کتب درسی نیازمند جراحی است/چارهای جز ایجاد تحول در سیستم مدرسهای نداریم
حجتالاسلام و المسلمین علیرضا صادق زاده استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره تاثیر کاهش حجم کتب درسی گفت: باید چیزی حدود ۵۰ درصد حجم کتب درسی کم شود. نباید مطالب کتابهای درسی را وحی منزل بدانیم و فکر کنیم که اگر این حجم کتب کم شدن قرآن خدا غلط میشود.
صادق زاده در ادامه بیان کرد: کم کردن حجم کتب درسی نیازمند نوعی جراحی است. حجم کتب حتما باید کم شود. این تحول از تحولات ضروری است که باید در برنامه درسی ملی اتفاق میافتاده، ولی با کمال تاسف اتفاق نیفتاده است.
صادق زاده در ادامه گفت: ما باید با توجه به ملاکهایی در فضای نقد محتوا یا حجم محتوا وارد شویم. یعنی اگر مطالبی را در برنامه درسی میخواهیم بگنجانیم باید به هدفمان توجه کنیم. آیا با توجه به اهداف دورههای تحصیلی مطالب را در کتابها جای میدهیم. باید با توجه به اهداف توجه کنیم که آیا مطالب فعلی برای رسیدن به هدف نیاز است یا خیر؟ آیا در اهداف دورههای تحصیلی متوسطه دوم و یا از نظر متخصصان برای رسیدن به این هدف آیا لازم است این محتوای ویزه ارائه بشود یا خیر؟ اگر ملاک ما اهداف برنامه درسی باشد میتوانیم جسارت حذف مطالب اضافه را پیدا کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: نکته بعدی اینکه باید واقعیتهای مدرسه را در فضای واقعی مدرسه ببینیم. برنامه درسی طراحی شده و کتاب نوشته شود در مدرسه و با توجه به فعالیتهای مدرسهای در طول سال اجرایی نمیشود. محتوایی را در کتاب درسی ارائه میکنیم، ولی به دلیل کمبود وقت نمیتوانیم آن را به طور کامل ارائه کنیم.
این پژوهشگر تعلیم و تربیت گفت: وقتی که نمیشود این حجم را ارائه داد چرا باید هزینه کرد و روی دانش آموز معلم و خانواده فشار آورد و در نهایت یک کار خلاف اخلاق هم انجام دهیم و به دانش آموز نمرهای بدهیم که اصلا حق او نیست و معلم نتوانسته به او تدریس بدهد و دانش آموز هم نتوانسته محتوا را یاد بگیرد ما باید جسارت کم کردن حجم مطالب را داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: باید بتوانیم در سیستم مدرسهای تحول ایجاد کنیم و چاره دیگری نداریم.