سواد رسانهای؛ نجات بخش مخاطب امروز در امواج سهمگین رسانهها
- برنامه " اکسیر " با موضوع رسانههای بیگانه و ترویج سبک زندگی غربی با حضور حسن خجسته، دکترای مدیریت استراتژیک و عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما روانه آنتن رادیو گفتوگو شد.
حسن خجسته در مصاحبه با برنامه اکسیر رادیو گفتوگو با بیان انیکه تغییر سبک زندگی یک راهبرد بنیادی است، عنوان کرد: تغییر سبک زندگی یک پایه معرفتی و یک پایه سیاسی دارد که توسط چند نهاد از جمله مدارس، دانشگاهها و رسانهها صورت میگیرد.
وی افزود: در میان نهادهای موثر در این حوزه رسانهها نقش راهبردی دارند، چون میتوانند بر دیگر نهادها تاثیر بسزایی داشته باشند.
کارشناس مدیریت استراتژیک خاطر نشان کرد: تفکر مدرنی که وارد ایران شده است مربوط به امروز نیست و قدمت ۵۰ساله دارد یکی از ویژگیهای این تفکر، تمایل افراد به آزاد بودن مطلق فضای مجازی است. هر فرد به عنوان کاربر میخواهد که در این فضا آزادی بی قید و شرط داشته باشد و همان فرد در مقام والد، مدیر و معلم این آزادی را تنها برای خود و برای فرزند، زیر دست یا دانش آموز خود محدودیت میخواهد.
خجسته در ادامه مصاحبه با رادیو گفتوگو عنوان کرد: در حال حاضر در ایران سطح مهارت نسبت به فضای مجازی بالا، ولی سطح دانش بسیار پایین است و همین موضوع زمینه را برای رسانهها فراهم کرده است.
وی از عدم وجود جایگاه خانواده در نظام اجتماعی انتقاد کرد و گفت: در تفکر ایرانیان خانواده ریشه جامعه است، اما در نظام اجتماعی جایی ندارد. در واقع ما مطلقا درباره پیوند خانواده با اجتماع فکر نکرده ایم.
عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما به دیدگاه " بازار " یا " مشتری مداری " در رسانهها اشاره کرد و گفت: مبنای این نظریه، کسب رضایت حداکثری است. برخی از رسانهها با همین رویکرد خیلی پیشروی داشته اند و اصطلاحا زرد نامیده میشوند.
خجسته ادامه داد: حجم تبلیغات در راستای مشتری مداری به مرور در رسانهها عادی میشود و با ادامه این روند بسیاری از افراد از آن تقلید میکنند و آن عمل یا رفتار توسعه پیدا میکند. به همین دلیل تمام وجود یک رسانه مسئولیت اجتماعی است.
معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: یک جریان پر قدرت رسانهای در چارچوب یک ایدئولوژیک وجود دارد چرا که رسانهها در اختیار قدرتمندان است و این افراد برای بقای خود از هر روشی استفاده میکنند.
خجسته در پایان برنامه " اکسیر " رادیو گفتوگو تاکید کرد: باید نگاه و فهم انتقادی به رسانههای داخلی و خارجی پیدا کنیم. به این منظور هر کاربر یا مخاطب باید سواد رسانهای را فرا بگیرید تا در امواج سهمگین رسانهای غرق نشود.