چگونه در مورد ویروس کرونا با کودکان صحبت کنیم؟
به گزارش گروه فضای مجازی ، عطاالله پورعباسی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ویروس کرونا و استرس کودکان به خبرگزاری ایرنا گفت:
اگر بزرگسالان اصرار به پیگیری اخبار و اطلاعات این بیماری را دارند و میخواهند روند ابتلا و مرگ و میر را دنبال کنند، کودکان را درگیر این اطلاعات نکنند و در مقابل آنان این موضوع را رصد کنند.
در مقابل کودکان اخبار را بازگو نکنیم و اگر میخواهیم اخبار این موضوع را گوش بدهیم، پیش کودکان نباشد.
یکی از مهمترین زمینه سازهای استرس و اضطراب در کودکان، اطلاعات فراوانی است که به آنان منتقل میشود.
کودکان هم مانند بزرگسالان دچار اضطراب میشوند. اما شکل بروز اضطراب در آنان متفاوت است، به طور مثال کودک ۴ تا ۵ ساله اضطراب خود را به شکل مشکل جسمانی نشان میدهد. به طور ناگهانی تب میکند یا حتی اضطراب خود را به شکل شب اداری نشان میدهد.
ترس و اضطراب به صورت کابوسهای شبانه از دیگر مشکلاتی است که در کودکان میتواند بروز کند و در این دوره باید خیلی مراقب کودکان باشیم.
هرچند ابتلا جدی در رده سنی کودکان تاکنون گزارش نشده و براساس آمارهای منتشره هم ابتلای کودکان خفیف و گذرا است و از این بابت کودکان از کرونا آسیب جدی نمیبینند، اما آسیبهای جانبی جدی برای کودکان مطرح است که از جمله ان آسیبهای روحی و روانی براثر اطلاعات فراوان یا ابتلا و فوت والدین براثر بیماری کرونا است.
کودکان در معرض اطلاعات مختلفی در مورد بیماری قرار دارند که این موضوع میتواند به آنان آسیب بزند.
هرچند اطلاعات زیاد میتواند به کودکان آسیب برساند، اما آنان تا باید از کرونا اطلاعاتی داشته باشند.کودکان هم دانش لازم برای شناخت از بیماری را باید داشته باشند به عبارتی کودکان هم تا حدی باید در مورد بیماری آگاهی داشته باشند.
نحوه دست شستن، دست نزدن به وسایل در بیرون منازل، نحو صحیح عطسه و سرفه کردن از جمله رفتارهای بهداشتی است که آنان باید فراگیرند و این موارد از کودکی باید در انسان نهادینه شود.
کودکان برداشتی از ویروس و میکروب ندارند و علت بیماری را نمیتوان برای آنان توضیح داد، اما با کارهای مناسب میتوان آگاهی آنان را افزایش داد و به رفتارسازی بهداشتی در آنها کمک کرد.