تعطیلی مدارس در ید اختیار ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا است

15:37 - 08 اسفند 1398
کد خبر: ۶۰۰۸۹۴
وزیر آموزش و پرورش گفت: اختیار تعطیل کردن مدارس از شورای تأمین استان‌ها سلب شده و شورای امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز تفویض شده است این موضوع را به ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا محول کرده است.
تعطیلی مدارس در ید اختیار ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا استبه گزارش گروه جامعه ، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تقدیر از زحمات مدیران کل در یک سال اخیر اظهار کرد: حوادث طبیعی هرچند تلخ است و سلب آسایش را در پی دارد و عده‌ای را به زحمت می‌اندازد و رنج مردم را نیز به دنبال دارد، اما در عین حال فرصتی است برای قوی‌تر شدن و ظهور و بروز خلاقیت‌هاست.
 
وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، افزود: شرایط ایجاد شده در کشور مجالی برای تبدیل این تهدید به فرصت است، بنابراین از وضع پیش آمده باید برای نهادینه کردن فرهنگ رعایت مسائل بهداشتی استفاده کرد.
 
حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر لازم است باید همه امکانات موجود برای ضدعفونی کردن محیط مدارس بسیج شوند و از این تهدید یک فرصت اجتماعی برای آموزش و پرورش به وجود آوریم.
 
وی افزود: شرایط حاکم شده بر مدارس، فرصتی است تا مدارس در حوزه اطلاع رسانی، برخط شوند و به صورت مستمر این موضوع ادامه یابد.
 
 اخبار تعطیلی مدارس منحصرا در اختیار ستاد ملی کروناست
 
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اختیار تعطیل کردن مدارس از شورای تأمین استان‌ها سلب شده و شورای امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز تفویض شده است این موضوع را به ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا محول کرده است لذا مبنای هرگونه تصمیم و عمل در موضوع کرونا منحصرا در اختیار ستاد پیشگیری است.
 
حاجی‌میرزایی ادامه داد: براساس تصمیمات ستاد مذکور هر منطقه‌ای که آلوده باشد تعطیل اعلام می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: تحرک زیاد جمعیت و انجام سفر‌ها یکی از مشکلات جدی در مسیر پیشگیری از بیماری کروناست، بنابراین اطلاع رسانی در خصوص تعطیلات تنها از طریق استان‌ها انجام می‌شود.
 
وی افزود: ما باید از تهدید موجود برای توسعه آموزش‌های مجازی به فرصت بهره‌مند شویم، به نحوی که از این به بعد مدرسه عملاً تعطیل نمی‌شود بلکه در موارد تعطیلی، معلمان در مدرسه حضور دارند و آموزش‌های لازمه را از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند بنابراین در این صورت تعطیلی مدارس مفهومی نخواهد داشت.
 
 تحقق عدالت آموزشی از طریق توسعه آموزش‌های مجازی
 
حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر این ظرفیت توسعه پیدا کند می‌توانیم گسترش عدالت اجتماعی را در پرتوی آموزش‌های مجازی محقق سازیم. همچنین از این پس یکی از موارد ارزیابی‌ها، نحوه مواجهه استان‌ها با تعطیلات مدارس و ارائه آموزش‌های مجازی است.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه گشایش‌های خوبی در حوزه مالی صورت گرفته است از جمله اجرای طرح رتبه بندی، فصل دهم قانون خدمات کشوری، حق نوار مرزی ...، لذا از این موضوع برای ایجاد انگیزه در همکاران باید استفاده کرد، و نباید فرهنگ بهانه گیری‌های بی‌دلیل ادامه یابد.
 
برای ارتقای سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش تلاش کنیم
 
 وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در پی هر گشایش باید شاکر باشیم چنانکه در آموزه‌های دینی ما شکرگزاری مایه فزونی نعمت‌هاست.
 
وی ادامه داد: نیازمند ارتقای سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش هستیم لذا معلمان باید در این زمینه همکاری کنند.
 
تهیه بسته‌های تحولی
 
حاجی میرزایی اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین، هم وظیفه ماست، هم علاقمندیم و هم ضروری است لذا برنامه درسی باید متناسب با برنامه سند تحول باشد و این اولین استراتژی ماست.
 
وی گفت: استراتژی دوم ما تهیه بسته‌های تحولی است؛ اینکه از درون سند، اهدافی دست یافتنی در زمان کوتاه و قابل اجرا هستند و تحقق آن شوق انگیز است باید نسبت به انجام آن اقدام شود.
 
برای ایجاد گفتمان در سند نیازمند فهم مشترک هستیم
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای ایجاد گفتمان در خصوص سند تحول باید فهم روشنی را به وجود بیاوریم به طوری که الهام بخش باشد بنابراین مواردی را از سند تحول اجرا کنیم که برای خانواده و جامعه معنادار باشد و مشارکت‌پذیر باشد و شیرینی‌اش برای جامعه مشهود باشد. 
 
وی گفت: اهدافی را در سند تحول دنبال کنیم که بتواند با همین امکانات قابل دست یافتن باشد، لذا اجرای قسمتی از سند نیازمند ارائه بسته است و بسته مذکور باید نقش عوامل خانواده، محتوا و... را در خود مشخص کند.
 
 مدیری توانمند است که بتواند خلق نتیجه کند
 
حاجی میرزایی گفت: علی‌رغم گذشت چند سال از اجرای سند، نتوانستیم شیرینی سند را به مخاطبان نشان دهیم، بنابراین ما هر هفته بخشی از وقت مان را برای برنامه‌های سند می‌گذاریم و دنبال خلاقییت و خلق نتیجه قابل مشاهده برای جامعه هستیم.
 
وی افزود: مدیری توانمند است که بتواند خلق نتیجه کند چنانکه در دنیا می‌بینیم به خلق نتیجه اهمیت می‌دهند؛ بنابراین در ارزیابی‌های استانی روی خلق نتیجه حساس هستیم.
 
 تهیه و ارائه چهار بسته اجرایی در قالب سند تحول به مدارس
 
وزیر آموزش و پرورش از تهیه چهار بسته اجرایی در راستای تحقق سند تحول خبر داد و اظهار کرد: هرچند تاکنون چهار بسته تهیه و ارایه کردیم، اما در عین حال استان‌ها می‌توانند خلاقیت‌های استانی را به بسته‌ها اضافه کنند.
 
وی گفت: در این بسته‌ها دنبال کار ملی نیستیم بلکه بیش از اهمیت به گستره کار به کاملیت و نتیجه کار اهمیت می‌دهیم لذا اگر در یک مدرسه یک مورد از سند قابل اجراست همان کار را انجام دهیم.
 
حاجی میرزایی با اشاره به ارائه بسته‌های چهارگانه سند تحول، اظهار کرد: بسته اول، بسته مهارت آموزی است که باید به این هدف برسیم و این ضروری است با تقویت کارآفرینی در دوره اول متوسطه محقق خواهد شد.
 
وی ادامه داد: بسته دوم در مورد مبارزه چاقی و سایر موضوعات بهداشتی است که توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت تهیه و ارائه شده است. همچنین بسته سوم، با موضوع دستیابی به مهارت‌های پایه در معاونت آموزش ابتدایی تهیه و ارائه شده است.
 
 وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه تربیت در سند تحول عنوان کرد: بسته چهارم بحث تربیت که فوق‌العاده مورد توجه است را ارائه می‌کند و در معاونت پرورشی و فرهنگی تهیه شده است و در خصوص اینکه چه چارچوبی برای مهارت‌های تربیتی وجود دارد بحث می‌کند.
 
 وی گفت: در راستای اجرای کامل سند تحول سایر معاونت‌ها نیز باید بسته‌های مناسب را تهیه و برای اجرا به مدارس ارسال کنند.
 
 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *