راهنمای خرید صفحه نمایش در بازار
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در هنگام خرید رایانه یکی از مهمترین اقداماتی که نیاز به تحقیق بررسی دارد انتخاب یک مانیتور یا صفحه نمایش مناسب است که باید مدنظر قرار گیرد.
یکی از مهمترین نکته در هنگام خرید صفحه نمایش اندازه آن است که تقریبا اولین معیار اکثر کاربران نیز محسوب میشود.
سایز مناسب برای مانیتور، براساس فضای موجود در میز کار، نوع کار و البته بودجه شما، انتخاب میشود.
هرچند سایز ۱۹ اینچ برای مانیتورهای قدیمی CRT بزرگ به نظر میرسید، اما در مانیتورهای LCD جریان به کلی تغییر کرده است، چون مانیتورهای LCD فضای بسیار کمتری اشغال میکنند و کاربر به راحتی میتواند آنها را برروی میزهای باریک، زیر کتابخانه و در مکانهای مختلف قرار دهد.
امروزه مانیتور تا سایز ۳۰ اینچ نیز در بازار وجود دارد، اما توجه داشته باشید که حداکثر رزولوشن اکثر مانیتورهای موجود در بازار ۱۰۸۰p یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است پس هر چه سایز نمایشگر بزرگتر شود، تصاویر کشیده شده و کیفیت آنها کاسته شود.
در حالحاضر بهترین سایز نمایشگرهای LCD را میتوان ۲۳ یا ۲۴ اینچ دانست که در آنها کیفیت تصویر قابل قبول بوده و از طرفی فضای خیلی زیادی را نیز اشغال نمیکنند.
وضوح تصویر یا رزولوشن در واقع میزان فضای صفحه نمایش را مشخص میکند و میتوان گفت که هر چقدر وضوح تصویر بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری در صفحهی مانیتور شما جا میشود.
در واقع هر چه رزولوشن نمایشگر بیشتر باشد، امکان استفاده همزمان از چند برنامه برروی صفحه راحتتر میشود یا به عبارت دیگر تعداد کلمات بیشتری بر روی صفحه، جا میشوند.
رفرشریت عبارت است از تعداد دفعاتی که نمایشگر میتواند در هر ثانیه تصویر را بروز کند که براساس هرتز اندازهگیری میشود. هرچه این پارامتر مانیتور بالاتر باشد، حرکت بین فریمهای تصویر نرم و روانتر انجام میشود.
یگی دیگر از پارامترها زمان پاسخگویی است که عبارت است از مدت زمانی که یک پیکسل نیاز دارد تا از رنگ سفید به سیاه و سپس مجددا به رنگ سفید تغییر حالت دهد.
اگر پیکسلها نتوانند به اندازه کافی سریع عمل کنند تصاویر متحرک سریع مانند بازی، فیلمهای اکشن و ورزشی بصورت تیره و تار نمایش داده میشوند.