بازگشایی سینماها با بلیت ۳۰ هزار تومانی
به گزارش گروه فضای مجازی ، در این شرایط که همه چیز در سینما متوقف شده، قیمت بلیت تعیین شده برای فیلمها که گفته میشود ۳۰ هزار تومان است میتواند امیدها را برای رونق سالنهای اکران پس از بازگشایی مجدد کم رنگ کند، قیمتی که با اجرایی شدنش هر ایرانی میتواند با یارانهای که از دولت دریافت میکند در طول ماه ۵ /۱ بار به سینما برود.
قیمتگذاری به شرط چاقو
بر اساس یک سنت ناخوشایند، پیش از آغاز هر سال قیمت جدید بلیتها اعلام میشود. این قیمتها برای اکرانهای نوروزی اعمال میشود. سال ۹۹ در حالی آغاز شد که سینماها از یک ماه پیش از آن به خاطر رعایت مسائل بهداشتی و عدم شیوع کرونا تعطیل شده بودند، با این حال موضوع قیمتگذاری بلیت هنوز منتفی نشده است.
بر اساس گزارش یک رسانه از احتمال تعیین قیمت ۳۰ هزار تومانی برای بلیت سینماها، «قیمت بلیت سینما در ۲۶ سال اخیر، حدود ۴ هزارو ۴۴۴ درصد افزایش یافته، اما اگر حتی تومان را مبنا قرار ندهیم و دلار را مبنا قرار دهیم، رشد قیمت بلیت سینما ۵۹۲درصد بوده که نشان میدهد این میزان رشد افسارگسیخته قیمت بلیت سینما در کنار نزول سطح کیفی و محتوایی آثار از عوامل اصلی ریزش آهسته و پیوسته مخاطبان سینما بوده است؛ ریزشی که هر چند در مقاطعی متوقف شده، اما دوباره در اوقاتی همچون سال گذشته تشدید شده است.»
افزایش قیمت بلیت سینما در ایران بالاتر از رقم رسمی تورم بوده است و حتی معافیتهای مالیاتی فعالیتهای هنری که میتواند مانعی برای افزایش لجام گسیخته قیمتها باشد، در این قیمتگذاریها هیچ تاثیر مثبتی نداشته است.
یک رقیب ارزان قیمت و راحت
اکران آنلاین سینما، اگرچه هنوز در ایران فرهنگسازی نشده، اما کافی است مردم با شم اقتصادیشان صرفه رفتن به سینما یا تماشای آنلاین را باهم بسنجند تا مشخص شود که کدام گزینه برای خانوادهها مقرون به صرفه است. هم اکنون قیمت بلیت آنلاین برای تماشای فیلم ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
این رقم به معنای آن است که یک خانواده میتواند با خرید تنها یک بلیت به تماشای فیلم سینمایی بنشیند. سامانههای پخشکننده فیلم «خروج» در سنجش میزان مخاطبان این فیلم ها، برای هر خرید بلیت معادل ۵/ ۲ نفر در نظر گرفتهاند، این در حالی که است که طبق سرشماری سال ۹۵ هر خانواده ایرانی به طور متوسط ۳/۳ نفر عضو دارد. اگر به طور میانگین برای هر خانواده ایرانی سه عضو در نظر گرفته شود، سینما رفتن برای این خانواده با حذف تمام هزینههای دیگر از جمله هزینه حمل و نقل رقم ۹۰ هزار تومان خواهد شد. این رقم بیش از هفت برابر قیمت تمام شده تماشای آنلاین خواهد بود.
امسال را میتوان سالی برای عرضاندام اکران آنلاین سینما دانست؛ موضوعی که تهیهکنندگان سینما نیز به موفقیت آن امیدوار هستند. در بیانیه اخیر شورای عالی تهیه کنندگان سینما میتوان این امیدواری را مشاهده کرد.
در بخشی از بیانیه مذکور آمده است: «نمایش فیلم سینمایی «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمیکیا در «سینما آنلاین» بدون آنکه هنوز رنگ سالنهای سینما را دیده باشد، ثابت کرد که کار «نشد» ندارد. فقط کافی است متولیان امور، فرصتی را فراهم کنند که کل ظرفیت «وی او دی» کشور به خدمت گرفته شود و از طرف دیگر جلوگیری از دانلود غیرقانونی به طور بسیار جدی در دستور کار قرار گیرد یا اگر امکان فنی آن فراهم نیست، از نظر اقتصادی ساز و کاری را تدارک ببینند که عملاً استفاده از مال دزدی و قاچاق، برای سوءاستفادهکنندگان مقرون به صرفه نباشد.»
مردم بعد از کرونا به سینما میروند؟ گفته میشود یکی از زمانهای محتمل برای بازگشایی سینماها، عید سعید فطر خواهد بود؛ چیزی کمتر از ۴۰ روز آینده! با روند عادیسازی شرایط که دولت در پیش گرفته نیز بازگشایی سینماها در این زمان دور از ذهن به نظر نمیرسد، مگر آنکه در زمان باقی مانده شرایط کرونایی تغییر بنیادینی داشته باشد، اما سؤال این است که آیا مردم بعد از پایان دوران کرونا حاضر هستند به سینما بروند؟! برای مقایسه میتوان اتفاق مشابهی را که در چین رخ داد بررسی کرد. با اعلام رسمی شکست کرونا در این کشور، دولت چین دستور بازگشایی سینماها را صادر کرد. با بازگشایی سینماها برخلاف انتظار دولت، مردم تمایلی به سینما رفتن از خود نشان ندادند.
چین ۱۷ هزار سالن سینما دارد و در مرحله اول ۶۰۰ سالن بازگشایی شد که با بیتوجهی مردم روبهرو شد. فروش پایین سینما و آنچه دولت چین امکان بازگشت دوباره کرونا را مطرح کرد، باعث شد آن ۶۰۰ سالن بعد از چند روز فعالیت دوباره بسته شوند، اما در ایران که هنوز مسئله بازگشت فعالیتها به حالت عادی عملی نشده است، در یک نظرسنجی عملی از مردم سؤال شده بود «اگر قرار باشد محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا از مراکز و مکانها برداشته شود، شما ترجیح میدهید کدامیک از موارد زودتر بازگشایی شود؟» در پاسخ مراکز تجاری و خرید با بیش از ۳۹ درصد اولویت اول بود و «سینما، تئاتر و کنسرت»، با ۴/ ۷ درصد در انتهای اولویتهای مردم قرار گرفت. عملاً این نظرسنجی نشان داد که سینما رفتن در این شرایط هیچ اولویتی در زندگی آنها ندارد و نمیتوان انتظار داشت بازگشایی سینماها در زمانی مانند عید فطر با یک استقبال بینظیر مواجه شود.
حتی اگر تصور عمومی این باشد که کرونا به طور حتم تا پیش از عید فطر از بین خواهد رفت و سینماها بازگشایی میشود، باید دولت به فکر گزینههای تشویقی برای بازگشت مجدد مردم به سینماها باشد و پافشاری بر افزایش هرساله قیمت بلیت نمیتواند راهگشای رونقبخشی به سینماها باشد.