لاریجانی: مجلس در زمینه گام دوم انقلاب تلاش خوبی داشت
- علی لاریجانی در آستانه پایان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: یکی از نکاتی که با دوره دهم مجلس همزمان شد نظریه گام دوم انقلاب بود که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند و مجلس در این زمینه یک تلاش خوبی داشت.
وی با بیان اینکه ابتدا باید بدانیم گام دوم انقلاب به چه معناست؟ تصریح کرد: باید بدانیم گام دوم انقلاب چه اصولی و چه هدفی دارد.
لاریجانی در ادامه در ارزیابی خود از مجلس دهم تاکید کرد: یکی از نکات مهم این است که مجلس پایگاه اصلی مردم سالاری و دموکراسی است به ویژه در کشوری چون ایران لذا هر چه پشتوانه مردمی مجلس شورای اسلامی قویتر باشد این مجلس نماینده واقعی تری برای مردم خواهد بود.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس دهم آرای ۶۲ درصدی مردم را کسب کرده بود، گفت: بنابر این این مجلس از پشتوانه خوب مردمی برخوردار بود؛ شاید ما در طول ادوار مجلس پس از انقلاب یک مجلس داشتیم که در واقع پشتوانه مردمی مردمی بیش از این مجلس داشت بنابراین مجلس دهم از پشتوانه ۶۲ درصدی مردمی برخوردار بود که نشان دهنده پشتوانه قوی مردمی است.
لاریجانی در ارزیابی خود از ترکیب مجلس دهم اظهار داشت: از ۲۹۰ نفر از نمایندگان مجلس ۱۰۳ نفر از آنها سوابق ایثارگری دارند که این مسئله بسیار مهم است و نشان میدهد یک سوم از نمایندگان سابقه ایثارگری دارند. همچنین ۱۶ تن از نمایندگان مجلس دهم فرزند شهید هستند بنابراین پیوند این مجلس با بخش انقلاب بسیار قوی یود.
وی در ادامه در ارزیابی خود از سوابق اجرایی نمایندگان مجلس دهم بیان داشت: خیلی جالب است که بگویم ۸۰ درصد مجلس فعلی سوابق اجرایی دارند و این خود به فهم مشکلات کشور و مردم کمک خواهد کرد لذا هرچه سابقه اجرایی نمایندگان بیشتر باشد مشکلات مردم بهتر بررسی خواهد شد.
نماینده مردم قم با بیان اینکه چهار تن از نمایندگان مجلس دهم وزیر، چهار تن سوابق استانداری، پنج تن سوابق معاون وزیر،۱۱تن سوابق فرمانداری و تعدادی هم سابق بر این شهردار بودند اظهارداشت: بنابراین ترکیب مجلس دهم ترکیبی بود که همواره سوابق اجرایی در آن نمود داشت.
وی افزود: شاید برای شما جالب باشد که ۱۶۲ نفر از نمایندگان مجلس دهم سوابق دکترا و یا فوق دکترا دارند که این مسئله کارآمدی افراد را نمایان میکرد.همچنین ۸۰ تن از نمایندگان مجلس دهم در دانشگاه تدریس میکردند
این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس دهم ظرفیت خوبی در کشور ایجاد کرد گفت: البته گاهی مطالبی گفته میشود، اما باید دید که این مجلس در چه فضا و شرایطی فعالیت کرد.
وی در ادامه با اشاره به ابلاغ گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری بیان داشت: در کنار این موضوع ما به تحریمها برخورد کردیم که باید هر دوی این موارد را در نظر می گرفتیم .در گام دوم انقلاب محوری که مقام معظم رهبری دنبال میکردند یکی این بود که ما حضور جوانان را در فعالیتها برجسته کنیم لذا در مجلس خیلی به این مسئله توجه شد. ما در این زمینه قانونی را تصویب کردیم که مانع فعالیت بازنشستگان در سمتها میشد. ما این قانون را تصویب کردیم تا آن فکر تحقق پیدا کند و بخشهای اجرایی مجبور شوند تا از جوانان استفاده کنند. همچنین باید گفت هیچ مجلسی چون مجلس دهم به شرکتهای دانشبنیان توجه نکرد.
لاریجانی با اشاره به تصویب طرح بخشودگی جرایم در مجلس دهم، بیان داشت: تصویب این طرح اهمیت زیادی داشت چرا که بسیاری از افراد جرایم خرد دارند و با اینکه شورای نگهبان چندین بار آن را رد کرد، اما اصرار کردیم و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در نهایت به تصویب رسید.
ربیس مجلس شورای اسلامی با اشاره مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری برای مردم اظهارداشت: در این زمینه ما چندین جلسه علنی و غیرعلنی برگزار کردیم، چرا که برای دولت در این زمینه مشکلاتی به وجود آورد، اما در نهایت این مشکل حل شد.
لاریجانی درباره علت ضعف نظارتی مجلس شورای اسلامی گفت: در این باره باید ببینیم که مجلس چه اقداماتی انجام داده است و اگر هر کسی انتقاد دقیقی داشته باشد ما به آن گوش میدهیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره نظارت مجلس گفت؛ مقام معظم رهبری این نکات را در مجلس هشتم مطرح کردند و در مجالس بعدی هم تکرار کردند و فرمودند که دو عنصر نظارت و همکاری صمیمانه با قوای دیگر دو بخش تفکیک ناپذیر است و نظارت به معنای جدال با قوای دیگر نیست چرا که همه جز یک حکومت هستند و هدف از نظارت باید حل مشکلات باشد. البته برخی تصور میکنند که معنای نظارت این است که مجلس مدام یقه دولت و قوه قضائیه را بگیرد، اما این طور نیست چرا که مقام معظم رهبری فرمودند که نظارت مجلس نباید به معنای رقابت با دولت و در نظر نگرفتن شرایط دولت باشد.
وی با بیان اینکه ما باید مشکلات کشور را در نظر بگیریم، بیان داشت: برای مثال ما باید شرایطی، چون تحریمها و همچنین شیوع ویروس کرونا را در نظر بگیریم. بر این اساس هر قوه باید به کار خود بپردازد، اما باید به تنگناها هم توجه کنیم و ما باید با نظارت به دنبال حل مشکلات باشیم نه آنکه دعوا راه بیندازیم.
لاریجانی درباره شفافیت آرا و نظرات نمایندگان گفت: به نظر میرسد که این موضوع را رسانهها هم به صورت دقیق باز نمیکنند. در حال حاضر تمام مذاکرات مجلس به صورت علنی پخش میشود و در جلسات کمیسیونهای مجلس هم خبرنگاران حضور دارند و تنها چیزی که علنی نیست آن است که طبق آئیننامه داخلی مجلس رأی نمایندگان مکشوف نیست.
لاریجانی با اشاره به دلایل مخالفت برخی از نمایندگان با موضوع شفافیت آرا، گفت: این موضوع به این دلیل است که برخی از نمایندگان از شهرهای کوچک میآیند و در برخی از شهرها بخشهای قدرتمندی هستند و وقتی رای نماینده مشخص شود ممکن است به او فشار آورده و خدای نکرده باعث لغزش نماینده شود بنابراین این فشارها وجود دارد پس باید جلوی هر عملی که باعث میشود بر رای نماینده اثر گذارد را گرفت.
لاریجانی ادامه داد: با توجه به ماده ۴۰ و ۴۵ آییننامه داخلی مجلس کمیسیونهای تخصصی ۳۹ گزارش در بعد نظارتی تهیه کردهاند. ۱۰ گزارش توسط کمیسیون ویژه ارائه شده است. براساس ماده ۲۳۴ آییننامه اگر وزیری قانون را نقض کند در مجلس موضوع بررسی شده و در نهایت پس از رای نمایندگان به گزارش تهیه شده آن را به قوه قضاییه ارجاع میدهیم که در این مجلس ۱۵ گزارش به قوه قضاییه فرستاده شد.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از عملکرد دیوان محاسبات و موضعگیری دولت از گزارش اخیر این دیوان چیست، گفت: دیوان محاسبات کار حرفهای خود را انجام داد. قبل از اینکه گزارش دیوان محاسبات در صحن قرائت شود این گزارش به من داده شد و بنده نیز به روسای قوا فرستادم. آقای روحانی نیز دستور خوبی برای رسیدگی به اختلاف آماری که وجود داشت، دادند. واقعیت این است که نظارت تلخ است، اما دیوان محاسبات کار خود را به درستی انجام داد. البته اینکه در رسانهها گفته شد که رئیس دیوان محاسبات اعلام کرده است که این مبلغ گم شده است، اشتباه است. بلکه از منابع تخصیص داده شده ۲۸ میلیارد دلار صرف شده بود و ۴ میلیارد دلار هنوز تکلیفش روشن نبود. آقای همتی نیز در این باره توضیح داده بودند که این مساله به تهیه گزارش دیوان به سال قبل بازمیگردد و در این فاصله نیز یک میلیارد دلار برگردانده شده بود. دولت نیز کار خود را در این زمینه انجام داده و اگر تخلفی صورت گرفته مربوط به بخش خصوصی است و لذا ناراحتی دولت وجهی ندارد.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در رابطه با برنامه ششم توسعه در مجلس دهم بیان داشت: درباره همسانسازی حقوق بازنشستگان و چابک کردن دولت در این قانون اقدامات خوبی صورت گرفته است. امروز دولت بسیار وسیع شده است و هر چقدر که منابع از جاهای مختلف تهیه میکنیم باید در اختیار کارکنان دولت قرار گیرد. مطابق این برنامه دولت باید ۱۵ درصد کوچکتر شود. دولت الکترونیک نیز باید تا سال دوم این برنامه تشکیل میشد که گامهایی در این زمینه برداشته شده، اما کافی نیست. در بخش کشاورزی نیز گامهای موثری در این قانون دیده شده به عنوان مثال ممنوعیت بهرهبرداری پنج ساله از جنگلها در این قانون به تصویب رسیده است.
لاریجانی افزود: البته در بخشهایی از این قانون باید تجدیدنظر شود. چراکه این قانون در زمانی به تصویب مجلس رسید که توافق هستهای حاصل شده بود و شرکتهای مختلفی برای سرمایهگذاری به ایران آمده بودند. در این قانون رشد هشت درصدی برای توسعه کشور دیده شده است. در بخش نفت رشد ۳۹.۵ درصد، در بخش معدن رشد ۲۶.۱ درصد دیده شده و نرخ تورم ۷.۹ و نرخ بیکاری ۸.۶ درصد به تصویب رسیده است که همه اینها در آن شرایط ویژه و با توجه به سرمایهگذاریهای خارجی در نظر گرفته شده بود. در مجموع قرار بود ۶۵ میلیارد دلار در سال سرمایهگذاری خارجی داشته باشیم. اما یک فرد دیوانه در آمریکا پیدا شد و توافق را بر هم زد و ما امروز حتی در فروش نفت خود مشکل داریم فلذا لازم است با توجه به شرایط کنونی در برخی از بخشهای این قانون تجدیدنظر شود. به مجلس بعدی توصیه میکنم که این قانون را بهروزرسانی کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سبزپوش شدن نمایندگان در صحن علنی مجلس گفت: بنده در آن مقطع در کشور قطر بودم و به بنده گفتند که آمریکا چنین تصمیم نااهلانه ای گرفته و سپاه پاسداران را متهم به یک نهاد تروریستی کرده است و برای بنده بسیار عجیب بود چرا که سپاه بخش نظامی ماست و ما در هواپیما در این باره بحث کردیم که چه کار کنیم.
وی ادامه داد: در جریان این موضوع بنده گفتم بهترین راه این است که به آمریکا بگوییم که اگر سپاه را تروریست میداند همه ما سپاهی هستیم. در ادامه تماس گرفتیم با مسئولان سپاه که ۳۰۰ لباس سپاه به مجلس بفرستند و همه نمایندگان مجلس بدون اینکه از قبل اطلاع داشته باشند لباس سبز سپاه را پوشیدند و این امر نشان میدهد که اگر به بخش امنیتی و نظامی ما توهین شود همه ما از نحلههای مختلف پشت آن هستیم.
وی ادامه داد: حادثه تلخی دیگر درباره حاج قاسم سلیمانی بود. آن زمان در حوزه انتخابیه قم بودم. شب حادثه خوابم نبرد، کارتابل کارهای مجلس زیاد بود و تا صبح طول کشید. موقع اذان صبح که میخواستم استراحت کنم یکی از محافظان عزیز در زد و گفت حادثهای برای حاجقاسم رخ داده. بلند شدم با هراس و دیدم که ایشان به شهادت رسیدند. آن زمان سقف روی سرم خراب شد و خیلی ناراحت شدم. همان موقع لباس پوشیدم و تهران آمدم و در راه با آقای حجازی صحبت کردم که ایشان گفت که آقا فرمودند ساعت ۱۱ خدمت ایشان باشیم؛ این از تلخترین حوادث بود.
لاریجانی درباره شیرینترین اتفاق در مجلس دهم هم گفت: شیرینیهای زیادی بود که از جمله آن قانون مربوط به سرمایهگذاری برای روستاها بود، چون میدانستم چقدر روستاییان با مشکل مواجه هستند یا این که قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان به تصویب رسید که مشکلاتی برای آنها به وجود آورده بود.
ربیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شیرینی دیگر این بود که حاج قاسم سلیمانی به همراه شهید عماد مغنیه و سید حسن نصرالله به خانهام آمدند. آن شب حاج قاسم سلیمانی با بنده تماس گرفت که میخواهند شام به خانهام بیایند که همراه ایشان شهید عماد مغنیه و سید حسن نصرالله هم حضور داشتند که آن اتفاق شیرینی بسیار زیادی برای من بود.