شهروندان به چه دلایلی بیشتر به میادین مراجعه میکنند؟ / رضایت ٧١ درصدی شهروندان از میادین میوه
به گزارش گروه جامعه ؛ براساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مطالعات شهرداری تهران همچنین بیشترین میزان رضایت خرید شهروندان به میادین میوه و تره بار شهید غیبی، دکتر هوشیار و بهاران و کمترین میزان رضایت به میدان شهید کاظمی، شکوفه و آزادگان مربوط است.
شهروندان از میادین بیشتر چه چیزی میخرند؟
٩٢.١ درصد از مراجعه کنندگان به میادین میوه و تره بار خواهان خرید میوههای سردرختی (سیب، پرتقال و ...) هستند. همچنین ٧٨.٣ درصد خریداران در این مراکز به خرید سبزیجات، ٨۴.٨ به خرید صیفی جات، ۵۵.٢ درصد به خرید گوشت قرمز، مرغ و ماهی، ٣۵ درصد به خرید محصولات فرآوری شده و ۵٣ درصد به خرید محصولات شوینده علاقهمند هستند.
یکی از نکات مهم در خرید میزان برآورد شدن نیازهای شهروندان در مراکز خرید است. مطالعات نشان میدهد تنوع محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره بار ۶١.٩ درصد از مراجعه کنندگان را تا حد بسیار زیادی راضی کرده است.
۶ عامل مهم مراجعه شهروندان به میادین میوه و تره بار
قیمت مناسب، تازگی محصولات، وجود مجموعهای از محصولات در یک مکان، کیفیت مناسب محصولات، سهولت رفت و آمد و دسترسی مناسب و در آخر رفتار مناسب عوامل عرضه محصول از جمله دلایلی بوده که شهروندان را به خرید از این مراکز ترغیب کرده است.
آمارها نشان میدهد ۵۵.۴ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز میادین میوه و تره بار از کیفیت محصولات ارایه شده در این میادین رضایت دارند.
بی شک قیمت مناسب محصولات یکی از دلایلی است که شهروندان را به خرید از یک بازار ترغیب میکند آمارهای ارائه شده نشان میدهد که ۶٠.٢ درصد خریداران از قیمتهای ارائه شده در میادین میوه و تره رضایت دارند این در حالی است که ۶.۴ درصد خریداران از قیمتهای ارائه شده رضایت ندارند.
البته شاید یکی از دلایل مهم مراجعه شهروندان به مراکز میوه و تره بار قیمت محصولات ارائه شده در این مراکز باشد و به همین دلیل ٨٠.٨ درصد مراجعه کنندگان معتقد هستند که قیمت محصولات ارایه شده در میدان میوه و تره بار نسبت به سطح شهر ارزانتر است.
در حالی که شهرداری تهران تلاش میکند تا به منظور در تسهیل دسترسی شهروندان به میادین میوه و تره بار در اکثر نقاط شهر این مراکز را ایجاد کند ٨٩.٢ درصد از مراجعه کنندگان از امکان دسترسی و سهولت در رفت و آمد به میادین میوه و تره بار به میزان زیادی رضایت داشتند.
رضایت ٨۶.۴ درصدی از ساعت فعالیت میادین، رضایت ٨١.٨ درصدی از نحوه چیدمان کالا در غرفه ها، رضایت ٨٠.١ درصدی از تمیزی و نظافت عمومی میادین، رضایتمندی ٨۵.٧ درصدی از رعایت نرخ مصوب از سوی فروشندگان و همچنین رضایتمندی ۶۴.٢ درصدی از معتبر بودن برند محصولات ارائه شده از جمله عواملی بوده که شهروندان را به خرید از میادین میوه و تره شهرداری تهران ترغیب میکند.
لزوم توجه به تامین پارکینگ در میادین میوه و تره بار
اگر از مراجعه کنندگان به مراکز خرید میوه و تره بار باشید، بی شک میدانید که جای پارک یکی از مشکلات اساسی مراجعه کنندگان به میادین میوه و تره است. در حالی که ۵۵ درصد مراجعه کنندگان به میادین میوه و تره بار از خودرو شخصی استفاده میکنند به نظر میرسد لزوم توجه به تامین پارکینگ و همچنین گسترش دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی در نزدیکی میادین میتواند در افزایش سطح رضایتمندی موثذ باشد.
نتایج بررسیها نشان میدهد ٣٠ درصد از مراجعه کنندگان از امکانات حمل محصولات خریداری شده تا محل پارکینگ به میزان کمی رضایت داشتند بنابراین وجود چرخ خرید در میادین و مناسب معابر حمل بار توسط مشتریان به عنوان یکی از مهمترین خواستههای شهروندان از سازمان میوه و تره بار بوده که میتواند به افزایش رضایت آنها کمک کند.
توسعه شهری زمانی میتواند در جهت پایداری قرار گیرد که بتواند راهکارهای مناسب برای تامین مطلوب نیازهای خدماتی ساکن ارائه دهد شهرداریها به منزله یک سازمان ارائه دهنده خدمات شهری به ساکنان میشود زمانی عملکرد موفق خواهند داشت که به شهروندان را فراهم کند عملکرد مناسب و کارآمد این سازمانها موجب مشارکت دادن شهروندان در اداره امور و انجام فعالیتهای مربوطه در پی آن رضایت شهروندان خواهد شد.
ارائه خدمات شهری رایجترین فعالیت شهرداری محسوب میشود و یکی از پروژههای بسیار مهمی است که مدیریت شهری همواره خواستار مشارکت مردم در آن است همکاری مردم با مدیریت شهری در این زمینه علاوه بر کاستن از هزینههای شهرداری بستر رسیدن به اهداف مدیریت شهری را نیز هموار میسازد.
- بیشتر بخوانید
- اولین نرخنامه میادین میوه و تره بار در سال ۹۹ منتشر شد