نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سامانه ابلاغ الکترونیک در کاهش مراجعات حضوری به دستگاه قضایی
قائم مقام رییس کل دادگستری استان یزد گفت: راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ابلاغ الکترونیک نقش به سزایی در کاهش مراجعات حضوری مردم به دستگاه قضایی داشته است.
- علی اکبر شمس در نشست روسای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان یزد با بیان اینکه راهاندازی این دفاتر نقش به سزایی در کاهش مراجعات حضوری مردم به دستگاه قضایی داشته است، اظهار کرد: امروز با افتخار اعلام میکنیم بخش عمدهای از مراجعات مردم به دستگاه قضا توسط این دفاتر مدیریت میشود.
قائم مقام رییس کل دادگستری استان یزد از ابلاغ الکترونیک به عنوان یکی دیگر از فعالیتهای شاخص در حوزه معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه یاد کرد و گفت: ابلاغ به طرفین یکی از معضلات قدیمی بر دوش این دستگاه بود، اما خوشبختانه امروز با راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک همکاران با آرامش خاطر در حال رسیدگی و حل و فصل پروندهها هستند.
وی در تبیین برکات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: کاهش تردد مراجعین به دستگاه قضا، تکریم مراجعین، کاهش هزینهها، ایجاد وحدت رویه در قالب بندی دادخواست ها و کاستن فشار اولیه تشکیل پرونده در دستگاه قضا از جمله برکات ایجاد این دفاتر در کشور بوده است.
شمس با بیان اینکه یکی از کارهای پرچالش در مسائل قضایی بحث ارجاع پروندهها است، اظهار داشت: امروز با پالایش پروندهها در دفاتر خدمات قضائی چالشهای این حوزه کاهش یافته است.
قائم مقام رییس کل دادگستری استان یزد بر لزوم کنترل ورودی پرونده در دفاتر خدمات قضایی تاکید کرد و گفت: این دفاتر میتوانند با ارائه مشاورههای درست مانع شکل گیری بسیاری از پروندهها شوند. خوشبختانه در استان یزد با راه اندازی دفاتر خدمات االکترونیک قضایی ورودی پرونده افزایش چشمگیری نداشته که جای تقدیر دارد.
عزیز صابریان با بیان اینکه در سالیان اخیر قوه قضاییه در بحث خدمات الکترونیک قضایی اقدامات بسیار خوب و گستردهای را انجام داده است گفت: یکی از این اقدامات راه اندازی دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی بوده است. با راه اندازی این دفاتر، خدماتی قضایی که قابلیت ارائه به صورت الکترونیک را داشت به بخش خصوصی واگذار تا با استفاده از ظرفیت این بخش در سرمایه گذاری و بکارگیری نیروهای متخصص و مجرب نسبت به ارائه خدمات قضایی مناسب و مطلوب به مردم اقدام شود.
عزیز صابریان با بیان اینکه در سالیان اخیر قوه قضاییه در بحث خدمات الکترونیک قضایی اقدامات بسیار خوب و گستردهای را انجام داده است گفت: یکی از این اقدامات راه اندازی دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی بوده است. با راه اندازی این دفاتر، خدماتی قضایی که قابلیت ارائه به صورت الکترونیک را داشت به بخش خصوصی واگذار تا با استفاده از ظرفیت این بخش در سرمایه گذاری و بکارگیری نیروهای متخصص و مجرب نسبت به ارائه خدمات قضایی مناسب و مطلوب به مردم اقدام شود.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد افزود: بدیهی است که اگر به دنبال موفقیت کامل در این عرصه هستیم باید اقدامات دفاتر را در چارچوب قوانین و مقررات با آموزش و نظارتهای کافی بالا ببریم.
وی تصریح کرد: در نظرسنجی صورت گرفته درخصوص نقش دفاتر خدمات قضایی بر رضایتمندی مردم نسبت به خدمات دستگاه قضا با توجه به سهولت دسترسی مردم به خدمات قضایی، ارائه مشاروههای حقوقی توسط کارشناسان قبل از طرح دعوا، تکریم ارباب رجوع و صرفه جویی در هزینه و وقت رضایتمندی کلی از خدمات این دفاتر وجود دارد.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد اضافه کرد: تداوم و توسعه این رضایتمندی مستلزم آن است که روی نواقص و مشکلات کار کرده و در جهت حل آنها گام برداریم. در این راستا لازم است مدیران دفاتر در رعایت قوانین و مقررات، آموزش و بالا بردن سطح دانش حقوقی کاربران وارائه خدمات با کیفیتتر به متقاضیان تلاش بیشتری نمایند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *