ملاقات بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر با مسئولان دادگستری هرمزگان طی سال ۱۳۹۸/ راه اندازی سامانه جامع نوبت دهی الکترونیک و اجرای موفق طرح هر مسجد یک حقوقدان در ۱۸ حوزه قضایی
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اظهار داشت: در نتیجه برنامه ریزیهای انجام شده در دستگاه قضایی استان هرمزگان امکان دیدار با مسئولان در تمامی ایام سال فراهم شده است و اقشار مختلف مردم میتوانند در این دیدارها، درخواستها و نقطه نظرات خود را مطرح نمایند.
وی با اشاره به اینکه یک روز هفته به صورت ویژه به دیدار مردم و مسئولان قضایی استان هرمزگان اختصاص یافته است خاطرنشان کرد: به طور حتم تداوم این دیدارها موجب افزایش رضایتمندی مردم از دستگاه قضائی میشود و تحقق عدالت آسان را در پی خواهد داشت.
صالحی در ادامه اظهار داشت: ترویج فرهنگ پاسخگویی به مطالبات مردم برخاسته از اعتقاد به جایگاه خدمت و وظیفه مسئولین است.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان یادآور شد: امکان ارتباط دو سویه و چهره به چهره میان مردم و مسئولین، موجبات اقناع و جلب رضایت ارباب رجوع، شناسایی و رفع فوری برخی از مشکلات و نواقص و همچنین پاسخگویی صریح و شفاف را فراهم میسازد.
وی همچنین اعلام کرد: طی سال گذشته به منظور تکریم ارباب رجوع و ایجاد تسهیلات بیشتر برای مردم، سامانه جامع نوبت دهی اینترنتی دادگستری هرمزگان به نشانی www. dadhrm.ir راه اندازی شده و آماده خدمت رسانی آنلاین به مراجعین دستگاه قضایی است.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان افزود: در این سامانه اینترنتی بخش هایی، چون نوبت دهی دیدارهای مردمی، تعیین وقت مراجعه به شعب اجرای احکام حقوقی و کیفری و همچنین دادسرای عمومی و انقلاب به تفکیک هر یک از حوزههای قضایی استان هرمزگان پیش بینی شده است.
وی همچنین یکی دیگر از اقدامات دستگاه قضایی استان هرمزگان را اجرای موفق طرح هر مسجد یک حقوقدان در هجده حوزه قضایی استان عنوان کرد و یادآور شد: برگزاری دیدارهای مردمی قضات و مسئولان قضایی در مساجد به منظور پاسخگویی به درخواستها و مطالبات و همچنین پرسشهای حقوقی و قضایی مردم و آشنایی بیشتر شهروندان با این حوزه است که انتظار میرود این دیدارها نیز طی سال پیش رو تداوم یابد.
صالحی تصریح کرد: با هدف تسریع در روند رسیدگی به مشکلات شهروندان و تکریم ارباب رجوع طی سال گذشته ۲۵ جلسه دیدار مردمی در بندرعباس برگزار شد و همچنین با حضور مسئولان در ۱۸ حوزه قضایی استان، مردم این مناطق مطالبات خود را مطرح نمودند.
این مقام قضایی در ادامه افزود: در جریان برگزاری این دیدارهای مردمی، ضمن استماع درخواستهای مطرح شده از سوی دو هزار و چهارصد و هفده نفر از شهروندان، در خصوص رسیدگی به مطالبات آنها دستورات لازم صادر شد.
وی همچنین اظهار داشت: بر اساس آمار، از میان درخواستهای ارائه شده طی سال گذشته، ۳۷ درصد مردم خواستار دیدار حضوری با شخص رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بوده، ۹ درصد پیشنهادات خود را به منظور بهبود ارائه خدمات قضائی مطرح نموده اند، ۲۲ درصد تقاضای مرخصی زندانیان و موافقت با اعطای عفو و تخفیف مجازات خود را اعلام کردند، ۱۷ درصد درخواست اعاده دادرسی و اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری را ارائه نموده اند و ۱۵ درصد نیز خواستار تسریع در روند رسیدگی به پروندههای قضایی و اجرای احکام شدند.
صالحی در ادامه بیان داشت: تاکنون و طی این بازه زمانی، تمامی درخواستهای مطرح شده از سوی شهروندان هرمزگانی مورد رسیدگی قرار گرفته و دستورات لازم در ارتباط با آنها صادر شده است.
رئیس شورای قضایی استان هرمزگان در خاتمه خاطر نشان کرد: ارتباط مردم با مسئولین در تصمیم سازیهای کاربردی به منظور رفع مشکلات اجتماعی اثر بخش بوده و نقش بسزایی در ارتقاء رضایتمندی مردم و جلب اعتماد عمومی به عنوان گرانمایهترین سرمایه دستگاه قضایی خواهد داشت.