محموله رایگان سوخت به جایگاه داران میرسد؟
با شروع سهمیه بندی بنزین در آبان سال گذشته مصرف بنزین روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر کاهش یافت و با شروع کرونا مصرف سوخت به یک سوم رسید، این کاهش مصرف جایگاه داران را با کاهش دستمزد مواجه کرد.
در همین خصوص علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به شرایط سخت جایگاه داران اظهار کرد: کاهش ترددهای بین شهری درآمدهای جایگاه داران را کاهش داده و به دنبال آن فعالان این حوزه با زیان مواجه هستند.
عضو کمیسون انرژی مجلس تصریح کرد: برای جبران زیان جایگاه داران، شرکت پالایش و پخش میتواند با ارائه محموله رایگان سوخت به فعالان این حوزه بخشی از کسری درآمد را جبران کند.
وی ادامه داد: حمایت از جایگاه داران باید در دستور کار دولت باشد و نیاز است کارمزد جایگاه دارن در شرایط فعلی افزایش یابد.
ارائه محموله سوخت به جایگاه داران کافی نیست
رییس انجمن شرکتهای زنجیره ای توزیع فرآوردههای نفتی تصریح کرد: در شرایط عادی برخی از جایگاه داران که فروش کمی دارند، با مشکلات فراوانی برای تامین هزینه روزانه خود مواجه بودند و کاهش سراسری فروش بنزین، این واحدها را در معرض ورشکستگی قرار داده است.
وی افزود: حتی جایگاه سوخت پر فروش نیز در شرایط فعلی تنها هزینههای روزانه خود را تامین میکنند و شرایط جایگاههای سوخت در کلان شهرها نیز تعریفی ندارد.
رییسی فرد بیان کرد: ارائه محموله رایگان به جایگاه داران سوخت در شرایط فعلی امری مثبت است، اما برای حل مشکلات فعالان این حوزه کافی نیست و باید فکر اساسی برای فعالان این حوزه داشت.
رییس انجمن شرکتهای زنجیره ای توزیع فرآوردههای نفتی عنوان کرد: باید ارتباط تجاری جایگاه دارن با شرکت فرآوردههای نفتی تغییر کند، بسیاری از سرمایه گذاران پس از وارد شدن در این حوزه ابراز نارضایتی فراوانی نسبت به بازگشت سرمایه داشتند و حتی برخی از جایگاه داران ضمن تعطیلی جایگاه سوخت، فعالیت خود را تغییر دادند.
وی افزود: شرکت ملی پخش باید ضمن اجازه نرخ گذاری صحیح به بخش خصوصی را دهد و از سوی دیگر تفاوتی در کارمزد جایگاهداران که خدمات مطلوب و متفاوتی ارائه میدهند، لحاظ شود.
رییس انجمن شرکتهای زنجیره ای توزیع فرآوردههای نفتی تصریح کرد: معافیتهای مالیاتی، ارائه محموله رایگان و پرداخت وام به نسبت فروش جایگاه در سال گذشته اقداماتی زودگذر است و باید برای حل مشکلات جایگاه داران فکر اساسی کرد به گونه که با واگذاری تمام تصمیمات و نحوه قیمت گذاری در سوخت رسانی به بخش خصوصی، زمینه رقابتی شدن بازار و افزایش بازدهی این بخش را فراهم کرد.
رییسی فرد عنوان کرد: ادامه وضع موجود میتواند باعث توقف سوخت رسانی و ورشکستگی صاحبان جایگاههای سوخت شود این توقف فعالیت به مرور از جایگاههای سوخت کم فروش آغاز میشود و به پس از زمان کوتاهی به جایگاه داران کلان شهرها خواهد رسید.