تمهیدات حمل و نقل عمومی با شیوع کرونا چه تغییراتی کردهاند؟
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، در علم روانشناسی رویه معمولی وجود دارد که اگر شما در ۲۱ روز کاری از یک الگوی مشخص پیروی کنید، آن عادت به نوعی برای شما ملکه میشود و آرام آرام در سبک زندگیتان خود را نشان میدهد.
تغییری که کرونا در سبک زندگیمان ایجاد کرد
خواه ناخواه باید بپذیریم که کرونا هم اکنون بخشی از سبک زندگی ما شده است و همانطور که حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم بر آن تاکید کردهپ، تا پیش از کشف واکسن یا داروی موثر قطعی کرونا باید به زندگی با این بیماری عادت کنیم.
اگرچه بیماری کرونا با خود دردسرهای خاصی را به همراه داشته است، اما صادقانه بخواهیم قضاوت کنیم، همه این موارد منفی هم نیستند، یکی از موارد را میتوان در رعایت مردم در پروتکلهای بهداشتی در رفت و آمدهای هر روزهشان دانست که جای بسی امیدواری دارد.
با این وجود هنوز بسیاری از مردم و به خصوص تهرانی این مساله را جدی نگرفتهاند و گویی بنا به آن مثل معروف که طرف مرگ را تنها برای همسایه میداند، عدهای از مردم حتی اندک درصدی هم احتمال نمیدهند که خود یا خانوادهشان دچار این بیماری منحوس شوند.
در این شرایط اگرچه بخش عمدهای از این مساله به رعایت مردم و همشهریان برمیگردد، اما مسئولیت اجتماعی این مساله تنها بر گردن مردم نیست و مسئولان هم باید نهایت سعی خود را انجام دهند تا مردم در مواجهه با بحرانهایی همچون کرونا کمترین آسیب را ببینند.
در این چندماهی که از شیوع کرونا در کشورمان گذشته است، همه نهادها تلاش خود را به کار گرفتهاند تا اقدامات لازم را برای حفاظت از مردم انجام دهند و اگرچه برخی بیشتر و برخی کمتر در این میان نقش داشتهاند، اما همکاری خوبی میان دستگاهها برای مقابله با این ویروس منحوس ایجاد شد.
در این میان مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر تهران از جمله مجموعههایی بودند که از اولین روزهای مواجهه با کرونا تاکنون به طور آماده باش در کنار مردم ایستادهاند و لحظهای از این مساله کوتاه نیامدند و تمامی تمهیدات خود را به کار بستند تا موضوعاتی همچون حمل و نقل مردم با وجود شیوع کرونا با کمترین آسیب برای مردم روبهرو شود.
سهم نگران کننده حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا
بر اساس آمار ستاد مقابله با کرونا حمل و نقل عمومی سهم ۲۶.۵ درصدی را در شیوع کرونا ایفا میکند که در همین رابطه مجموعه مدیریت شهری تصمیمات متعددی را برای مقابله با این مساله گرفته است.
از همین رو شاهد بودیم اگرچه بخشی از درآمدهای شهرداری به اعمال طرح ترافیک برمیگشت، اما پس از اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نه تنها این مساله لغو شد بلکه با این مساله با جدیت برخورد شد و به شهروندان توصیه شد تا برای رفت و آمدهای هر روزه خود از وسایل شخصی خود استفاده کنند.
ضرورت رعایت پروتکلها در استفاده از حمل و نقل عمومی
شاید مهمترین سوالی که در اینجا پیش میآید این است که احتمالا بخشی از مردم از وسایل نقلیه شخصی برخوردار نیستند و به ناچار باید از مترو و بیآرتی و ناوگان اتوبوسرانی برای حضور در محل کار خود استفاده کنند که در این باره نیز باید گفت اقدامات متعددی در اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی انجام شده است تا مردم با مشکلی در این زمینه روبهرو نشوند.
برای مثال تمامی ایستگاههای مترو و ناوگان اتوبوسرانی در هفته گذشته به طور کامل علامتگذاری شدهاند تا اگر کسی خواست از آنان استفاده کند، با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی بتواند از آنها استفاده کند و خدای نکرده به این بیماری دچار نشود.
افزایش سرفاصلههای مترو برای رعایت حال مردم
هرچند افزایش سرفاصلههای قطارهای مترو نیز از اقدامات دیگری است که برای اجرای بهتر این طرح در مترو اجرایی شده تا مردم برای رسیدن به محل سرکار خود با مشکلی روبهرو نشوند.
البته این مجموعه اقدامات تنها به مترو اختصاص ندارد و در ناوگان اتوبوسرانی نیز شاهد هستیم که این علامتگذاریها انجام شده است تا مبادا افراد بدون فاصله در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند با خیالی آسوده سوار اتوبوس شوند.
اگر سری به ایستگاههای بیآرتی یا اتوبوسهای تندرو زده باشید، میبینید که این وسایل حمل و نقلی عمومی هم از این مساله مستنثنی نیستند و علامتگذاری به طور کامل در آنها اجرایی شده است.
احتمال افزایش کرایه تاکسی برای حفظ جان مردم
با این وجود این تنها مترو و اتوبوسها نیستند که به مردم در جابهجایی هرروزهشان به محل کار کمک میکنند، تاکسیها بخشی از وسایل حمل و نقلی هستند که با شیوع کرونا از امنیت بیشتری برخوردارند.
هرچند همه تاکسیها شامل این موارد نمیشود و در اینجا منظورمان به آن تاکسی رانندگانی برمیگردد که پوشش نایلونی را میان خود و مسافران نصب کردهاند و محدودیت سوار کردن تعداد مسافران را جدی میگیرند.
به گفته ضامنی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تاکسیرانی کشور این مساله امری اختیاری برای آنهاست، اما اگر رانندهای بر خلاف این مساله عمل کند، عملا اجازه سوار کردن مسافران را به طور کامل ندارد. هرچند این تمام ماجرا نیست و رانندگان تاکسی اجرایی کردن این مساله را منوط به افزایش کرایه تاکسیهای کردهاند تا بار هزینه سلامت شهروندان بر دوش رانندگان تاکسی نباشد و خود مردم هم در این زمینه نقش داشته باشند.
اتوبوسهای دربستی راهکاری برای در امان ماندن از کرونا
هرچند در کنار همه این تمهیدات نباید اتوبوسهای دربستی را نیز فراموش کرد، اتوبوسهایی که با نصب یک اپلیکیشن از سوی مردم به راحتی قابل رزرو کردن هستند و عملا با توجه به محدودیت تعداد مسافران و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این مساله میتوانند نقش عمدهای را ایفا کنند.
در پایان باید به این مساله اشاره کرد که اگرچه همه این اقدامات برای مردم اندیشیده شده است، اما مردم باید بدانند که در خانه ماندن بهترین راهکار برای مقابله با این بیماری است و تردد حمل ونقلی تنها برای کسانی مجاز است که مجبورند برای تامین معاش خود از خانه خارج شوند و خطر احتمال مبتلاشدن به این بیماری را باید به جان خود بخرند.