پیروزیهای بزرگ سلحشوران ظفرمند عملیات فتح المبین را نمیتوان با مقیاسهای عادی نظامی و جنگی توصیف کرد
به گزارش گروه سیاسی به نقل از سایت جامع امام خمینی (ره)، رهبر کبیر انقلاب ۱۰ فروردین ۱۳۶۱ برابر با ۴ جمادی الثانی ۱۴۰۲ در پیامی به فرماندهان نظامی از رشادتهای رزمندگان در عملیات فتح المبین تجلیل کردند که در این مجال و به مناسبت سالروز عملیات فتح المبین مرور میشود.
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنّ اللهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلِهِ صَفّاً کَاَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصْ «۱»
تیمسار ظهیرنژاد (رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران)، سرکار سرهنگ صیاد شیرازی (فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران)، جناب آقای محسن رضایی (فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران)، سرکار سرهنگ معینپور (فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران).
پیام آرامش بخش و افتخارآمیزتان پیرو پیروزیهای بزرگ سلحشوران ظفرمند عملیات فتح المبین واصل و موجب سرافرازی گردید. گرچه این شجاعتها و فداکاریها و پیروزیهای عظیم کم سابقه یا بیسابقه در بُعد نظامی و میدان نبرد از طرف نیروهای مسلح عظیم القدر جمهوری اسلامی، آن چنان افتخارآفرین و اعجابآمیز است که با مقیاسهای عادی و معیارهای نظامی و جنگی نتوان ارزش پر عظمت و غرورآفرین آن را با الفاظ محدود و عبارات معدود توصیف نمود و شجاعت و حمله برقآسای سلحشوران ایران بزرگ را به ذهن آورد، و با قلم و بیان اظهار کرد. گر چه این شکل پیروزیها و سلحشوریها در باب خود بینظیر یا کم نظیر است، و گر چه این نحو تاختن بر نیروهای زمینی و هوایی دشمنانی که تا بن دندان با سلاحهای سنگین و سبک مدرن غربی و شرقی مسلح بودند.
در جنگهای جهان نمونه است که در ظرف کمتر از یک هفته آن چنان مات شوند که هر چه دارند بگذارند و فرار نمایند و یا تسلیم شوند، به صورتی که قوای مسلح ما تا کنون نتوانند اسیران و کشتگان و غنایم را به شمار آورند، و گر چه تمام این امور بر خلاف عادت به صورتی معجزهآسا تحقق یافت، لکن آنچه انسان را در مقابل رزمندگان جبههها و پشتیبانان آنان در میدان رزم مثل جهاد سازندگی و همچنین فیلمبرداران جان بر کف عزیز و پزشکان و پرستاران متعهد و والا مقام و خبرنگاران جسور و مردمان میلیونی پشت جبهه به خضوع وادار میکند، بعد معنوی آن است که با هیچ معیاری نمیتوان سنجید و با هیچ میزانی نمیتوان عظمت آن را دریافت.
ما عقب ماندگان و حیرتزدهگان، و آن سالکان و چلهنشینان و آن عالمان و نکتهسنجان و آن متفکران و اسلامشناسان و آن روشنفکران و قلمداران و آن فیلسوفان و جهانبینان و آن جامعهشناسان و انسانیابان و آن همه و همه، با چه معیار این معما را حل و این مساله را تحلیل میکنند که از جامعه مسمومی که در هر گوشه آن عفونت رژیم ستمشاهی فضا را مسموم نموده بود، بازار و مغازههایش مسموم، خیابانها و گردشگاههایش مسموم، تفریحگاهها و سینماهایش مسموم، مطبوعات و رسانههای گروهیاش مفتضح و مسموم، وزارتخانهها و اداراتش مسموم، مجلس شورا و دادسراها و دادگاههایش مسموم، مراکز تعلیم و تربیتش از کودکستان تا دانشگاهش مسموم و بدتر از مسموم، و فضای حاکم بر سرتاسر کشور مسموم، که هر یک برای مسموم نمودن جوانان و به فساد کشاندن آنان عاملی فعال بود، و نونهالان و تازه جوانان ما در یک چنین محیطی به جوانی و رشد رسیده بودند که به حسب موازین و عادت باید سرشار از مسمومیت و فساد اخلاق و عقیدت باشند، که اگر معلم و مربی اخلاق و مهذب نفوس بخواهد تنها یکی از آنها را با صرف سالهای طولانی متحول گرداند میسر نگردد، چگونه در ظرف سالهای معدود از بطن این جامعه و انقلاب-که خود نیز اگر معیارهای عادی را حساب کنیم باید کمک به فساد کند- یک همچو جوانان سرشار از معرفت الله و سراپا عاشق لقاء الله و با تمام وجود داوطلب برای شهادت جان نثار برای اسلام که پیران هشتاد ساله و سالکان کهنسال به جلوهای از آن نرسیدهاند، بسازد؟ جز دست غیبی و دستگیری الهی و تصرف ربوبی، با چه میزان و معیار میتوان تحلیل این معما کرد؟
بیشتر بخوانید:
این جانب هر وقت با یکی از این چهرهها روبه میشوم و عشق او را به شهادت در بیان و چهره نورانیاش مشاهده میکنم احساس شرمساری و حقارت میکنم؛ و هر وقت در تلویزیون، مجالس و محافل این عزیزان که خود را برای حمله به دشمن خدا مهیا میکنند، و مناجات و راز و نیازهای این عاشقان خدا و فانیان راه حق را در آستانه هجوم به دشمن مینگرم که با مرگ دست به گریبان هستند و از شوق و عشق در پوست نمیگنجند، خود را ملامت میکنم و بر حال خویش تاسف میخورم. اکنون ملت ما دریافته است که: «کُلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کُلُّ ارْضٍ کَرْبِلا» «۲». مجالس حال و دعای اینان شب عاشوراهای اصحاب سید الشهدا را در دل زنده میکند.
جوانان عزیزم و فرماندهان محترم، شما توقع نداشته باشید که من بتوانم از عهده ثنای شما و شکر عمل شما برآیم. شما را همان بس که محبوب خدای تعالی هستید، و خدای شما فرموده که شما را که، چون سدی محکم و بنیانی مرصوص در مقابل دشمنان خدا و برای رضای او ایستادهاید دوست میدارد؛ و این است جزای شما و این است عاقبت عمل شما. پس، از این مرحله بگذرم و از گروههایی که از جهات مختلف در جبههها با آن حال جنگ و نزدیکی خطر، شما را کمک کرده و میکنند و در خدمت شما بوده و هستند باید تشکر کنم. خدایتان یار و مددکار و رحمت حق بر شهدای عزیزتان و خاندان محترمشان که با شجاعت و شهامت به شهادت فرزندان و نزدیکانشان افتخار میکنند، خود را و فرزندان خود را از اسلام و برای اسلام میدانند. سلام خدا و بزرگان دین بر شهدا و خاندانشان و بر رزمندگان در راه اسلام و ایران؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی
(۱) - سوره صف، آیه ۴: «خدا دوست دارد کسانی را که در راه او در صفی چونان سدی (نفوذ ناپذیر) که اجزایش را با سرب به هم پیوند داده باشند، میجنگند».
(۲) - هر روز عاشورا و هر زمینی کربلاست
امام خمینی (ره)؛ ۱۰ فروردین ۱۳۶۱
مخاطب:
آقایان: ظهیر نژاد، قاسم علی- صیاد شیرازی، علی- معینپور- رضایی، محسن (فرماندهان نیروهای ارتش و سپاه پاسداران)
شناسه ارجاع:
جلد ۱۶ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۴۹ تا صفحه ۱۵۱
توضیح تاریخی/
عملیات فتح المبین در نیمه شب دوم فروردین سال ۶۱ با رمز یا زهرا (س) آغاز گردید. هدف از این عملیات آزادی زمینهای شمال خوزستان و غرب کرخه و امن شدن دزفول، شوش و اندیمشک بود. علاوه بر آزادی خاک ایران در این عملیات، تقریباً بین ۱۵ تا ۲۰ هزار اسیر از دشمن گرفته شد. همچنین حدود ۴۰۰ تانک نیز از غنایم این عملیات بود. به گفته برخی کارشناسان عملیات فتح المبین بزرگترین عملیات تا آن روز جنگ بود که توانست تحقیرآمیزترین شکست از زمان شروع جنگ را برای عراق رقم بزند. ر. ک. دایرهالمعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلینیا، نشر سایان، صفحه ۱۸۶ تا صفحه ۱۹۴.