کدام ویژگی «نون خ ۲» را از «پایتخت ۶» متفاوت کرده؟

14:21 - 01 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۴۲۴۶
یک منتقد سینما و تلویزیون گفت: دلیل موفقیت سریال «نون خ ۲» این است که تمام شوخی‌ها به قاعده و به اندازه بوده و این سریال توانسته مخاطب را بخنداند.

دلیل تفاوت سریال «نون خ ۲» با «پایتخت ۶»به گزارش گروه فضای مجازی ، محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون با مقایسه سریال «پایتخت ۶» و «نون خ ۲» بیان کرد: تفاوت «نون خ ۲» با «پایتخت ۶» در این است که «پایتخت۶» به ورطه افراطی‌گری در همه زمینه‌ها افتاد و از فضای کمدی خارج شد و به فضای ابزاری تبدیل شد تا جایی‌که مورد اعتراض عده‌ای هم قرار گرفت، اما در «نون خ ۲» سعید آقاخانی بسیار هوشمندانه همه چیز را به کار گرفته و هیچ چیز را برتر و گل‌درشت نمی‌بینیم. در سریال «نون خ» حتی نقش‌ها به‌جز نقش خود سعید آقاخانی همه تقسیم شده است و این ویژگی دلیل موفقیت «نون خ ۲» است.

محمدتقی فهیم در ادامه خاطرنشان کرد: در سریال «نون خ ۲» تمام شوخی‌ها، مضمون و ارجاعات به قاعده و به اندازه است. این‌ها باعث شده با کاری روبه‌رو باشیم که نه خیلی خنثی است و نه باعث خشم گروهی خاص می‌شود؛ کاری که «پایتخت ۶» انجام داد و جامعه را دوشقه کرد.

او متذکر شد: یکی از خوبی‌های طنز در این است که آدم‌ها را تقسیم‌بندی نمی‌کند و سعی می‌کند آیینه‌ای در برابر همه آدم‌ها باشد تا همه خودشان را در آن ببینند. در فصل جدید «نون خ» کمدی موقعیت بیشتر دیده می‌شود. در بخش اول همه چیز در کلام و دیالوگ بود و تعقیب و گریز به تهران و حتی ماجرای تخیلی، اما در این بخش بیشتر به موقعیت توجه شده و ریزموقعیت‌های کمدی به‌جایی ایجاد می‌شود.

برعکس «پایتخت ۶» که اصلا جلو نمی‌رفت و در یک‌جا درجا می‌زد. این مقایسه به خاطر این است که به لحاظ ساختار و نوع قصه‌پردازی این دو سریال تشابه زیادی دارند و می‌توان مقایسه‌شان کرد، ضمن این‌که برخی عوامل مشترک هستند؛ مثلا تهیه‌کننده «نون خ ۲» در «پایتخت ۶» ناظر کیفی بود.

فهیم تاکید کرد: در مجموع سریال «نون خ ۲» نسبت به «پایتخت ۶» نه تنها موفق‌تر است بلکه اعتبار بیشتری هم برای گروه داشته و باعث شده بعضی از چهره‌های کمدی هم معرفی شوند؛ بر عکس «پایتخت ۶» باعث شد اعتبار سازندگانش نقض شود و به جای این‌که در اوج خداحافظی کنند در شکست این اتفاق افتاد.

او درباره انتقاد‌هایی که در قالب طنز و شوخی در سریال «نون خ ۲» مطرح می‌شود، گفت: مثلا این سریال در بخشی با جشنواره فجر شوخی کرد که شوخی بدیع و عمیقی بود؛ تا جایی‌که دبیر جشنواره در این رابطه توییت کرد. یا یکی دو قسمت قبل که با فیلم «درباره الی» شوخی کرد و یا شوخی با مسوولان که غیرمستقیم به موضوعات اشاره می‌کند. کمدی همین است، اما وقتی کمدی بی‌پرده وارد شود، شکست می‌خورد.

این منتقد در عین حال با تاکید بر این‌که سریال «نون خ» می‌توانست به موضوع مهمی مثل زلزله عمیق‌تر بپردازد، بیان کرد: شاید جنبه‌های عمیقش در حد انتظار من نباشد و وقتی قرار است سریالی به زلزله بپردازد قطعا مردم این‌طور نبودند که دور هم جمع شوند و بخندند و موضوع به این بزرگی را باید عمیق بررسی کرد، اما کار طنز تلویزیونی است و در حد سرگرم کردن موفق است. انتظار یک کار عمیق را نباید از این کار داشته باشیم بلکه اصلی‌ترین وظیفه‌اش سرگرمی به‌قاعده است که آن را انجام می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *