واکنش وزارت آموزش و پروش به اظهارات یک نماینده درباره طرح آموزشی شاد

15:29 - 17 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۸۷۱۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
وزارتخانه «آموزش و پرورش» پیرو مصاحبه سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» قوه مقننه که معتقد بود «طرح آموزشی شاد صرفاً یک سرگرمی است و حرفی برای گفتن ندارد»، جوابیه صادر کرد.
واکنش وزارت آموزش و پروش به اظهارات یک نماینده درباره طرح آموزشی شاد - پیرو انتشار گفت‌وگوی میزان با اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» قوه مقننه که معتقد بود «طرح آموزشی شاد صرفاً یک سرگرمی است و حرفی برای گفتن ندارد»، وزارتخانه «آموزش و پرورش» جوابیه‌ای به قرار زیرصادر کرد.

با سلام واحترام
عطف به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ ۱۳۹۹.۲.۹ با عنوان «طرح آموزشی شاد صرفا یک سرگرمی است و حرفی برای گفتن ندارد» پاسخ معاونت آموزش ابتدایی و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند:

پاسخ معاونت آموزش ابتدایی
۱. پس از تعطیلی مدارس در ۱۴۵ کشور دنیا نظام‌های آموزشی در اکثر کشور‌های جهان به سمت آموزش‌های آنلاین و مجازی روی آوردند و وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نیز توانست در مدت بسیار کوتاهی از اپلیکیشن شاد رونمایی کند که البته به دلیل استقبال زیاد معلمان و دانش‌آموزان از این سامانه، این اپلیکیشن در ساعت پیک استفاده ممکن است با قدری کندی مواجه می‌گردد که امید است به زودی با ارتقای زیر ساخت‌های این نرم افزار مشکل سرعت دانلود و آپلود آن نیز حل شود.

۲. گر چه راه اندازی شبکه شاد یک اقدام تحولی مهم در آموزش و پرورش است و حتی در شرایط غیر کرونا نیز ما باید به سمت ایجاد یک فضای امن مجازی داخلی که همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است پیش می‌رفتیم، اما آموزش آنلاین درمناطق روستای و عشایری، راه اندازی تلویزیون آموزشی، استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های استانی و همچنین ارائه تدریس در شبکه آموزش است همچنین دستور العمل تداوم آموزش طی بخشنامه شماره ۱۰۶ به مدارس سراسر کشور ارسال شده است یکی دیگر از اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این ایام پس از طراحی و ارائه‌ی اپلیکیشن شاد این بود که با بررسی میزان پیوستن و عضویت معلمان ودانش آموزان در این شبکه، افرادی را که به هر دلیلی (اعم از نداشتن گوشی هوشمند، عدم دسترسی به اینترنت و بستر‌های لازم فناوری) به شبکه شاد دسترسی ندارند را شناسایی کرده و آموزش این افراد را از طریق روش‌های دیگر ادامه دهد از ابتدای تعطیلی مدارس ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور با چاپ درسنامه و ضبط ویدئو‌های آموزشی شبکه آموزش بر روی لوح فشرده و ارسال این بسته‌های آموزشی به مناطق فاقد پوشش اینترنت و یا افرادی که به هر دلیلی امکان اتصال به شبکه شاد را ندارند، اقدام کرده است.

۳. اپلیکیشن شاد مانند بسیاری از اپلیکیشن‌های آموزش مجازی ممکن است ضعف‌هایی داشته باشد که تیم پشتیبان همواره با ارائه آپدیت‌های جدید برای این برنامه در حال ارتقای آن هستند. یکی از موارد طرح شده در خصوص شاد سرعت پایین این نرم افزار است که البته این موضوع به دلیل استقبال بالای معلمان و دانش آموزان وا یجاد ترافیک اینترنتی در این نرم افزار است که البته حتما باید ظرفیت‌های زیر ساختی این نرم افزار ارتقا یابد تا همگان به راحتی و بدون اتلاف وقت بتوانند از آن بهره برداری کنند.

۴. همواره بر این نکته تاکید داریم که از نظر آموزش و پرورش برداشتن فاصله برخورداری‌های فناورانه و دیجیتالی بسیار مطلوب است، اما باید بپذیریم که عدم توانایی اقشار کم درآمد جامعه برای تامین گوشی تلفن همراه هوشمند و یا عدم دسترسی روستا‌ها و عشایر به اینترنت و پوشش نامناسب بستر‌های فناوری در سطوح مختلف کشور تنها مساله آموزش و پرورش نیست و همه‌ی دستگاه‌های متولی وارکان گوناگون جامعه باید برای حل مساله آموزش، همراه آموزش و وپرورش باشند امیدواریم با مشارکت جمعی و مسئولیت پذیری همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها بتوانیم فرصت برخورداری همه‌ی دانش آموزان را از امکانات بستر فناوری برای امر آموزش فراهم نماییم.

پاسخ معاونت آموزش متوسطه:
وزارت آموزش و پرورش باید با پدیدار شدن نشانه‌هایی از طولانی شدن تعطیلات مدارس به فوریت به فکر استمرار جریان آموزش افتاد و در طراحی این آموزش‌ها راهبرد‌های ذیل را مورد توجه قرار داد:

راهبرد‌های اجرا شده و ادامه دار به ترتیب عبارتند از:
۱. راهبرد نخست در آموزش استفاده از شبکه‌های تلویزیونی ملی و استانی بود که دارای پوشش کشوری بودند و بر اساس اعلام نظر مدیران کانال‌های انتخابی پوشش ۹۳ درصد در کشور داشته‌اند. شبکه ۴، شبکه ۷ و شبکه معارف از جمله مهمترین آن‌ها بوده و تاکنون با مشارکت آن‌ها حدود ۱۳۰۰ برنامه که بخش اعزم آن‌ها به صورت زنده بوده است پخش گردیده و علاوه بر استفاده همزمان تاکنون بیش از ۹ میلیون بار نیز دانلود شده‌اند که بخشی از دانلود‌ها مجددا در پرتال‌های آموزش و پرورش و منابع دیگر بازنشر داشته اند.

بدیهی است آموزش‌های تلویزیونی یک سویه بوده و امکان تعامل مورد نظر نظام تعلیم و تربیت برای آن‌ها وجود ندارد و این امر بر کیفیت جریان یادگیری بی تاثیر نیست، گر چه به زعم کارشناسان در تعاریف یادگیرنده عنصری کلیدی در موفقیت برای یادگیری به شمار می‌آید.

۲. دومین راهبرد، بهره گیری از ظرفیت‌های آموزش در فضای مجازی و پیام رسان‌های داخلی بود و این امر که با نگاه متعهدانه معلمان و فرهنگیان به صورت خودجوش به میدان آمده بود با مداخلات مدیریتی توسعه بیشتری یافت و به یک فرصت در جریان یاد دهی و یادگیری تبدیل شد.

در این شیوه نیز پراکندگی این دسته از آموزش‌ها و نیز محدودیت در امکانات دانش آموزان، مانع ازفراگیر شدن و پوشش کامل دانش آموزان بود علاوه بر آن امکان سنجش و مدیریت و نظارت بر آن وجود نداشت ویژگی تعاملی بیشتر این رسانه‌ها تا حدودی با کیفیت مورد انتظار مطابقت داشت، اما یقینا نمی‌توانست جایگزین تعاملات رویاروی معلمان و دانش آموزان باشد.

۳. راهبرد سوم که بلافاصله با راه اندازی دو راهبرد اول و دوم پیگیری و اجرا شد ارسال بسته‌های آموزشی، در سنامه‌ها، CD و DVD و جزوات و کتاب‌های کمک درسی برای دانش آموزان مناطقی بود که تحت پوشش آموزش‌های تلویزیونی و مجازی قرار نداشتند این امر با کمک راهبران آموزشی در روستا‌ها و نیز مساعدت دهیاران مناطق روستایی و عشایری انجام شده و ادامه دارد.

۴. راهبرد چهارم تلاش برای راه اندازی یک شبکه مستقل، امن و اختصاصی برای آموزش و تربیت بود این روش که به سرعت پیگیری و اجرایی شد می‌توانست پراکندگی‌های در امر آموزش را انسجام بخشیده و مدیران را در ارزیابی و سنجش شرایط و حصول اطمینان بیشتر از مشارکت یادگیرندگان را فراهم آورد این فرصت که اکنون به عنوان جایگزین آموزش حضوری در شرایط بحران و تعطیلات فعلی گسترش یافته است قادر است در ترکیب با سه راهبرد پیش گفته اطمینان مدیران را از میزان پوشش تقویت نماید و خوشبختانه تاکنون علی رغم کاستی‌های نسبی در آن که به سرعت در حال رفع است به رسانه سازمان وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است و می‌تواند در شرایط مشابه امروز و در هنگام وقفه در آموزش به سرعت به سازماندهی جریان آموزش بپردازد. علاوه بر آن این شبکه با ایجاد کانال‌های ویژه تربیتی، خانواده وسلامت بهداشت و فرصت‌های نظر سنجی و برخورداری از داشبورد‌های مناسب نظارت و مدیریت برجریان تربیت و یادگیری را تقویت نموده است.

از این جهت امروز آموزش و پرورش مفتخر است در دوران وقفه در آموزش شعار «آموزش تعطیل نیست» را محقق ساخته نگرانی خانواده‌ها را از آموزش فرزندان تا حدود زیادی کم کرده است رسالت خود را به جامعه به میزان توان و امکانات موجود و البته نه به مقدار ایده آل و آرمان‌های مدیران به انجام رسانده و این تلاش را تا رسیدن به یک «پایان خوب» در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ ادامه خواهد داد.

وزارت آموزش و پرورش از نقد سازنده و پیش برنده همه دلسوزان تشکر می‌نماید و انتظار دارد همگان با درک واقعیت‌های جامعه به این حرکت ارزشمند معلمان و فرهنگیان عزیر کشور در سخت‌ترین شرایط جامعه کمک کنند و آن‌ها را برای فراهم آوردن فرصت‌هایی برای حضور موثرتر و مفید‌تر در عرصه‌های اجتماعی و در شرایط مشابه مساعدت نمایند.

خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *