَٱلشَّیَٰطِینَ ثُمَّ لَنُحۡضِرَنَّهُمۡ حَوۡلَ جَهَنَّمَ جِثِیّٗا ۶۸
قسم به خداى تو که البته آنها را با شیاطین در قیامت محشور مى گردانیم، آن گاه همه را احضار خواهیم کرد تا گرد آتش جهنم به زانو درآیند
ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن کُلِّ شِیعَةٍ أَیُّهُمۡ أَشَدُّ عَلَى ٱلرَّحۡمَٰنِ عِتِیّٗا ۶۹
سپس هر که عتوّ و سرکشى بر فرمان خداى مهربان بیشتر کرده یک یک را از هر فرقه بیرون آریم (تا به دوزخ درافکنیم)
ثُمَّ لَنَحۡنُ أَعۡلَمُ بِٱلَّذِینَ هُمۡ أَوۡلَىٰ بِهَا صِلِیّٗا ۷۰
آن گاه ما آنهایى را که سزاوارتر به درآمدن به آتش دوزخند بهتر مى شناسیم
وَإِن مِّنکُمۡ إِلَّا وَارِدُهَاۚ کَانَ عَلَىٰ رَبِّکَ حَتۡمٗا مَّقۡضِیّٗا ۷۱
و هیچ یک از شما (نوع بشر) باقى نماند جز آنکه به دوزخ وارد شود؛ این حکم حتمى پروردگار توست
ثُمَّ نُنَجِّی ٱلَّذِینَ ٱتَّقَواْ وَّنَذَرُ ٱلظَّـٰلِمِینَ فِیهَا جِثِیّٗا ۷۲
پس از ورود همه در دوزخ، ما افرادى را که خداترس و باتقوا بوده اند نجات خواهیم داد و ستمکاران را فرو گذاریم تا در آن آتش به زانو درافتند
وَإِذَا تُتۡلَىٰ عَلَیۡهِمۡ ءَایَٰتُنَا بَیِّنَٰتٖ قَالَ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ لِلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ أَیُّ ٱلۡفَرِیقَیۡنِ خَیۡرٞ مَّقَامٗا وَأَحۡسَنُ نَدِیّٗا ۷۳
و هر گاه (در فضیلت مؤمن بر کافر) آیات واضحۀ ما بر مردم تلاوت شود کافران (غنى و متکبر) به مؤمنان (در مقام مفاخره) گویند: کدام یک از ما دو فرقه مقاماتمان بهتر و مجلس و انجمنمان نیکوتر خواهد بود؟
وَکَمۡ أَهۡلَکۡنَا قَبۡلَهُم مِّن قَرۡنٍ هُمۡ أَحۡسَنُ أَثَٰثٗا وَرِءۡیٗا ۷۴
در صورتى که ما پیش از این کافران چه گروه هاى بسیارى را که از اینها داراتر و خوشتر بودند همه را هلاک گردانیدیم
قُلۡ مَن کَانَ فِی ٱلضَّلَٰلَةِ فَلۡیَمۡدُدۡ لَهُ ٱلرَّحۡمَٰنُ مَدًّاۚ حَتَّىٰٓ إِذَا رَأَوۡاْ مَا یُوعَدُونَ إِمَّا ٱلۡعَذَابَ وَإِمَّا ٱلسَّاعَةَ فَسَیَعۡلَمُونَ مَنۡ هُوَ شَرّٞ مَّکَانٗا وَأَضۡعَفُ جُندٗا ۷۵
بگو که هر کس که به راه کفر و ضلالت رفت خداى مهربان به او مهلت مى دهد تا آن ساعت که وعدۀ عذاب را به چشم خود ببینند که یا عذاب (قتل و اسیرى) چشد یا ساعت قیامت وى را فرا رسد، پس کافران به زودى خواهند دانست که (از مؤمن و کافر) کدام یک روزگارش بدتر و سپاهش ضعیفتر است!
وَیَزِیدُ ٱللَّهُ ٱلَّذِینَ ٱهۡتَدَوۡاْ هُدٗىۗ وَٱلۡبَٰقِیَٰتُ ٱلصَّـٰلِحَٰتُ خَیۡرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابٗا وَخَیۡرٞ مَّرَدًّا ۷۶
و خدا هدایت یافتگان را بر هدایت مى افزاید و اعمال صالحى که (اجرش نعمت) ابدى است نزد پروردگار تو بهتر (از مال و جاه فانى دنیا) است هم از جهت ثواب الهى و هم از جهت حسن عاقبت اخروى
- تلاوت صفحه سیصد و دهم «سوره مریم از آیه ۶۵ تا ۷۶» در قالب فایل صوتی با صدای استاد منشاوی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.
تلاوت صفحه سیصد و دهم «سوره مریم از آیه ۶۵ تا ۷۶ »
[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/01']
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
رَّبُّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَمَا بَیۡنَهُمَا فَٱعۡبُدۡهُ وَٱصۡطَبِرۡ لِعِبَٰدَتِهِۦۚ هَلۡ تَعۡلَمُ لَهُۥ سَمِیّٗا ۶۵
همان خدایى که آفرینندۀ آسمانها و زمین است و هر چه بین آنهاست، پس باید همان خداى یکتا را پرستش کنى و البته در راه بندگى او صبر و تحمل کن (که اگر او را به خدایى نپرستى) آیا دیگرى را مانند او به نام خدا (یى لایق پرستش) خواهى یافت؟
همان خدایى که آفرینندۀ آسمانها و زمین است و هر چه بین آنهاست، پس باید همان خداى یکتا را پرستش کنى و البته در راه بندگى او صبر و تحمل کن (که اگر او را به خدایى نپرستى) آیا دیگرى را مانند او به نام خدا (یى لایق پرستش) خواهى یافت؟
وَیَقُولُ ٱلۡإِنسَٰنُ أَءِذَا مَا مِتُّ لَسَوۡفَ أُخۡرَجُ حَیًّا ۶۶
و انسان (بیچاره در امر معاد شک کند و) گوید: آیا، چون من بمیرم باز به زودى مرا از قبر بیرون آورده و زنده خواهند کرد؟!
أَوَلَا یَذۡکُرُ ٱلۡإِنسَٰنُ أَنَّا خَلَقۡنَٰهُ مِن قَبۡلُ وَلَمۡ یَکُ شَیۡـٔٗا ۶۷
آیا آدمى (براى ایمان به معاد) متذکر آن نمى شود که اول که هیچ محض و معدوم صرف بود ما او را ایجاد کردیم؟
فَوَرَبِّکَ لَنَحۡشُرَنَّهُمۡ وَٱلشَّیَٰطِینَ ثُمَّ لَنُحۡضِرَنَّهُمۡ حَوۡلَ جَهَنَّمَ جِثِیّٗا ۶۸
قسم به خداى تو که البته آنها را با شیاطین در قیامت محشور مى گردانیم، آن گاه همه را احضار خواهیم کرد تا گرد آتش جهنم به زانو درآیند
ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن کُلِّ شِیعَةٍ أَیُّهُمۡ أَشَدُّ عَلَى ٱلرَّحۡمَٰنِ عِتِیّٗا ۶۹
سپس هر که عتوّ و سرکشى بر فرمان خداى مهربان بیشتر کرده یک یک را از هر فرقه بیرون آریم (تا به دوزخ درافکنیم)
ثُمَّ لَنَحۡنُ أَعۡلَمُ بِٱلَّذِینَ هُمۡ أَوۡلَىٰ بِهَا صِلِیّٗا ۷۰
آن گاه ما آنهایى را که سزاوارتر به درآمدن به آتش دوزخند بهتر مى شناسیم
وَإِن مِّنکُمۡ إِلَّا وَارِدُهَاۚ کَانَ عَلَىٰ رَبِّکَ حَتۡمٗا مَّقۡضِیّٗا ۷۱
و هیچ یک از شما (نوع بشر) باقى نماند جز آنکه به دوزخ وارد شود؛ این حکم حتمى پروردگار توست
ثُمَّ نُنَجِّی ٱلَّذِینَ ٱتَّقَواْ وَّنَذَرُ ٱلظَّـٰلِمِینَ فِیهَا جِثِیّٗا ۷۲
پس از ورود همه در دوزخ، ما افرادى را که خداترس و باتقوا بوده اند نجات خواهیم داد و ستمکاران را فرو گذاریم تا در آن آتش به زانو درافتند
وَإِذَا تُتۡلَىٰ عَلَیۡهِمۡ ءَایَٰتُنَا بَیِّنَٰتٖ قَالَ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ لِلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ أَیُّ ٱلۡفَرِیقَیۡنِ خَیۡرٞ مَّقَامٗا وَأَحۡسَنُ نَدِیّٗا ۷۳
و هر گاه (در فضیلت مؤمن بر کافر) آیات واضحۀ ما بر مردم تلاوت شود کافران (غنى و متکبر) به مؤمنان (در مقام مفاخره) گویند: کدام یک از ما دو فرقه مقاماتمان بهتر و مجلس و انجمنمان نیکوتر خواهد بود؟
وَکَمۡ أَهۡلَکۡنَا قَبۡلَهُم مِّن قَرۡنٍ هُمۡ أَحۡسَنُ أَثَٰثٗا وَرِءۡیٗا ۷۴
در صورتى که ما پیش از این کافران چه گروه هاى بسیارى را که از اینها داراتر و خوشتر بودند همه را هلاک گردانیدیم
قُلۡ مَن کَانَ فِی ٱلضَّلَٰلَةِ فَلۡیَمۡدُدۡ لَهُ ٱلرَّحۡمَٰنُ مَدًّاۚ حَتَّىٰٓ إِذَا رَأَوۡاْ مَا یُوعَدُونَ إِمَّا ٱلۡعَذَابَ وَإِمَّا ٱلسَّاعَةَ فَسَیَعۡلَمُونَ مَنۡ هُوَ شَرّٞ مَّکَانٗا وَأَضۡعَفُ جُندٗا ۷۵
بگو که هر کس که به راه کفر و ضلالت رفت خداى مهربان به او مهلت مى دهد تا آن ساعت که وعدۀ عذاب را به چشم خود ببینند که یا عذاب (قتل و اسیرى) چشد یا ساعت قیامت وى را فرا رسد، پس کافران به زودى خواهند دانست که (از مؤمن و کافر) کدام یک روزگارش بدتر و سپاهش ضعیفتر است!
وَیَزِیدُ ٱللَّهُ ٱلَّذِینَ ٱهۡتَدَوۡاْ هُدٗىۗ وَٱلۡبَٰقِیَٰتُ ٱلصَّـٰلِحَٰتُ خَیۡرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابٗا وَخَیۡرٞ مَّرَدًّا ۷۶
و خدا هدایت یافتگان را بر هدایت مى افزاید و اعمال صالحى که (اجرش نعمت) ابدى است نزد پروردگار تو بهتر (از مال و جاه فانى دنیا) است هم از جهت ثواب الهى و هم از جهت حسن عاقبت اخروى
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *