تاخت و تاز ارابههای مرگ در جادههای کشور
- روزنامه خراسان نوشت: این که پراید در سالهای اخیر یکه تاز تلفات جادهای و تصادفات بین شهری بوده است، تقریبا موضوعی است که هر ساله در روایت پلیس درباره اش بیشتر سخن گفته میشود.
اما این بار در هیاهوی ۹۰ میلیون تومان شدن پراید، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با آمار و عدد به میدان آمده و در واپسین جلسات مجلس، در این باره مطالبی گفته است که خواندنش جالب به نظر میآید.
آقای پارسایی گفته است: «پنج هزار و ۴۴۱ فوتی از بین سرنشینان پراید و سه هزار و ۸۸۶ فوتی از بین سرنشینان پژو ۴۰۵ بخشی از ۱۶ هزار فوتی تصادفات جادهای بودهاند که ضعف در بدنه خودرو و ضربه به سر دلیل اصلی مرگ آنها به حساب میآید.»
پراید و ۴۰۵ ارابههای مرگ؟
طبق آخرین آمار سالانه تلفات تصادفات که مربوط به سال ۹۷ میشود، (آمار ۹۸ هنوز اعلام نشده است) حدود ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر در این سال بر اثر تصادف جان باخته اند که ۲۷ درصد کشتهها عابران پیاده بوده اند. یعنی حدود ۷۰ درصد در تصادفات جانشان را از دست داده اند. در واقع آمار کشتههای سالانه حدود همین ۱۷ هزار است که طبق آمار سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ حدود ۳۰ درصدشان مسافران پراید بوده اند و کمتر از این درصد نیز مربوط به پژو ۴۰۵ است. آماری که واقعا عجیب به نظر میرسد و چگونه یک خودرو، درمقابل نگاه مسئولان به ارابه مرگ تبدیل میشود؟! این موضوع چالشی است که جانشین پلیس راهور چندی پیش در گفت وگویی این طور بیان کرده بود: «پلیس راهور بارها موارد و نظرات کارشناسی خود را به وزارت صمت و سازمان استاندارد اعلام کرده است و از طرفی جلسات متعددی نیز با خود خودروسازان داشته، اما خودروسازان بر تولید خودروهای بیکیفیتی نظیر پراید و تیبا اصرار دارند.»
ایمنی پایین، آلایندگی بالا
تازه باید به ایمنی پایین پراید و پژو میزان آلایندگی بالا را هم اضافه کرد، نکتهای که پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود دیروزدر نطق میان دستور مجلس چنین گفته است: پایین بودن ایمنی قطعات و آلایندگی بالا گویای این واقعیت است که محصولات ایران خودرو و سایپا مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.
۴۰ درصد تصادفات جادهای طبق گزارشهای پلیس راهور به دلیل ضعف بدنه خودرو بوده است و با این که از سال ۸۸ سامانه مربوط به ترمز ABS (ترمز ضد قفل) روی خودرو نصب شده است، ولی سامانه ترمز EBS (ترمز الکترونیکی خودرو) نصب نشده است و دلیل فوت ۵۶ درصد جان باختگان جادهای ضربه به سر بوده است.
۳۰۰ هزار مصدوم برای نقص ایمنی این ارابهها
وی این آمار را هم داده است: ۳۰۰ هزار مصدوم سالانه هم به دلیل نقص ایمنی خودروها بوده است. خودروهای داخلی به ویژه خودروهای شرکت سایپا کیفیت لازم را نداشته و مشکلاتی را به وجود آورده به طوری که ۴۰ درصد تصادفات به دلیل واژگونی ناشی از نداشتن همین کیفیت است.
اگر به حق الناس اعتقاد داریم...
آقای پارسایی در سومین جلسه مجلس دهم این طور به اظهاراتش خاتمه داده است: «اگر به حقالناس، حقوق شهروندی و هر واژه دیگری، مسئولان و به خصوص سران قوا باور دارند با اجحاف آشکار خودروسازان به جان و عزت مردم به صورت سریع و عاجل برخورد کنند.»