گزارش «چالشهای مرتبط با صنعت خودرو » قرائت شد
گزارش کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مورد بررسی اجمالی مشکلات، آسیب ها و چالش های مرتبط با صنعت خودرو اعم از تولید و واردات و طرز کار وزارت صنعت و شرکتهای خودروساز داخلی در صحن مجلس قرائت شد.
خبرگزاری میزان -
متن این گزارش رابه شرح زیر است:
هیات محترم رئیسه مجلس
سلام علیکم
با احترام در اجرای نحوه کمیسیون اصل ۹۰ مصوب ۳ آذرماه ۱۳۶۶ مجلس و ماده ۱۱۰ آیین نامه به پیوست گزارش بررسی مشکلات، آُسیب ها، چالشهای مرتبط با صنعت خودرو اعم از تولید و واردات توسط وزارت صمت و شرکتهای خودروساز داخلی که در جلسه عمومی مورخ اول بهمن ماه ۱۳۹۸ کمیسیون اصل ۹۰ برای قرائت از تریبون مجلس تصویب شد، تقدیم میگردد.
داوود محمدی
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی
مقدمه:
در کشور ما صنعت خودروسازی به ویژه پس از انقلاب اسلامی همیشه در زمره صنایع مادر و استراتژیک بوده و صنعت خودروسازی به عنوان مهمترین شاخص اقتصادی پس از صنعت نفت و گاز همواره مورد توجه و حمایت سیاستگذاران قرار گرفته است، اما نگاههای غیرکارشناسی، کوتاه مدت باعث شده در حال حاضر این صنعت استراتژیک با مشکلات جدی روبرو شود و خودروهای تولیدی از جهات مختلف مانند کیفیت، تنوع، ایمنی و قیمت از شرایط مطلوبی برخوردار نبوده و نتوانسته رضایت مشتریان داخلی خود را کسب کند.
رشد فزاینده قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی طی سالیان گذشته به ویژه در روزهای اخیر و برخی سیاستگذاریهای اشتباه در این حوزه و همچنین شکایتهای متعدد واصله به کمیسیون اصل ۹۰، این کمیسیون را بر آن داشت تا این موضوع را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده و با برگزاری جلساتی با مسئولان مرتبط و دریافت گزارش از دستگاههای مربوطه این مسائل را مورد بررسی قرار دهد.
در این گزارش تلاش شده تا مشکلات و چالشهای صنعت خودروسازی کشور به ویژه علل نامتعارف افزایش قیمت خودروهای وارداتی و تولید داخل تبیین و پیشنهاداتی ارائه شود.
الف) آسیبها و مشکلات صنعت خودروسازی، تولید داخل
۱- کیفیت، ایمنی و آلایندگی خودروهای تولید داخل و خسارات ناشی از آن
مقام معظم رهبری در بازدید از شرکت ایرانخودرو در سال ۱۳۸۹ بخش اصلی توصیههای حکیمانه خود را به بحث کیفیت خودرو اختصاص داد که متاسفانه این رهنمود در عمل اجرایی نشد.
مجلس شورای اسلامی در راستای ارتقای کیفیت خودرو و کاهش مصرف سوخت در مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی را تصویب و مطابق این قانون وزارت صمت مکلف شد ظرف مدت ۳ ماه از این تاریخ، برنامه و سیاستهای خود را برای ارتقای کیفیت خودرو و کاهش مصرف سوخت و اجرای سیاستهای ۵۱ گانه ون قطعات مورد نیاز قطعه سازان و استانداردهای ایمنی و آلایندگی را تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به مراجع ذی ربط ابلاغ کند.
پایین بودن کیفیت خودر و قطعات، آلایندگی بالا از مسائل و مشکلات خودروسازان بوده و گزارشهای واصله گویای این واقعت است که محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و مشکلاتی را برای مشتریان به وجود آورده است.
- گزارش کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مورد بررسی اجمالی مشکلات، آسیبها و چالشهای مرتبط با صنعت خودرو (اعم از تولید و واردات) و طرز کار وزارت صنعت و شرکتهای خودروساز داخلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرائت شد.
متن این گزارش رابه شرح زیر است:
هیات محترم رئیسه مجلس
سلام علیکم
با احترام در اجرای نحوه کمیسیون اصل ۹۰ مصوب ۳ آذرماه ۱۳۶۶ مجلس و ماده ۱۱۰ آیین نامه به پیوست گزارش بررسی مشکلات، آُسیب ها، چالشهای مرتبط با صنعت خودرو اعم از تولید و واردات توسط وزارت صمت و شرکتهای خودروساز داخلی که در جلسه عمومی مورخ اول بهمن ماه ۱۳۹۸ کمیسیون اصل ۹۰ برای قرائت از تریبون مجلس تصویب شد، تقدیم میگردد.
داوود محمدی
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی
مقدمه:
در کشور ما صنعت خودروسازی به ویژه پس از انقلاب اسلامی همیشه در زمره صنایع مادر و استراتژیک بوده و صنعت خودروسازی به عنوان مهمترین شاخص اقتصادی پس از صنعت نفت و گاز همواره مورد توجه و حمایت سیاستگذاران قرار گرفته است، اما نگاههای غیرکارشناسی، کوتاه مدت باعث شده در حال حاضر این صنعت استراتژیک با مشکلات جدی روبرو شود و خودروهای تولیدی از جهات مختلف مانند کیفیت، تنوع، ایمنی و قیمت از شرایط مطلوبی برخوردار نبوده و نتوانسته رضایت مشتریان داخلی خود را کسب کند.
رشد فزاینده قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی طی سالیان گذشته به ویژه در روزهای اخیر و برخی سیاستگذاریهای اشتباه در این حوزه و همچنین شکایتهای متعدد واصله به کمیسیون اصل ۹۰، این کمیسیون را بر آن داشت تا این موضوع را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده و با برگزاری جلساتی با مسئولان مرتبط و دریافت گزارش از دستگاههای مربوطه این مسائل را مورد بررسی قرار دهد.
در این گزارش تلاش شده تا مشکلات و چالشهای صنعت خودروسازی کشور به ویژه علل نامتعارف افزایش قیمت خودروهای وارداتی و تولید داخل تبیین و پیشنهاداتی ارائه شود.
الف) آسیبها و مشکلات صنعت خودروسازی، تولید داخل
۱- کیفیت، ایمنی و آلایندگی خودروهای تولید داخل و خسارات ناشی از آن
مقام معظم رهبری در بازدید از شرکت ایرانخودرو در سال ۱۳۸۹ بخش اصلی توصیههای حکیمانه خود را به بحث کیفیت خودرو اختصاص داد که متاسفانه این رهنمود در عمل اجرایی نشد.
مجلس شورای اسلامی در راستای ارتقای کیفیت خودرو و کاهش مصرف سوخت در مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی را تصویب و مطابق این قانون وزارت صمت مکلف شد ظرف مدت ۳ ماه از این تاریخ، برنامه و سیاستهای خود را برای ارتقای کیفیت خودرو و کاهش مصرف سوخت و اجرای سیاستهای ۵۱ گانه ون قطعات مورد نیاز قطعه سازان و استانداردهای ایمنی و آلایندگی را تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به مراجع ذی ربط ابلاغ کند.
پایین بودن کیفیت خودر و قطعات، آلایندگی بالا از مسائل و مشکلات خودروسازان بوده و گزارشهای واصله گویای این واقعت است که محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و مشکلاتی را برای مشتریان به وجود آورده است.
تکمیل میشود...
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *