وضعیت کشور‌های فقیر جهان در برابر کرونا؛ عدم دسترسی به آب سالم و مواد شوینده

11:42 - 02 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۴۴۶۶
گزارش ها از کشورهای فقیر و در حال توسعه در میانه بحران شیوع کرونا سبب شده تا نگرانی ها در مورد بروز فاجعه انسانی در این کشورها تشدید شود.
وضعیت کرونا در کشور‌های فقیر؛ عدم دسترسی به آب سالم و امکانات اولیه بهداشتیبه گزارش گروه بین الملل ؛ آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بحران «کرونا»، وضعیت کشور‌های فقیر و در حال توسعه را که با مشکلاتی مانند فقر، کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی و ناتوانی مالی مواجه هستند، به خوبی نمایان نمی‌ کند.

براساس جدیدترین آمارها، بیماری کرونا تاکنون ۲ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۵۴۱ نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و مرگ ۱۷۰۴۳۹ نفر را رقم زده است.
 
اگرچه آمار ۶۴۷۷۴۴ هزار نفری بهبودیافتگان و وضعیت پایدار ۱۶۰۶۱۹۶ نفر از مبتلایان خبر‌های خوبی در میان خبرهای کرونایی در روز‌های اخیر است اما آن چه نگرانی‌ ها را در مورد شیوع کرونا تشدید می‌ کند، ناتوانی کشور‌های فقیر و برخی از کشور‌های در حال توسعه برای مقابله موثر با این بیماری است.

اگرچه کرونا به تازگی وارد برخی از مناطق مانند آفریقا شده، اما نباید از این نکته غافل بود که آمار‌های این کشور‌ها به دلایل پیش گفته و ناتوانی آنان در رصد مبتلایان و انجام اقدامات بازدارنده و درمانی قابل اتکا نیست.
 
این در حالی است که عدم توانایی کشور‌های مذکور در پیاده کردن سیاست آزمایش کرونا در مقیاس بالا سبب می‌ شود تا آنها به لحاظ آماری در شرایط بهتری نسبت به حتی کشور‌های غربی دیده شوند.

هرچند در این مورد نباید از ارتباطات کمتر بین المللی این کشور‌ها به عنوان عامل مثبت در محفوظ ماندن آنها از کرونا غفلت کرد؛ البته این امر با توجه به مشکلات بهداشتی و درمانی در کشور‌های مذکور و ناتوانی آنان در حفظ فاصله اجتماعی عاملی برباد رفته محسوب می‌ شود.

به گزارش پایگاه های کرونا ۲۴، بانک جهانی، ری لایف وب و آفریقا آرگیومنت، دسترسی نداشتن به آب سالم و کمبود امکانات بهداشتی حتی «صابون»، در کشور‌های فقیر به ویژه در کشور‌های آفریقایی، نگرانی در مورد بروز فاجعه انسانی در این مناطق جهان را تشدید کرده است.

«جمهوری دموکراتیک کنگو» یکی از این کشور‌ها است که همزمان با بیماری «ابولا» با اپیدمی کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. عدم وجود سرویس‌های بهداشتی در مراکز درمانی مهم‌ترین مصداق این کمبود‌ها است.

اطلاعات موجود در مورد جمهوری کنگو، از عدم دسترسی دستکم نیمی از مراکز بهداشتی این کشور به آب حکایت دارد.
 
این کشور از کمبود شدید آب سالم، امکانات و تجهیزات حفاظتی یا حتی ابتدایی‌ ترین لوازم بهداشت شخصی مانند «صابون»، رنج می‌ برد.
 

تاکنون ۱۶۰ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده اند و ۶ نفر جان خود را از دست داده اند.

آسیب پذیری یمن درگیر جنگ که از فقر شدید رنج می‌برد، در برابر بحران شیوع کرونا به دلیل ۵ سال جنگ و سیستم بهداشتی ویران شده، بسیار حاد است.
 
ثبت نخستین مورد ابتلا به کرونا در این کشور ۳۰ میلیون نفری که به ازای هر ۱۰ هزار نفر سه پزشک و ۷ تخت بیمارستانی دارد، نگرانی‌های زیادی را برانگیخت.

براساس آمار‌ها دو سوم مردم یمن به خدمات درمانی دسترسی ندارند و تنها سه شهر «صنعا»، «عدن» و «مکلا» دارای آزمایشگاه هستند.
 
دسترسی نداشتن نیمی از جمعیت این کشور به آب سالم و ناممکن بودن رعایت فاصله اجتماعی برای خانواده‌ های فقیر و ۳.۶ میلیون آواره داخلی که در مکان‌های پر ازدحام زندگی می‌کنند، مقابله با کرونا را در این کشور به شکل آرزویی دور از دسترس درآورده است.

«پاکستان» و «بنگلادش» نیز دیگر نمونه‌ های آسیایی فقیری هستند که مبارزه با کرونا در آنها به دلیل ناتوانی‌های مالی بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

«پرو» در آمریکای جنوبی که سال گذشته شاهد درگیری‌ها و اعتراض‌های خیابانی علیه فقر گسترده بود نیز تاکنون ۱۶۳۲۵ مورد ابتلا و ۴۴۵ مورد مرگ و میر را ثبت کرده است.

«شیلی» و «اکوادور» از دیگر کشور‌های بحران زده فقیر قاره آمریکا هستند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *