نگاهی به آثار کارگردانان جوان در عرصه هنرهای نمایشی
به گزار خبرنگار گروه فرهنگی ، در یک سال گذشته بیش از ۷۰۰ نمایش روی صحنه رفته است؛ حدود ۷۸% نمایشنامههای این آثار ایرانی و باقی غیر ایرانی بودهاند. در این میان و از بین بیش از ۵۰۰ اثر ایرانی، ۵% از نویسندگان بیش از یک اثر به روی صحنه داشته اند.
از میان بیش از ۵۰۰ اثر ایرانی که که در این سه ماه به روی صحنه رفته؛ ۵۶% از کارگردان، علاوه بر کارگردانی، نوشتن متنهای خود را نیز برعهده داشته اند؛ که در این بخش نیز هر فصل را به طور مجزا بررسی میکنیم.
در اولین فصل سال و از میان ۱۱۴ اثر ایرانی که که در این سه ماه به روی صحنه رفته؛ ۶۴ کارگردان، علاوه بر کارگردانی، نوشتن متنهای خود را نیز برعهده داشته اند که میتوان به «دد» حمید خرم، «اتاق ۱۹۱۴» امیر اشرفی مقدم، «طریقه حکومت گجرخان» مجید امرایی، «چیزهای سرد» رامین اکبری، «غلامرضا لبخندی» کهبد تاراج، «زایش» امیرمهدی غرشی، «تهران بزرگ» علی جعفری، «قاسمآباد» پوریا گلستانی، «زن هستم» صنم سرمد، «کار هنرپیشه روی خود» نادر خوشبخت، «نقل عاشقی» ساجد قدوسیان، «شربت سینه» رسول کاهانی، «شالی برای پاییز» پیمان قیاسی، «کرونوس» علی صفری، «مرگ سایهها» پارسا محمدزاده، «نان» نصیر ملکیجو، «چشم به راه میرغضب» حسین کیانی، «نسل سوخته» سندس یگانه، «چند سیسی حادثه» رضا زندهجاه، «اسم من آنیاست من شوهرم را کشتم» شیرین موسوی، «هنر مردن» امین شفیعی، «۹۱۱» امیرعلی آزادان، «راز نقل آخر» حسین تفنگدان، «سیمین و فروزان» فهیمه عابدینی و «والهالا» مانی مهدیپور اشاره کرد.
در فصل تابستان و از میان ۱۵۵ اثر ایرانی که که در این سه ماه به روی صحنه رفته؛ ۹۰ کارگردان، علاوه بر کارگردانی، نوشتن متنهای خود را نیز برعهده داشته اند که میتوان به «مثبت فکر کن» علی دهبان، «وحشی» حسین برفینژاد، «لیگ قهرمانان؛ مرحله گروهی» داریوش علیزاده، «این یک کنفرانس از شکست ماست» مهران مرادی، «زنان بیشه گل» مهیار هزار جریبی، «چند زندگی سگی» احسان امانی، «زاپویی» برزین صالحی، «گورخوابها» سیامک صفری، «آب و دیگران» علیرضا ناصحی، «فرشته تاریخ» محمد رضاییراد، «هر آنچه که دوست داری از دست خواهی داد» وحید منتظری، «جعبه ابزار بکت» آران مقامی، «ماه و پلنگ» وحید زارعی، «پا» آرمین حمدیپور، «چشم به راه میرغضب» حسی کیانی، «فالشخوانی در چهارراه فخرآباد» هادی احمدی، «تردید» علی سجادی تهرانی، «شکم» علیرضا معروفی، «ترانزیت یک طرفه» مهتاب امیرکافی، «این یک اعتراف است» شادی اسدپور، «آبی مایل به صورتی» ساناز بیان، «اسکرین شات» ندا قربانیان، «مضحکه بادسوار» هما جدیکار، «شاطر شیطان» مریم برزگر و «آپارتمان» سپیده قربانی اشاره کرد.
در سومین فصل سال و از میان ۱۸۳ اثر ایرانی که که در این سه ماه به روی صحنه رفته؛ ۹۴ کارگردان، علاوه بر کارگردانی، نوشتن متنهای خود را نیز برعهده داشته اند که میتوان به «فردای شب» جواد اسفندیاری، «چهره مرد هنرمند در جوانی» مصطفی هرآئینی، «مقدس» سعدی محمدی، «پینوکیو» اوشان محمودی، «احتمال اشتباه» حسین جمالی، «بازگشت مردگان» شادی اسدپور، «بازی تاج و تخت» محمدجواد بشارت، «من» سیاوش پاکراه، «لچک» عامیر ابراهیمزاده، «هرکسی یا روز میمیرد یا شب من شبانهروز» سجاد افشاریان، «هر آنچه که دوست داری از دست خواهی داد» وحید منتظری، «خواب خوب خواب» سلیم باشکوه، «فاصله» حمیدرضا قاسمی، «شیهیدن» عباس جمالی، «رابعه زخمه بر گیسوی نار» احسان مالمیر، «سفر خسرو به مسکو» سپهر حیدرینژاد، «اوردوز» حامد رحیمینصر، «زیبایی گاهی زن است» سهراب حسینی، «گریز از مرکز» احسان اکبرنژاد، «مستند» محمود حسینی، «مشق شب» امیر نجفی، «فاش» مهران مرادی، «شک» مهدی کوشکی، «شاطر شیطان» مریم برزگر، «جمعه کشی» اسماعیل خلج، «خرکباب» مسعود جعفری و «چهللم» سید امیر پیشوایی اشاره کرد.
در زمستان و از میان ۱۰۱ اثر ایرانی که که در این سه ماه به روی صحنه رفته؛ ۶۶ کارگردان، علاوه بر کارگردانی، نوشتن متنهای خود را نیز برعهده داشته اند که میتوان به «و همیشه پاییز...» مهیار جوادیها، «متساویالساقین» عمادالدین رجبلو، «محرمانه» سید محسن میرهاشمی، «مراسلات فقط» حسم لک، «بوقلمون» خیرالله تقیانیپور، «شیرخشک» نوید معمار، «سکرات» محمدحسین معارف، «ابر شلوارپوش» علیرضا اخوان، «حیاط خانه حشمت خانم» عظیم موسوی، «ژوئیسانس» امیربابا شهابی، «فائزه یوسفی» حسین برفینژاد، «پدر خط فاصله پسر» سینا دلشادی، «ابتدا وارد میشود» فرید یوسفی، «بیگانه در خانه» سیدمحمد مساوات، «نسخه ویراستار» بهروز سالمی، «مجلس قتل رئیس جمهور» امیر امیری، «فرمالیته» علی صفری، «آدم، آدم است؟» میلاد مرادینسب، «برخورد نزدیک در نیویورک» کرماله سبیمانی، «۳/۱۴» امیرموسی کاظمی، «شکستگی» حسین نیرومند، «مشق شب» امیر نجفی و «رهایی از شائولین» متین اوجانی اشاره کرد.