مهمترین سازوکار برای جذب کودک و نوجوان به کتاب و کتابخوانی چیست؟
غلامرضا طریقی شاعر و نویسنده در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون اهمیت و جایگاه کتاب کودک گفت: کتاب به عنوان یکی از منابع عظیم اطلاعات مسیری برای رشد و توسعه کودکان به شمار میرود، ارزش و جایگاه کتاب کودک به حدی است که در دنیا روزی را به عنوان روز کتاب کودک انتخاب کردهاند، اما با این وجود این روزها شاهد کم توجهی و عدم علاقمندی کودکان کشورمان به کتاب و کتابخوانی هستیم.
وی در همین راستا ادامه داد: علت نبود علاقه کودکان به کتاب را باید در عدم آشنایی آنان با کتاب و کتابخوانی دانست، بیتوجهی والدین به منظور آگاهی و آشنا کردن کودکان با حوزه کتاب و کتابخوانی عاملی مهم و تاثیرگذار بر ذهن و تفکر کودکان نسبت به کتاب و مطالعه محسوب میشود.
طریقی در مورد ارزش کتاب و مطالعه برای کودکان ابراز کرد: برنامهریزی برای کودکان امروز و آینده سازان کشور همواره نکتهای مهم است، این امر حتی در تمام جهان مورد توجه قرار دارد، از این رو سرمایهگذاریهای فراوانی در حوزه کتاب کودک انجام میشود و فواید بسیار قابل توجه و ارزشمندی را برای توسعه و پیشرفت کشورها به همراه دارد، نکتهای که متاسفانه از سوی ما با بی توجهی مواجه شده است.
این نویسنده در همین راستا ادامه داد: ریشه این مشکل در والدین و حوزههای فرهنگی نهفته است، نقش والدین بسیار مهم و تاثیر گذار است این در حالی است که خود والدین نیز روی خوشی به مطالعه نشان نمیدهند و به بیانی با مطالعه سر آشتی ندارند، عدم تمایل به مطالعه حتی در زندگی و برنامه روزانه بزرگترها نیز به سهولت دیده میشود در چنین شرایطی نمیتوان انتظار داشت که کودکان با کتاب و کتابخوانی آشنا شوند و ادبیات کشور خود را به خوبی بشناسند.
وی علل عدم توجه به کتاب را مورد بررسی قرار داد و افزود: برخی معتقدند فضای مجازی و یا افزایش قیمت کتاب زمینه را برای دوری خانوادهها از مطالعه فراهم کرده البته این مهم پر بیراه نیست، اما این عامل تنها میتواند ۵۰ درصد علل عدم توجه به سرانه مطالعه را به خود اختصاص دهد و بقیه آن به همت خانواده برای خرید کتاب و مطالعه همچنین آموزش این فرهنگ به فرزندان بازمیگردد.
طریقی سرمایه گذاریهای عظیم جامعه جهانی برای کتاب کودک را بار دیگر مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: کشورهای توسعه یافته تلاش واقعی برای نزدیک کردن کودکان با کتاب و کتابخوانی دارند و همین امر زمینه توسعه آنها را فراهم کرده است، اما ما با بیتوجهی به زیرساختهای مطالعه و سرمایه گذاری برای تولید کتاب کودک و عدم تحرک به منظور تشویق کودک و نوجوان برای مطالعه، امکانات لازم برای درونی سازی و هنجارسازی مطالعه را نادیده گرفتهایم. هرچند اقداماتی شکل گرفته، اما کافی نبوده، توسعه کتاب کودک نیازمند توجه و برنامه ریزی و سرمایه گذاری است، امری که نباید از دید مسئولین فرهنگی دور بماند.