نگاهی به چگونگی روند کاهش محدودیت‌ها در اروپا

17:15 - 21 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۹۶۷۹
کشور‌های اروپایی پس از طی هفته‌ها قرنطینه سخت ناشی از شیوع کرونا، کاهش تدریجی محدودیت‌ها را در دستور کار خود قرار دادند.
روند کاهش محدودیت‌ها در اروپا چگونه انجام می‌شود؟ کاهش آمار روزانه مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری «کرونا» سبب شده تا برخی از کشور‌های اروپایی اقدام به کاهش محدودیت‌های کرونایی کنند.

مردم سراسر اروپا در روز‌های اخیر شاهد بازگشایی مشاغل و بازگشت دانش آموزان به مدارس هستند. اما این روند چگونه انجام می‌شود؟

- انگلیس: مرگبارترین کشور قاره اروپا که تاکنون ۳۱ هزار و ۵۸۷ مورد مرگ و میر ناشی از کرونا و ۲۱۵ هزار و ۲۶۰ مورد ابتلا به این بیماری را گزارش کرده، اعلام کرد پس از هفت هفته قرنطینه، با احتیاط از محدودیت‌های کرونایی می‌کاهد.

- آلمان: از این کشور خبر می‌رسد اختیار لغو محدودیت‌ها به ۱۶ ایالت این کشور واگذار شده است، اما «آنگلا مرکل»، تاکید کرد که افزایش ثبت موارد جدید منجر به اعمال مجدد محدودیت‌ها می‌شود.

با این وجود فروشگاه‌ها به شرط رعایت فاصله اجتماعی و تمهیدات بهداشتی، بازگشایی شده و رقابت‌های فوتبال از سر گرفته می‌شوند.
 
همچنین شماری از باشگاه‌های حاضر در رقابت‌های بوندس لیگا، در روز‌های اخیر تمرین‌های خود را از سر گرفته‎اند.
 
رقابت‌های این لیگ از ۱۶ ماه می (۲۷ اردیبهشت)، بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود.
 
بوندس لیگا، نخستین لیگ اروپایی است که فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

برخی از مدارس آلمان نیز بازگشایی شده و بقیه در طول تابستان به تدریج کار خود را از سر می‌گیرند.

برگزاری جشنواره‌ها در آلمان تا پایان ماه آگوست ممنوع است.

- فرانسه: این کشور که از ۱۷ مارس (۲۷ اسفند) شاهد اعمال قرنطینه سخت بوده از روز دوشنبه، محدودیت‌های ترددی را کاهش می‌دهد؛ سه هفته بعد وضعیت ارزیابی و در مورد ادامه یا عدم ادامه این روند تصمیم گیری می‌شود.

شهروندان فرانسوی از فردا برای تردد نیاز به ارائه مجوز نخواهند داشت و سفر‌های بیش از ۱۰۰ کیلومتر مجاز خواهند بود اما سفر‌های با مسافت طولانی‌تر همچنان نیازمند مجوز هستند.

تقسیم پاریس به دو منطقه قرمز و سبز نیز با هدف اعمال محدودیت‌های متفاوت انجام می‌شود.
 
مدارس با محدودیت حضور ۱۸ دانش آموز در هر کلاس و اجباری شدن پوشیدن ماسک برای دانش آموزان دبیرستانی کار خود را آغاز می‌کنند.

فروشگاه‌های پاریس، مراکز تفریحی و قبرستان‌ها بازگشایی می‌شوند اما رستوران‌ها و کافه‌ها همچنان تعطیل خواهند بود.

اجتماعات کمتر از ۱۰ نفر مجاز شده و سالمندان و افراد آسیب پذیر نیز با رعایت احتیاط مجاز به تردد هستند.

- ایرلند: این کشور برنامه پنج مرحله‌ای کاهش محدودیت‌ها را معرفی کرده است؛ شهروندان می‌توانند در فاصله دو کیلومتری منزل خود ورزش کنند.

مدارس تا ماه سپتامبر در ایرلند تعطیل هستند و کارگران شاغل در فضا‌های باز به محل کار خود باز می‌گردند؛ از ۲۹ ژوئن (۹ تیر) روند محدودیت‌ها در مورد پرستاران کودک کاهش می‌یابد.

خانواده‌ها از ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) قادر به دید و بازدید بوده و مراسمی مانند عروسی و اجتماعات کوچک فقط برای خانواده و دوستان نزدیک از ۲۰ جولای (۳۰ تیر) مجاز خواهد بود.
 
مغازه‌های کوچک در اوایل ژوئن و بزرگ تر‌ها در اواخر این ماه بازگشایی می‌شوند.

محدودیت‌ها هر سه هفته یک بار شاهد کاهش بیشتر خواهند بود.

- بلژیک: از روز یکشنبه خانواده‌های بلژیکی می‌توانند بازدید‌های خانوادگی با حضور حداکثر چهار نفر داشته باشند.
 
همه بلژیکی‌های ۱۲ سال و بالاتر باید در سیستم حمل و نقل عمومی از ماسک و دستکش استفاده کنند.

مغازه‌ها از روز یکشنبه با رعایت شرایط بهداشتی کار خود را آغاز می‌کنند و مدارس از ۱۸ ماه جاری (۲۹ اردیبهشت) حداکثر با حضور ۱۰ دانش آموز در هر کلاس کار خود را از سر می‌گیرند.

کافه‌ها و رستوران‌ها از ۸ ماه ژوئن (۱۹ خرداد) آغاز به کار می‌کنند.

- هلند: این کشور نیز از اجرای برنامه پنج مرحله‌ای کاهش محدودیت‌ها خبر داد و اعلام کرد کتابخانه‌ها و آرایشگاه‌ها از روز یکشنبه می‌توانند کار خود را از سر بگیرند.

اما کافه‌ها و رستوران‌ها تا اول ژوئن (۱۲ خرداد) تعطیل خواهند بود و تنها می‌توانند خدمات بیرون بر را ارائه بدهند.

دبیرستان‌ها بازگشایی می‌شوند و سیستم حمل و نقل عمومی به شرط اجباری شدن ماسک و دستکش برای مسافران می‌توانند فعالیت کنند.

پارک ها، مراکز تفریحی، تئاترها، رستوران‌ها و سینما‌ها از اول جولای (۱۱ تیر) با رعایت فاصله اجتماعی قادر به از سرگیری فعالیت خود خواهند بود.

اما رویداد‌های ورزشی تا ماه سپتامبر تعطیل هستند.

- اتریش: این کشور که از اولین کشور‌هایی بود که محدودیت‌ها را کاهش داد، می‌گوید بازگشایی مغازه‌های کوچک در اواسط ماه آوریل سبب افزایش نرخ ابتلا نشد، اما با این حال نتایج ماه می تعیین کننده است.
فروشگاه‌های بزرگ، رستوران‎ها، کافه‎ها، مدارس، مراکز خرید و آرایشگاه‌ها در این کشور در اوایل ماه می بازگشایی و گردهمایی‌های حداکثر تا ۱۰ نفر مجاز شدند.

- دانمارک: این کشور نیز فاز یک محدودیت‌های ترددی را از اواسط ماه آوریل به تدریج آغاز کرد، اما مدارس از ۱۸ ماه ژوئن (۲۹ خرداد)، در این کشور بازگشایی می‌شوند.

مراکز خرید، کافه‌ها و رستوران‌های دانمارک از امروز یکشنبه با رعایت فاصله اجتماعی بازگشایی شده و اجتماعات حداکثر با ۱۰ نفر مجاز خواهند بود؛ مرز‌های این کشور همچنان بسته هستند.

فاز سه لغو محدودیت‌ها از ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) در مورد موزه ها، سینماها، باغ وحش ها، ورزشگاه‌ها و دانشگاه و فاز چهار از اوایل جولای در مورد سالن‌های ورزشی و استخر‌ها اجرایی می‌شود.

- اسپانیا: این کشور که شاهد سخت‌ترین قرنطینه در میان کشور‌های اروپایی بود، در ۴ ماه می (۱۵ اردیبهشت)، برنامه ۴ مرحله‌ای کاهش محدودیت‌ها آغاز کرد.

مدارس این کشور به تدریج از ۲۶ می (۶ خرداد)، بازگشایی می‌شوند.
 
کافه‌ها و رستوران‌ها تا ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) تعطیل خواهند بود.
 
سینماها، تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها از اواخر ژوئن به شرط استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت خود مجاز به کار هستند.
 
کنسرت‌ها نیز تنها تا سقف ۴۰۰ نفر برگزار می‌شوند و مساجد و کلیسا‌ها در اسپانیا از امروز بازگشایی شدند.

۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) نتایج بررسی و در مورد ادامه روند کاهش تصمیم گیری می‌شود.

- ایتالیا: ممنوعیت پیاده روی یا ورزش دور از خانه در ایتالیا از اوایل ماه می لغو شد؛ مردم می‌توانند به سفر‌های با مسافت کوتاه بروند یا با اقوام خود در جمع‌های محدود دیدار کنند.

کافه‎ها، رستوران‎ها، آرایشگاه‌ها و سالن‌ها از اول ژوئن (۱۲ خرداد) بازگشایی می‌شوند اما فروشگاه‌های بزرگ، موزه‌ها و کتابخانه‌ها از ۱۸ ماه جاری (۲۹ اردیبهشت) می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

تمرین تیم‌های ورزشی از ۱۸ می مجاز است.
 
مراسم تشییع جنازه با حضور حداکثر ۱۵ نفر در خارج از منزل بلامانع است؛ مدارس تا سپتامبر تعطیل هستند؛ کلیسا از ۱۸ ماه جاری مراسم‌های عمومی خود را برگزار می‌کند.

- یونان، لهستان و سوئد از دیگر کشور‌هایی هستند که کاهش محدودیت‌ها را در دستور کار خود قرار داده‎اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *