آمریکا و سیاست «القای غلط پیش از برداشت درست» از شیوع کرونا

6:00 - 30 فروردين 1399
کد خبر: ۶۱۳۰۶۶
مصداق رفتار‌های این روز‌های رژیم آمریکا آن داستانی است که روزی مردی دست به دزدی می‌زند، اما هنگام دزدی متوجه می‌شوند، مردم دنبالش می‌کنند، دزد هم برای اینکه بتواند خود را برهاند در میان جماعت شروع به فریاد زدن می‌کند آی دزد آی دزد تا با این روش خود را در بین مردم کوچه و بازار پنهان کند.
آمریکا و سیاست القای غلط پیش از برداشت درست از شیوع کرونابه گزارش گروه بین الملل ، مقام های آمریکا سیاست «فرار رو به جلو» و «القای غلط، پیش از برداشت درست»، از اتفاق افتاده در جهان را پیش گرفته‌اند.

زمانی که ویروس کرونا از چین به دیگر کشور‌های جهان سرایت کرد، انگشت اتهام به سوی آمریکایی‌ ها دراز شد.

بسیاری از کشور‌های دنیا، کارشناسان، دانشمندان و سیاستمداران در بسیاری از کشورها، آمریکا را متهم به ساخت و پخش ویروس کرونا کردند، اگرچه اسناد و مدارکی که ثابت کند شیوع ویروس کرونا کار آمریکا بوده، ارائه ندادند، اما نوع رفتاری که واشنگتن از خود نشان و سوابقی که در جنگ‌های بیولوژیکی داشت، باعث شد تا اتهام به این رژیم وارد شود.

پس از آن که موجی از اتهامات به سوی آمریکا روانه شد، سران این کشور سعی کردند با فرافکنی و فرار رو به جلو، دیگران را متهم جلوه دهند و چین در این میان برای آمریکا می‌توانست تنها کشوری باشد که متهم به ساخت و پخش ویروس کرونا شد.

۲۲ اسفند ماه سال گذشته بود که سخنگوی وزارت خارجه چین از دست داشتن ارتش آمریکا در ساخت و پخش ویروس کرونا  در این کشور خبر داد.

مقام های روسیه نیز چنین ادعایی کردند و آمریکا را متهم به انتشار ویروس کرونا در چین و جهان کردند.
 
بیشتر بخوانید: 

 

برخی کشور‌ها و مقام های آنها نیز چنین احتمالی دادند، اما از آنجا که آمریکا آثار جرمی از خود به جا نگذاشته یا کشور‌های دنیا به خاطر درگیری شدید با بیماری کرونا فرصت جست وجوی آثار جرم را نیافته‌ اند، هنوز نمی‌توان با قطعیت در باره نقش اصلی آمریکا در تولید و انتشار ویروس سخن گفت.

با این وجود به خاطر نوع رفتار‌هایی که از آمریکا سر زده است، احتمال بسیار قوی است.


یکی از واکنش‌هایی که به تازگی از آمریکا سر زده، این است که مقام های رژیم آمریکا، خود را در جایگاه دادگاه و قاضی و دادستان ماجرای بحران کرونا قرار داده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، قول داده که واشنگتن آن کسانی را که در پاندمی جهانی کووید-۱۹ دست داشته‌اند و باعث و بانی مرگ بیش از ۱۱۹ هزار نفر در سراسر جهان شده‌اند، جوابگو خواهد کرد!

پمپئو، در مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد» اظهار داشت: «باید مقصر شیوع کرونا ویروس یافته شود، وی همچنین چین را به گزارش دیررس از داده‌های بیماری متهم کرد؛ پمپئو ابراز اطمینان کرد که جامعه جهانی خیلی دیر درباره اپیدمی که در ووهان شروع شده است آموخته اند.»

در همین حال وزیر خارجه آمریکا، در پاسخ به این سؤال که آیا برای ضرر و زیان باید «صورتحساب» چین را صادر کند یا نه؟ پاسخ داد، که «زمان آن نیست. ما به یک اجماع جهانی احتیاج داریم، زمانی فرا خواهد رسید که عاملان پاسخگو باشند؛ من اطمینان دارم که این اتفاق خواهد افتاد آن زمان هم وقت برای اتهامات وجود خواهد داشت.»

وی همچنین اضافه کرد که اکنون لازم است روی وضعیت فعلی تمرکز کنیم تا اقتصاد‌های آمریکا و جهان مجدداً راه اندازی شود.

با این حال، واشنگتن پکن را مسئول این شرایط می‌داند.
 
رئیس جمهور آمریکا پیش از این ویروس را «چینی» نامیده بود.

موضع پمپئو نشان می‌دهد که آمریکا سعی دارد، اتهامات وارد شده به خود را به گونه‌ ای در میان افکار عمومی خنثی کند. در واقع آمریکا سعی دارد یک «القای غلط را پیش از برداشت درست»، در جهان و افکار عمومی مطرح کند؛ در حالی که خود یکی از متهمان ماجرای شیوع ویروس کرونا است.

فیلم شیوع ساخته آمریکا به کارگردانی استیون سودربرگ کارگردان نامدار آمریکایی در سال ۲۰۱۱ ساخته و اکران شد؛ این فیلم درباره پیدایش ویروسی مرگبار در چین است.

نزدیک به ۱۰ سال پیش آمریکایی‌ها چگونه با ساخت یک فیلم سینمایی شیوع ویروسی مرگبار در چین را پیش بینی می‌کنند؟

جالب است فیلم سینمایی شیوع در زمان اکران خود از استقبال خوبی برخوردار نشد، هر چند برخی منتقدان و فیلمسازان اعتقاد دارند که برای این فیلم تبلیغاتی انجام نشد تا بیشتر دیده شود.

اما اکنون همین فیلم سینمایی شیوه ساخته آمریکا پس از شیوع ویروس کرونا با توجه زیاد افکار عمومی جهان روبرو شده است.

اکنون پرسش مهم و اساسی این است، در صورتی که نقش آمریکا در ساخت و پخش ویروس کرونا در جهان اثبات شود، آیا رژیم این کشور اجازه می‌دهد مردم دنیا، آمریکا را محاکمه و پاسخگو کنند؟

یا اینکه کاخ سفید با اسناد دروغین و جعلی یک کشور دیگر را در این ماجرا مجرم معرفی خواهد کرد؟

حتی اگر دنیا به اسناد و مدارکی که اثبات کند آمریکا در بحران کرونا نقش داشته، دست پیدا کند، مقام های این کشور اتهامات همراه با اسناد را نخواهند پذیرفت.

پشت پرده شیوع ویروس کرونا هر چه باشد، نباید نسبت به نقش آمریکا در این ماجرا کمرنگ شود.

ارتش آمریکا  سال‌ها است بر روی جنگ‌های نوین تحقیق می‌کند و برای ساخت سلاح‌هایی در زمینه جنگ‌های بیولوژیکی، واحد‌های مستقلی را ایجاد کرده و در این زمینه بسیار فعال است.

افکار عمومی جهان باید آمریکا را بازخواست کنند و اجازه ندهند این کشور با فرافکنی سیاست فرار رو به جلو را اجرا کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *