«طلبه انقلابی»؛ ترسیم سیمای جوانان روحانی در انقلاب اسلامی
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، کتاب «طلبه انقلابی» جایگاه شناسی توصیفی، تحلیلی طلبه انقلابی را مطرح کرده است، این کتاب ضرورت انقلابی بودن طلبه، ویژگیهای طلبه انقلابی در ساحت بینشی و انگیزشی و رفتاری، راههای رسیدن بدانها و نیز آسیبها و شبهات متوجه طلاب انقلابی پرداخته میشود.
انقلابی بودن و انقلابی ماندن از دغدغههای جدی و راهبردی همه دلسوزان و علاقمندان نهضت اسلامی از جمله مقام معظم رهبری است که در سالهای اخیر در دیدار با گروهها و بخشهای مختلف نمود برجستهای یافته است.
ایشان در ۲۵ اسفند ۹۴ ابتدا دو دیدگاه را درباره مسائل حوزه مطرح کردند: یک نگاه به مسائل عمومی حوزه؛ مانند علم، تربیت علمی، تحقیق، اخلاق، مسائل مدیریتی، مسائل سازمانی، کتابهای درسی، چگونگی درس خواندن و ... که البته در آن جلسه مد نظر ایشان نبود. نگاه دیگر، وضعیت رشد و بلوغ تفکر انقلابی و تداوم روحیه و منش انقلابی در حوزه که بسیار حائز اهمیت است و اگر مقوله قبلی مهمتر نباشد، به همان اندازه وزانت و اهمیت دارد.
ورود به عالم طلبگی، پیوستن به جرگهی عالمان دین و حرکت در مسیر نهضت توحیدگستری انبیا و اوصیا، همواره مسئولیت آفرین و دشوار بوده است، اما ویژگیهای عصر «امام خمینی (ره)» و تاثیرات عمیق نهضت اسلامی بر جهان معاصر و ظرفیتهای پدید آمده بسیار گسترده ناشی از آن برای تحقیق هر چه بیشتر اهداف اسلامی، باعث شده تا مسئولیتهای بیشتر، خطیرتر و مشکل تری متوجه حوزههای علمیه، طلاب و عالمان گردد که تنها در صورت انقلابی بودن حوزه و طلبه قابل تحقق میباشند.
در باب «حوزه انقلابی» کمابیش گفتوگو شده و میشود، اما درباره «طلبه انقلابی» کمتر بحث شده با آنکه نیازهای طلاب بدان بسی بیشتر است. بدین جهت، در این نوشتار به ترسیم سیمای طلبهی انقلابی، ضرورت انقلابی بودن طلبه، ویژگیهای طلبه انقلابی در ساحت بینشی و انگیزشی و رفتاری، راههای رسیدن بدانها و نیز آسیبها و شبهات متوجه طلاب انقلابی پرداخته میشود.