همه چیز درباره طولانیترین و پرحرف و حدیثترین میانبر تهران_شمال
به گزارش گروه فضای مجازی ، آزادراه تهران- شمال دارای چهار قطعه است که مجموع آن به ۱۲۱ کیلومتر میرسد. قطعه اول از اتوبان همت تقاطع آزادگان تا منطقه دو آب شهرستانک به طول ۳۲ کیلومتر است. این قطعه قرار بود توسط چینیها به بهره برداری برسد و بنا به پیشنهاد دولت اصلاحات در سال ۷۷ این پروژه به چشم بادامیها واگذار شد تا تامین مالی آن را از طریق فاینانس انجام دهند، اما پس از ۱۷ سال معطلی و عدم اجرای تعهدات این شرکت و برخی مشکلات باعث شد بنیاد مستضعفان به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دهد که این پروژه به مهندسان ایرانی واگذار شود. در سال ۹۳ اقدامات برای فسخ قرارداد با چینیها طراحی و در سال ۹۴ مناقصه برگزار شد و بنیاد مستضعفان برنده شد. روزنامه جام جم در گزارشی درباره طولانیترین پروژه راهسازی کشور نوشت:
قطعه یک حدفاصل تهران تا دوآب شهرستانک به طول تقریبی ۳۲ کیلومتر است. این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سهراهی شهرستانک میرسد. اجرای ساخت این قسمت در اولویت بوده، زیرا باعث میشود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج میگذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر شود.
قطعه ۲ حدفاصل دوآب شهرستانک تا پل زنگوله به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر است که در این منطقه تونلهای بلند البرز هریک به طول حدود ۶۴۰۰ متر حضور دارند با اجرای این قسمت، طول مسیر جاده فعلی کرج-چالوس حدود ۵ کیلومتر کوتاهتر خواهد شد.
قطعه ۳ حدفاصل پل زنگوله تا سهراهی دشت نظیر به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است. قطعه سوم آزادراه تهران ــ شمال حدفاصل پل زنگوله ــ سهراهی دشت نظیر، به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و دارای ۹۲ تونل رفت و برگشت به طول ۳۳ کیلومتر و ۵۰۰ متر و ۳۸ پل خواهد بود.
قطعه ۴ حدفاصل سهراهی دشت نظیر تا چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است. قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سهراهی دشت نظیر ــ چالوس به طول حدود ۲۰کیلومتر است که به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمتهای بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که تابستان ۹۴ زیر بار ترافیک رفته است.
معماری و ایمنی راه نشاندهنده توان و دقت بالایی است که برای این پروژه خرج شده و قطعه چهار که چهار سال زیر بار ترافیکی قرار دارد تاکنون تصادف منجر به فوت نداشته است.
به گفته کارشناسان و مسؤولان مزیتهای فراوانی بهویژه دسترسی آسانتر به کناره شمالی کشور، رونق اقتصادی شهرها، توسعه بخش حملونقل، صرفهجویی در مصرف و هزینههای سوخت، پویایی صنعت گردشگری، گسترش مراکز آموزشی، خدماتی و صنعتی شهرهای ساحلی غرب مازندران همراه خواهد داشت.
با بهرهبرداری از آزادراه شمال، اتفاقات زیادی در شهرستانهای منطقه غرب مازندران به وقوع خواهد پیوست که از مهمترین آنها میتوان به پیوستن شهرهای این مناطق به یکدیگر، تغییر در الگوی زندگی، به هم ریختن فضاها و بافتهای اکولوژی شهری اشاره کرد و در پی آن تضادهای فرهنگی، قومیتی و اقتصادی در بافتهای اجتماعی شهرها، ظهور کلانشهرها و نیز دشواری مدیریتی در ارائه خدمات و معضل ترافیک درونشهری اشاره کرد.
در ابتدای کار احداث آزادراه تهران - شمال سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای آن و تعیین مسیر ایراداتی را به این پروژه وارد و با ادامه آن مخالفت کرد؛ اما پس از اینکه پیمانکار آن متعهد شد برای حفظ جنگلها، ۲۵۰ تا ۲۶۰ تونل و تعداد زیادی پل بسازد موافقت سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کرد.
در چند سال گذشته مطالعات دانشگاهی درباره تبعات محیط زیستی پروژه آزادراه تهران- شمال انجامگرفته که این تحقیقات نشان داده اجرای پروژه آزادراه تهران- شمال دارای خسارات محیط زیستی هست، اما میتوان با برنامههای مدیریتی پیامدهای پروژه را کاهش داد.
مسؤولان بنیاد مستضعفان هم میگویند در حین ساخت پروژه تهران-شمال کمترین صدمه به محیط زیست وارد شده است.