هنر بازی با صدا توسط بازیگران چگونه انجام میشود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب میشود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که میتوان در آن ایفای نقش در قالب شخصیتهای مختلف را تجربه کرد.
در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب میشود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.
حضور آکوستیکی صوت
صوت به وجود آمده در تمرینهای قبلی به همراه برخورد با اشیا و سطوح پیرامون مورد بررسی قرار دهید. بر فرض یک بار به کنار دیوار رفته و صوت به وجود آورید. زاویههای برخورد صوت به دیوار را تغییر دهید. بار دیگر همین کار را با صندلی چوبی و یا میلهی فلزی و با شیشهی پنجره موجود در کارگاه به آزمایش بگذارید. تفاوتها را به دقت بررسی کنید.
کرشندو و دی کرشندو
در یک قدمی دیوار کارگاه بایستید. صوت به وجود آمده را ایجاد کنید. هدف صوت پس از رسیدن به آوا، برخورد و ملاقاتش با دیوار است. حالا بسیار نرم فاصلهتان را با دیواربه دو قدم برسانید. باز صدا را در همان وضعیت قبل به دیوار برسانید. باید دیوار را درک کنید تا صدای شما در هر مرحله با شدت یکسان به دیوار برخورد کند.
به ملاقات آوای تولید شدهی خودتان با همان نقطهی ثابت از دیوار فکر کنید. برد صدا در هر لحظه و با دورتر شدن فاصلهی شما از دیوار بالا میرود. برای متمرکز شدن بیشتر در این تمرین به تغییری که در بدن و عضلهها پیش میآید و این که کدام عضلهها درگیر هستند فکر کنید.
پاس دادن صوت به یکدیگر
به گروههای دو نفری تقسیم شده و سعی میکنیم در ادامهی تمرین قبل، صوت به وجود آمده را به یکدیگر پاس دهیم. میتوانیم پس از گذشت زمان منطقی به تدریج فاصلهی خود را دور ونزدیک کنیم. حتی میتوانیم با توجه کامل به یکدیگر، در سراسر کارگاه به حرکت درآییم.
در ادامه میتوانیم شدت صوت را بالا و پایین ببریم. در تمرینهای دو نفری از این دست باید به فکر روال منطقی آن باشیم و از انجام هر حرکت باری – به هرجهت، بپرهیزیم و رفتار غیر مترقبه نیزنباید از ما سر بزند.
بازی تغییر شکل صوت
همان تمرین قبل را انجام میدهیم. در لحظهای که اطمینان حاصل کردیم از یکی شدن و ارتباط بالا با همیار خود حالا شکل صوت را تغییر میدهیم و با دستانمان این تغییر شکل را همراهی میکنیم. آن را به همیارمان پاس میدهیم. او ابتدا باید کاملا به تغییر شکلی که به آن دادهایم آگاهی پیدا کند و سپس خود نیز صوت را از شکل فعلی بیرون آورده و به شکلی بر اساس شکل اول تغییر دهد.
در ادامه این تغییر شکلها تداوم پیدا میکند. حتی شبیه به جسمی میشود که ما میتوانیم قدری آن را مورد استفاده قرار دهیم و صدای به وجود آمده از این مجموعه صوت را با عملمان تطبیق دهیم. به عنوان نمونه مسواک و استفادهی از آن وتغییری که در صوت – صدا – آوامان ایجاد میکند.