مسئله تعلیم و تربیت از حقوق عامه است و باید از آن حراست شود/ سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری اجرای سند تحول آموزش و پرورش را پیگیری کنند/ با افزایش تعلیموتربیت اندرزگاهها خلوتتر خواهد شد
آیتالله رییسی در این نشست، پس از ارتباط ویدئو کنفرانسی با دادگستری استان لرستان و تجلیل از "مهناز گودرزی" معلم یک مدرسه کودکان استثنایی در بروجرد لرستان که در ایام کرونا و با توجه به عدم دسترسی دانش آموزانش به گوشی هوشمند برای تدریس و آموزش در منازل آنها حضور یافته است، اظهار کرد: مجاهدت معلمان در این دوران مثل مجاهدت بسیاری از پزشکان و پرستاران که سربازان میدان مبارزه با کرونا هستند و مسئولیت حفظ و صیانت از جان مردم را بر عهده دارند، نزد خداوند متعال محفوظ است.
وی خطاب به این معلم جهادگر گفت: مجاهدت بی نام و نشان شما و تلاش برای بالا بردن سطح دانش و بینش دانش آموزان، حتما در درگاه خداوند متعال ثبت خواهد شد و نزد ملت بزرگوار نیز جایگاه ممتازی خواهد داشت.
آیت الله رییسی سنگ زیربنای چنین جامعهای را معنویت، اخلاق، عقلانیت و عدالت دانست و تصریح کرد: اگر جامعهای از این ویژگیها برخوردار باشد، میتواند جامعهای سالم شکل دهد و این جامعه سالم به دست معلمان و مربیان رقم خواهد خورد و کسانی تربیت میشوند که از سلامت برخوردارند.
رئیس قوه قضاییه یادآور شد: به برکت انقلاب اسلامی در این ۴۰ ساله گام اول برداشته شده و بسیاری از سختیها تحمل گردیده است. دشمنان و مستکبران خواسته اند این جامعه به نام دین و عقلانیت و عدالت اجتماعی رقم نخورد و فتنه و دشمنی کردند؛ اما با تفضل خداوند متعال این جامعه برپاست و میخواهد گام دوم را با موفقیت بردارد.
وی با تاکید بر اینکه در بستر گام دوم نقش تعلیم و تربیت مثال زدنی و تعیین کننده است، تصریح کرد: در گام دوم مسئله تربیت نیروی انسانی کارآمد در جامعه بسیار اثر گذار است.
ضرورت ارتباط آموزش و پرورش و قوه قضاییه
آیت الله رییسی با اشاره به ضرورت ارتباط آموزش و پرورش و قوه قضاییه و مجموعه فرهنگیان خطاب به حضار تصریح کرد: دانش افزایی فرهنگیان موجب کاهش جرم در جامعه خواهد شد و هر چه تربیت و اخلاق در جامعه توسعه پیدا کند، شاهد کاهش ناهنجاریهای اجتماعی خواهیم بود.
رییس قوه قضاییه اولین گام در کاهش آسیب های اجتماعی را توجه به مسئله تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: هرچه تعلیم و تربیت در جامعه ارتقاء پیدا کند، اندرزگاه ها خلوت تر خواهد شد و خلوت شدن اندرزگاه ها در گرو فعال شدن کلاس و مدرسه است.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به نقش معلمان در قانون گرایی و مسئولیت پذیری اشاره کرد و با پراهمیت توصیف کردن این نقش آفرینی خاطر نشان کرد: ایفای نقش فرهنگیان، فرهنگ سازان و الگو سازان در کشور در جهت رشد قانون گرایی و مسئولیت پذیری در جامعه می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و تخلف بسیار موثر باشد.
آیت الله رییسی پیرامون نگرانی معلمان نسبت به اینکه جایگاه آموزش و پرورش به لحاظ تشکیلاتی کجا قرار می گیرد، ادامه داد: آموزش و پرورش اگر چه دارای ساختاری وزارتخانه ای است، اما یک جایگاه و منزلت فرادستگاهی دارد و ماموریت آن فرادستگاهی است و نقش والایی در جامعه داراست.
تأکید بر لزوم اجرای سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش
رییس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم اجرای سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه اسناد بالادستی و سیاست های مصوب نظام که به تایید مقام معظم رهبری رسیده و به سند تبدیل شده است، حتما در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و آموزش عالی اجرایی شود؛ چرا که این اسناد برای اجرایی شدن، سند شده است نه برای بحث های علمی.
آیت الله رییسی افزود: قوه قضاییه نیز به عنوان بخشی که نسبت به اجرای قوانین و حُسن جریان امور نظارت دارد از طریق سازمان بازرسی و دیوان عدالت حتما بخشهایی را که در حوزه نظارتی این قوه هست، پیگیری خواهد کرد.
رییس قوه قضاییه با تاکید بر عزم ملی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین بیان داشت: مسئله تعلیم و تربیت جزو حقوق عامه است و از این حق باید حتما صیانت و حراست شود. صیانت از این حق عامه که مسئله تعلیم و تربیت باشد، برای همگان بخصوص قوه قضاییه وظیفه است و حتما باید از این حق دفاع و پیگیری کنیم که دچار مشکل نشود.
وی خاطر نشان کرد: خصوصی سازی یا تجاری کرن آموزش و پرورش مسئلهای بود که در این نشست به عنوان یک آسیب از سوی دلسوزان مورد اشاره قرار گرفت.
آیت الله رییسی تصریح کرد: توجه به مجموعههایی که تربیت معلم را بر عهده دارند، از جمله دانشگاه فرهنگیان باید اجرایی و عملیاتی شود و امیدواریم بخشهای مختلف نسبت به این قضیه وظایفشان را دنبال کنند.
وی ادامه داد: بخشی از مبالغی که از این صندوق به یغما برده شده بود، با حکم دادگاه برگشت و بخشهای دیگر هم با قدرت برگشت داده خواهد شد.
رییس قوه قضاییه با اشاره به مسائل حقوقی چهارصدنفر از معلمان که در نشست امروز از سوی جامعه معلمان مطرح شد، گفت: این عزیزان خواسته خود را بنویسند که آن را پیگیری کنیم تا مشخص شود کدام بخش از مجموعه قضایی مسئولیت دارد که این موضوع را بررسی کند.
وی با اشاره به اظهارات صورت گرفته مبنی بر اینکه مساله تعلیم و تربیت شامل مهدکودک تا مدارج عالی علمی است، افزود: این حرف بسیار درستی است؛ امروز علاوه بر مهدکودکها لازم است در همه مراحل نظارتهای درست دولت صورت گیرد تا در این زمینه دچار مشکل نشویم.
وی با اشاره به موضوع عدالت آموزشی تاکید کرد: عدالت آموزشی از مسائل بسیار مهم و محوری است و باید در عمل آن را دنبال کرد تا اتفاق افتد و باید جامعه معلمان و فرهیختگان به این نتیجه برسند که به راستی این عدالت رخ داده است.
آیت الله رییسی با بیان اینکه برگزاری این نشست سه هدف مهم را در پی داشت افزود: تجلیل از مقام معلم و آشنا شدن با دیدگاه معلمان و فرهیختگان و صاحبنظران از جمله این اهداف بود. همچنین اینکه باید بدانیم هر اندازه در جامعه دانش حقوقی، مسئولیت پذیری و قانون گرایی افزایش یابد، شاهد کاهش جرم و جنایت هستیم و این مهم به دست شما است که به حوزه پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه کمک کنید.
وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه حوزهای بسیار جدی به شمار میرود، گفت: انشاءالله این حوزه در دوره فعلی نسبت به گذشته بروز و ظهور بیشتری خواهد داشت و نقش شما در این زمینه بسیار مثال زدنی خواهد بود.
این معلم و مفسر قرآن ادامه داد: وزرای آموزش و پرورش در همه دورهها درگیر بوده و همواره به دنبال عزل و نصبها، پاسخگویی به نمایندگان مجلس یا گرفتار کار اجرایی هستند.
وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که بهترین مغزها وارد آموزش و پرورش شوند. ما در تعلیم و تربیت نباید خودمان را فارغ التحصیل بدانیم؛ این موضوع باید از فرهنگ ما برداشته شود؛ چرا که یادگیری در ما نباید مرز داشته باشد.
حجت الاسلام قرائتی با مثبت ارزیابی کردن طرح تحول قوه قضاییه گفت: طرح تحول اقدام خوبی است.
این معلم و مفسر قرآن بر ضرورت آموزش مهارت در مدارس تاکید کرد و گفت: باید برخی از دروس را از مدارس حذف کرد و به جای آن مهارت را یاد داد.
در ادامه، "حمیدی فر"، رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه باید حمایت از دانشگاه فرهنگیان از سوی دولت و مجلس افزایش یابد، افزود: این دانشگاه با حداقل امکانات فعالیت میکند.
وی گفت: حمایت از دانشگاه فرهنگیان باید مورد توجه واقع شود و همچنین باید جذب ۲۵ تا ۳۰ هزار معلم را تا سال ۱۴۰۳ مورد توجه قرار دهیم.
در ادامه "آذین"، پژوهشگر تعلیم و تربیت گفت: رییس قوه قضاییه از جایگاه فراقوهای میتواند اهمیت تعلیم و تربیت را مطالبه کند؛ چراکه حق تعلیم و تربیت سالم یک حق عمومی است.
وی با بیان اینکه باید پیچیدگیهای نظام تعلیم و تربیت را درک کنیم، گفت: لازم است به تعلیم و تربیت، فرادستگاهی نگاه شود و حداقل دو دولت هشت ساله لازم است که ما بر یک خط مشی تربیتی تمرکز کنیم.
این پژوهشگر افزود: حمایت قوه قضاییه از مطالبهگریهای مجموعههای مردم نهاد در این عرصه نیز امری ضروری است.
در ادامه "سید جواد حسینی"، رییس سازمان مدارس استثنایی گفت: توجه وزارت آموزش و پرورش و قوه قضاییه به "طرح نماد" لازم است؛ چراکه این طرح رویکرد علمی عمیقی دارد و ما خواهان استمرار آن هستیم.
وی افزود: از سوی دیگر میتوان طرح هر قاضی یک مدرسه را اجرایی کنیم؛ بدانگونه که آموزشهای قضایی و توانمندی عمومی را به دانش آموزان آموزش دهیم. همچنین قوه قضاییه میتواند تعدادی از مدارس وابسته را مدیریت کند تا چنین طرحهایی در آنها اجرایی شود.
در ادامه "فرشیدی"، دبیر کانون تربیت اسلامی گفت: باید برای احیای شأن و منزلت معلم تلاش کنیم. رییس قوه قضاییه در صدا و سیما نماینده دارد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز عضو است و این فرصت وجود دارد تا برای دیده شدن معلمها تلاش شود. همچنین میتوان کارگروههایی تشکیل داد تا برای احیای شأن و منزلت معلم و رفع دغدغههای آنها تلاش کرد.
"فرشته حشمتیان"، معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در این نشست بر پیگیری مشکلات فرهنگیان در حوزه زنان شد.
در ادامه رییس قوه قضاییه طی ارتباطی ویدئو کنفرانسی با دادگستری کل استان ایلام از تلاش های علی عبدالهی فر معلمی که با کمک خیرین در یکی از روستاها به ساخت مدرسهای اقدام کرده و از اعضای شورای حل اختلاف نیز هست، تقدیر کرد.
آیت الله رییسی خطاب به این معلم اظهار کرد: از حرکت شما در جهت همکاری با دادگستری برای رواج صلح و سازش در جامعه و کاهش پروندههای ورودی به دادگستری در کنار نقش معلمی و تعلیم و تربیت، بسیار سپاسگزارم.