سهم 7درصدی خسارات جاده ای ایران از تولید ناخالص داخلی/ بهبود کیفیت خودرو و کاهش تصادفات
خبرگزاری میزان: وزیر راه و شهرسازی گفت: رقم ناشی از خسارات جانی و مالی در جادههای ایران حدود ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است.
خبرگزاری میزان -
حذف نقاط پرحادثه جادهها از اولويتهاي دولت است
معاون اول رئيس جمهور ايمني راههاي كشور را يكي از مسائل پراهميت در كاهش تلفات عنوان كرد و گفت: مسائل جادهها و حوادثي كه در راه هاي كشور رخ ميدهد همواره يكي از دغدغههاي اصلي مسئولين بوده و ميزان تلفات ناشي از حوادث رانندگي در ايران در مقايسه با ساير كشورها همواره يك نگراني محسوب شده است.
به گزارش ، شصت و دومین کمیسیون ایمنی راهها عصر دیروز سه شنبه ۲۳ تیرماه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و به میزبانی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
در ابتدای این جلسه وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی از خسارات جانی و مالی در جادههای کشور گفت: بر اساس محاسبات انجام شده در سال ۸۶ توسط یکی از اساتید برجسته ایران رقم ناشی از خسارات جانی و مالی در ایران حدود ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است.
آخوندی با بیان اینکه از سال ۸۲ تشکیل جلسات کمیسیون ایمنی راهها به تصویب رسید و در ۱۲ سال گذشته بیش از یک سوم جلسات آن در دولت یازدهم تشکیل شده است، تاکید کرد: اهمیت برگزاری این جلسات توجه به موضوع ایمنی راهها در وزارت راه و شهرسازی را نشان میدهد.
وی ادامه داد: این جلسات به طور مرتب و با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف در وزارت راه و شهرسازی برگزار و درباره موضوعات مختلف برای ارتقای حوزه ایمنی راهها تصمیمگیری میشود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان خلاصهای از اهداف تشکیل کمیسیون ایمنی راهها گفت: در این کمیسیون درباره پنج حوزه اصلی مهندسی جادهها تحت عنوان مدیریت ایمنی راه، برنامهریزی برای رعایت ایمنی خودروها توسط خودروسازان، نحوه امداد و نجات، اعمال قانون توسط پلیس و تغییر رفتار پرخطر رانندگان از طریق آموزش و اقدامات بازدارنده برنامهریزی و تصمیمگیری میشود.
آخوندی همچنین با اشاره به مهمترین اقدامات راهبردی نیازمند حمایت دولت برای ایمنی راههای کشور، طرحهای نیازمند پشتیبانی دولت در این زمینه نظیر اجرای طرح اورژانس ملی، طرح توسعه سیستمهای هوشمند حمل و نقل و تصویب و پشتیبانی از برنامه اجرایی ارتقاء ایمنی را تشریح کرد.
معاون اول رئيس جمهور ايمني راههاي كشور را يكي از مسائل پراهميت در كاهش تلفات عنوان كرد و گفت: مسائل جادهها و حوادثي كه در راه هاي كشور رخ ميدهد همواره يكي از دغدغههاي اصلي مسئولين بوده و ميزان تلفات ناشي از حوادث رانندگي در ايران در مقايسه با ساير كشورها همواره يك نگراني محسوب شده است.
اسحاق جهانگيري حل مسائل و مشكلات راه هاي كشور و به تبع آن
كاهش تلفات جادهاي را نيازمند برنامه ريزي دقيق دانست و افزود: دولت
برنامه هاي متعددي در اين زمينه دارد كه توسعه حمل ونقل ريلي به عنوان يكي
از مهمترين برنامهها مطرح است و در برنامه ششم توسعه نيز دولت توسعه حمل و
نقل ريلي را جزو اولويت هاي خود قرار داده است.
جهانگيري با بيان اينكه ارتباط ميان شهرهاي اطراف كلان شهرها و به خصوص تهران بايد از طريق خطوط ريلي انجام شود اظهار داشت: ميزان فعلي ترددها از طريق جاده مناسب نيست و لازم است با توسعه خطوط ريلي، از ميزان حوادث و مصرف زياد سوخت جلوگيري شود.
معاون اول رئيس جمهور همچنين ناوگان فرسوده حمل و نقل را از عوامل تلفات جادهاي و مصرف بيش از حد انرژي دانست و گفت: خروج ناوگان فرسوده از اولويت هاي دولت است و برنامهها و مصوباتي نيز در اين زمينه تدوين شده كه به صورت جدي دنبال خواهد شد.
وي با اشاره به سه عامل مهم جاده، خودرو و راننده در ميزان حوادث و تلفات بيان كرد: وزارت راه وشهرسازي، پليس و ساير نهادها و دستگاههاي ذيربط اقدامات و برنامههاي پيشگيرانه خوبي را براي كاهش تلفات جادهاي تدوين كردهاند و دولت نيز در حد توان در اين زمينه كمك خواهد كرد و در صورت رفع محدوديتهاي بودجه، رفع نقاط حادثه خيز جادهها نيز از اولويت هاي دولت خواهد بود.
جهانگيري همچنين با تاكيد بر ضرورت بهبود كيفيت خودروها و نزديك شدن آن به استانداردهاي جهاني تصريح كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامههاي خوبي براي ارتقاء كيفيت وسايل نقليه دارد و با برنامهريزيهاي صورت گرفته در ساير نهادها نظير تقويت اورژانس و راه اندازي سامانههاي هوشمند، اميدوارم شاهد استمرار روند بهبود شاخصها در ايمني راههاي كشور باشيم.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به گزارشات ارائه شده مبني بر كاهش تلفات و بهبود شاخصها طي سالهاي اخير، از همه دستگاهها و نهادهاي ذيربط در اين زمينه قدرداني كرد و گفت: اين موفقيت و دستاوردها نتيجه تلاش همه تلاشگران و فعالان اين حوزه است.
جهانگيري با بيان اينكه ارتباط ميان شهرهاي اطراف كلان شهرها و به خصوص تهران بايد از طريق خطوط ريلي انجام شود اظهار داشت: ميزان فعلي ترددها از طريق جاده مناسب نيست و لازم است با توسعه خطوط ريلي، از ميزان حوادث و مصرف زياد سوخت جلوگيري شود.
معاون اول رئيس جمهور همچنين ناوگان فرسوده حمل و نقل را از عوامل تلفات جادهاي و مصرف بيش از حد انرژي دانست و گفت: خروج ناوگان فرسوده از اولويت هاي دولت است و برنامهها و مصوباتي نيز در اين زمينه تدوين شده كه به صورت جدي دنبال خواهد شد.
وي با اشاره به سه عامل مهم جاده، خودرو و راننده در ميزان حوادث و تلفات بيان كرد: وزارت راه وشهرسازي، پليس و ساير نهادها و دستگاههاي ذيربط اقدامات و برنامههاي پيشگيرانه خوبي را براي كاهش تلفات جادهاي تدوين كردهاند و دولت نيز در حد توان در اين زمينه كمك خواهد كرد و در صورت رفع محدوديتهاي بودجه، رفع نقاط حادثه خيز جادهها نيز از اولويت هاي دولت خواهد بود.
جهانگيري همچنين با تاكيد بر ضرورت بهبود كيفيت خودروها و نزديك شدن آن به استانداردهاي جهاني تصريح كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامههاي خوبي براي ارتقاء كيفيت وسايل نقليه دارد و با برنامهريزيهاي صورت گرفته در ساير نهادها نظير تقويت اورژانس و راه اندازي سامانههاي هوشمند، اميدوارم شاهد استمرار روند بهبود شاخصها در ايمني راههاي كشور باشيم.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به گزارشات ارائه شده مبني بر كاهش تلفات و بهبود شاخصها طي سالهاي اخير، از همه دستگاهها و نهادهاي ذيربط در اين زمينه قدرداني كرد و گفت: اين موفقيت و دستاوردها نتيجه تلاش همه تلاشگران و فعالان اين حوزه است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *