کرونا و خلف وعده نظام بانکی سد راه صنعت خودرو /۷۰ درصد قطعات وابسته خودروسازان داخلی سازی شد
- آرش محبی نژاد در گفتوگو با میزان با بیان اینکه براساس آمار، انحراف منفی و تجمیعی تولید خودروسازان از ۴۰ درصد در نیمه اول سال گذشته به حدود ۱۳ درصد در پایان سال ۹۸ رسید، اظهار کرد: در نیمه اول سال ۹۸ تولید در ایران خودرو به خصوص در مردادماه کاهش بیشتری یافت، افت تولید ایران خودرو در نیمه سال ۹۸ موجب شد که این خودروساز تا حدودی زنجیره تامین خود را از دست بدهد از طرفی این روند نزولی تولید اگر چه در سایپا نیز با شیب بسیار ملایم تری تا مرداد ۹۸ ادامه داشت، اما در ۳ ماه شهریور، مهر و آبان روند تولید سایپا بهتر شد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی افزود: بر اساس آمار این شرکت در ۸ ماه اول سال ۹۸ تولیدکننده برتر صنعت خودرو کشور بود و در نهایت موجب شد این شرکت در سال ۹۸ تیراژ قابل قبولی را به لحاظ تولید از خود بر جای بگذارد.
محبی نژاد در ادامه با اشاره به تبعات شیوع ویروس کرونا بر افت تولید خودروسازان در ماه پایانی سال ۹۸ افزود: بدون شک در صورت نبودن تحریمها و عدم وجود ویروس کرونا، این میزان انحراف از تولید را نیز نسبت به سال ۹۷ شاهد نبودیم، بلکه این امکان وجود داشت که مرز تولید ۹۷ نیز در سال ۹۸ شکسته شود.
وی گفت: ورود کرونا به کشور و به همراه آن خلف وعده نظام بانکی در پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان موجب شد صنعت خودرو نتواند روزهای درخشانی در ماه آخر سال گذشته داشته باشد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی اظهار کرد: سال گذشته در قالب برگزاری ۴ میز ساخت داخل بیش از ۷۰ درصد قطعات وابسته با حمایت خودروسازان و همکاری قطعه سازان داخلی سازی شد و برخی از این قطعات نیز به تولید انبوه رسید و تعدادی از آنها نیز در آینده نزدیک به تولید انبوه خواهد رسید.
محبی نژاد تاکید کرد: امیدواریم در سال جدید افزایش تولید دو خودروساز بزرگ کشور همانند سال گذشته ادامه یابد تا جهش تولید را رقم بزنند.