غفلت هواشناسی بارش اخیر را به بحران تبدیل کرد/ امکان ممانعت از تردد در محورهای پرخطر وجود داشت

15:24 - 30 تير 1394
کد خبر: ۶۱۱۷۹
خبرگزاری میزان: رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سیل و طوفان اخیر بر اثر انجام نشدن اطلاع رسانی از سوی سازمان هواشناسی و غفلت دستگاه های متولی به بحران تبدیل شد، گفت: در صورت اعلام سازمان هواشناسی حداقل از تردد خودروها در محور های پر خطر ممانعت می شد و از اسکان مسافرین در حریم بستر رودخانه جلوگیری به عمل می آمد.
غفلت هواشناسی بارش اخیر را به بحران تبدیل کرد/ امکان ممانعت از تردد در محورهای پرخطر وجود داشتبه گزارش خبرنگار اجتماعی ، معصومه آباد در حاشیه یکصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که تنها زلزله جزء حوادث غیر مترقبه شهر محسوب نمی شود گفت: از حادثه طوفان سال گذشته که با سرعتی بالغ بر 120 کیلومتر بر ساعت در کمتر از 25 دقیقه جان 5 شهروند را گرفت برای ما عبرت نشد.

وی ادامه داد: اکنون نیز با هجوم سیلاب آن هم در حریم رودخانه، رکورد دیگری از ناکارآمدی در آمادگی به موقع پیش از وقوع بحران های احتمالی، با 12 کشته، 82 مجروح و ده ها تن مفقود به ثبت رساندیم.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران به شکسته شدن آب بند کارگاه چینی ها در پروژه آزاد راه تهران شمال اشاره و اظهار کرد: ریزش تونل و آب گرفتگی در فیروزکوه ، هراز و امامزاده داوود، تخریب 2 پل در اثر طغیان رودخانه و وقوع سیل در منطقه بالای طالقان، همچنین مفقود شدن 50 دستگاه خودرو در سیل محور کرج - چالوس از دیگر پیامدهای این حادثه تلخ بود که تنها محدود به استان تهران و البرز نبود بلکه منجر به ایجاد سیل و آب گرفتگی منازل و معابر در 7 استان دیگر کشور از جمله خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمان و مازندران نیز گردید که در مجموع 5 هزار نفر را دچار حادثه کرد.

آباد با ابراز تعجب نسبت به اینکه این توده های پرفشار به کشور وارد می شوند اما هیچ زنگ هشداری از سوی سازمان های متولی به صدا در نمی آید، گفت: پاسخ این سوال از دو حالت خارج نیست یا با نقص در پیش بینی و اطلاع رسانی به موقع مواجه هستیم و یا آنکه فاقد قدرت نظام دهی به سیستمی یکپارچه به منظور ایجاد آمادگی در برابر ایجاد بحران احتمالی پس از دریافت اطلاعیه های ارسالی از سوی سازمان های هواشناسی را نداریم.

این عضو شورای شهر ادامه داد: در هر صورت باید بدون فوت وقت نواقص در هر دو سطح شناسایی و اصلاح شود. چرا که هر لحظه تاخیر در سازماندهی نظام هماهنگ پیشگیری و توانمند سازی فرماندهی یکپارچه مدیریت بحران، خسارت و تلفات جانی را به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد.

آباد با تاکید بر اینکه بحران هواشناسی مستلزم زنگ هشدار برای کلیه سازمان های متولی است، اظهار کرد: سازمان های امداد و نجات در عین ناباوری با تماس های مردمی به صحنه حادثه روانه می شوند.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با ابراز تاسف نسبت به اینکه با وجود آنکه بیش از 40 سال است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از سیستم های پیش بینی و هشدار سیل آغاز شده، اما در ایران بر روی این سیستم ها بصورت گسترده و عمومی برای تمامی مناطق کار نشده است، گفت: چنانچه از شواهد حادثه پیداست، چنین بارشی را نمی توان در سطح بحرانی طبقه بندی کرد زیرا که آمار تکان دهنده افراد فوتی، مفقود شده و مصدومین حادثه دیروز قابل قیاس با عمق حادثه نیست.

این عضو شورای شهر افزود: این روزها اپیدمی مرگباری گریبانگیر شهر شده به گونه ای که کوچکترین حادثه ای که شاید در زمره شرایط بحرانی نیز به حساب نیاید خطر آفرین و مرگ بار می شود.

آباد با اشاره به اینکه باد و باران شدید اخیر می توانست با اعلام سازمان هواشناسی و برنامه ریزی به موقع حداقل مانع تردد خودروها از محور های پر خطر و یا مانع اسکان مسافرین در حریم بستر رودخانه شود، عنوان کرد: این در حالی است که هنوز آمار نهای جانباختگان اعلام نشده است.

وی با ارائه این سوال که آیا سازمان هواشناسی به رسالت های خود با نگاه حفظ جان انسان ها از مخاطرات طبیعی می نگرد و یا دچار روزمرگی در ارائه گزارشاتی بی ثمر در لحظات پایانی وقوع بحران ها است، گفت: گویی که سازمان هواشناسی رسالت خود را بیش از آنکه با اطلاعیه و هشدارهای جدی و پیشگیرانه گره زند، درگیر ارائه اخباری در لحظاتی پیش از حادثه شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که حتی با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به هیچ مخابره ای از رادارهای هواشناسی و عکس های ماهواره ای حتی چهارپایان هم از وحشت پا به بلندای کوه ها می گذارند.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که حتی در صورت هشدار از سوی سازمان هواشناسی آمادگی برای مقابله با بحران احتمالی و ایجاد پایگاه ها و ستادهای بحران و امداد رسانی در طول مسیر موجود نبود، خاطرنشان کرد: با چه اطمینانی با وجود تعبیه نشدن پایگاه های امدادی در طول جاده، مسیر ها یک طرفه می شوند و راه حتی برای خودرو های امداد رسان بسته می شود؟

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا با اشاره به این که در جاده چالوس بدنه کوه چنان ناپایدار است که با بارشی منجر به سقوط تخته سنگ های عظیم می شود، اظهار کرد:چرا مدیریت راه های کشور پیش از بروز خطر، نسبت به مسدود کردن جاده چالوس و هدایت مسافرین به سمت مسیرهای جایگزین اقدامی نکردند؟ آیا نقاط ایمن برای پناه گیری در زمان وقوع آن نیز به طور گسترده توسط مسئولین اطلاع رسانی شده بود؟ آیا آموزش همگانی برای مقابله با حوادث احتمالی منتج از طوفان صورت گرفته است؟ .

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران منشا چنین حوادثی را پیامدهای تغییرات اقلیمی دانست و گفت: یقینا با ادامه پیدا کردن روند گرمایش جهانی در سال های آینده رویدادهای غیر معمول آب و هوایی مانند خشکسالی، وقوع توفان های شدید یا کولاک در سطح زمین نیز شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. بنابراین لازم است تا با بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا، دقت نظر بالاتر و وجدانی بیدار تر نسبت به مسائلی که مستقیما با جان مردم سرو کار دارد تلاش بیشتر در ارائه خدمات هنام بحران داشته باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *