سهم ناچیز ایران از صنعت سنگ دنیا
خبرگزاری میزان: یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ایران فقط 200 میلیون دلار صادرات سنگ دارد، گفت: سهم ایران از صادرات صنعت سنگ بسیار ناچیز است.
خبرگزاری میزان -
محمدرسا در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی میزان در خصوص وضعیت صادرات
سنگ گفت: سهم ایران بسیار ناچیز است، ترکیه تولید کننده چهارم سنگ در دنیاست و سال
گذشته دو میلیارد و600 میلیون دلار صادرات داشت و برنامه اش برای سال 2025 حدود 23
میلیادر دلار است در حالیکه ایران فقط 200 میلون دلار صادرات دارد.
وی ادامه داد: بازارسنگ، بازار بسیار بزرگی است اما سهم ما از بازار جهانی بسیار کم است.
رسا در خصوص مهمترین دلایل ضعف در این صنعت گفت: در صنعت سنگ اطلاعات جامعی وجود ندارد، از طرفی حوزه تجارت الکترونیک در کشور جا نیفتاده و جایگاهی ندارد. صنعت سنگ ساختار سنتی دارد.
به گفته رسا، قدم اول برای شکوفایی این صنعت جایگاه تجارت الکترونیک در صنعت سنگ ایران ارتقا یابد. به میزان اینکه این مقوله توسعه یابد دست ما هم در خدمت رسانی باز خواهد شد.
این فعال اقتصادی افزود: در حال حاضر در دنیا 3میلیون و200 هزار نفر دسترسی به اینترنت دارند و 7 میلیارد مشترک تلفن همراه وجود دارد یعنی در واقع وقتی در اینترنت به 3 میلیارد و 200 میلیون نفر می توان اطلاع رسانی کرد، بنابراین صنعت سنگ هم اگر در مسیر ارزان و فراگیر و سریع قرار گیرد می تواند راه برای خدمت رسانی بیشتر باز کند.
وی در خصوص وضعیت بازار سنگ بعد از مذاکرات اخیر گفت: تنها مزیت توافقات برای صنعت سنگ ایجاد امکان تبادلات مالی است، زیرا سنگ مشمول تحریم خاصی نبوده است فقط ما نمی توانستیم تبادل مالی داشته باشیم.
رسا ادامه داد: به عبارتی مشکل اصلی صنعت سنگ در ایران این است که بازار دنیا ما را نمیشناسد، زیرا روشهای مارکتینک و برندینگ را کار نکردهایم در واقع برای توسعه صنعت سنگ مسیر طولانی در پیش داریم.
وی ادامه داد: بازارسنگ، بازار بسیار بزرگی است اما سهم ما از بازار جهانی بسیار کم است.
رسا در خصوص مهمترین دلایل ضعف در این صنعت گفت: در صنعت سنگ اطلاعات جامعی وجود ندارد، از طرفی حوزه تجارت الکترونیک در کشور جا نیفتاده و جایگاهی ندارد. صنعت سنگ ساختار سنتی دارد.
به گفته رسا، قدم اول برای شکوفایی این صنعت جایگاه تجارت الکترونیک در صنعت سنگ ایران ارتقا یابد. به میزان اینکه این مقوله توسعه یابد دست ما هم در خدمت رسانی باز خواهد شد.
این فعال اقتصادی افزود: در حال حاضر در دنیا 3میلیون و200 هزار نفر دسترسی به اینترنت دارند و 7 میلیارد مشترک تلفن همراه وجود دارد یعنی در واقع وقتی در اینترنت به 3 میلیارد و 200 میلیون نفر می توان اطلاع رسانی کرد، بنابراین صنعت سنگ هم اگر در مسیر ارزان و فراگیر و سریع قرار گیرد می تواند راه برای خدمت رسانی بیشتر باز کند.
وی در خصوص وضعیت بازار سنگ بعد از مذاکرات اخیر گفت: تنها مزیت توافقات برای صنعت سنگ ایجاد امکان تبادلات مالی است، زیرا سنگ مشمول تحریم خاصی نبوده است فقط ما نمی توانستیم تبادل مالی داشته باشیم.
رسا ادامه داد: به عبارتی مشکل اصلی صنعت سنگ در ایران این است که بازار دنیا ما را نمیشناسد، زیرا روشهای مارکتینک و برندینگ را کار نکردهایم در واقع برای توسعه صنعت سنگ مسیر طولانی در پیش داریم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *