جشنواره موسیقی فجر پنجمین شب خود را پشت سر گذاشت/نغمههای سرزمین مادری به روایت رستاک
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، پنجمین شب از اجراهای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تهران در حالی به پایان رسید که ۱۱ هنرمند و گروه موسیقی با مخاطبان خود در شش سالن مروبط به برگزاری مهمترین رویداد موسیقی کشور دیدار کردند و در یکی از این اجراها سفیر لهستان ماچی فائوکفسکی در تالار رودکی به تماشای برنامه گروه کر اردیبهشت نشست.
***نغمههای سرزمین مادری به روایت رستاک
گروه موسیقی رستاک در پنجمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در دو نوبت در تالار وحدت به صحنه رفت و مجموعهای از قطعات محلی و فولکلوریک سراسر ایران و کشورهای همجوار را با روایت خود اجرا کرد.
گروه رستاک در اجرای خود در سی و پنحمین جشنواره موسیقی فجر؛ شامگاه یکشنبه ۲۷ بهمن با انتخاب قطعه کردی " بهاران " بعنوان قطعه آغازین، کنسرت خود در مهمترین رویداد موسیقی آغاز کرد، قطعه آذری "لاله لر" قطعه بعدی رستاک بود که با حرکات موزون اجرا شد.
فرزاد مرادی از اعضای این گروه در بخشی از این کنسرت گفت: از اینکه در بین اجراهای امروز سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گروه رستاک را انتخاب کردید از شما سپاسگذارم؛ در رپرتوار امشب قطعات جدید رستاک را برای نخستین بار در کنار قطعات قدیمی اجرا میکنیم.
مرادی سپس به معرفی قطعهای تازه از این گروه که برگرفته از موسیقی جنوب کرمان بود پرداخت و گفت: این قطعه تلفیقی از موسیقی هرمزگان و جنوب کرمان است که در آن به دنبال تجربه فضاهای فانتزی جدیدی بودیم.
قطعه بعدی "رعنا"، قطعهای از منطقه اشکور گیلان بود که گروه رستاک با همراهی صفرعلی رمضانی نوازنده کمانچه و خواننده، روایت تازهای از ا داستان عشق رعنا را بصورت پرفورمنس برای مخاطبان اجرا کرد.
قطعات بعدی رستاک "بارو بارو" از قطعات معروف موسیقی لرستان و "لیلا در واکن مویوم"از موسیقی محلی خراسان و تربت جام بود.
مرادی پس از اجرای این قطعه با معرفی حامد بلند همت نوازنده این گروه که خود اصالتی خراسانی دارد، گفت: اعضای گروه رستاک در واقع یک خانواده هستند و حامد بلند همت چهار سال است که عضو این گروه شده است و از نوازندگان خوب رستاک است.
این خواننده و نوازنده گروه رستاک سپس به پروژه " در خانه بی مرز" گروه اشاره کرد و گفت: ما در طول ۲۲ سال فعالیت در این گروه نقشه از پیش تعیین شده نداشتیم و تنها در مسیر رشد و شکوفایی گروه کارمان را پیش میبردیم تا اینکه پروژههای ما تنها در مسیر رشد رستاک قرار گرفت.
وی افزوذ: در پروژه در خانه بی مرز، به موسیقی کشورهای اطراف ایران میپردازیم، در این پروژه تاکنون قطعاتی از موسیقی محلی ترکیه و آذربایجان را ساخته ایم و موسیقی افغانستان را هم در دست ساخت داریم. سپس گروه موسیقی رستاک قطعهای از موسیقی محلی کشور آذربایجان را در این کنسرت اجرا کرد.
قطعه بعدی قطعه شاد هله مالی از موسیقی جنوب ایران و موسیقی محلی بوشهر بود که با همخوانی تماشاگران همراه شد.
جینگ و جینگ ساز، قطعهای از قطعات شیرازی بود که در زبان محلی به آن واسونک گفته میشود، قطعه کردی "سوزله" آخرین قطعه این کنسرت بود، اما پس از درخواست تماشاگران قطعه"بارو بارو" بعنوان بیز پیشکش مخاطبان شد.
***گلاب در میلاد
کنسرت امیرعباس گلاب خواننده مطرح پاپ شامگاه ۲۷ بهمن ماه در سالن میلاد برگزار شد.
در پنجمین روز از برگزاری سیوپنجمین جشنواره موسیقی فجر، امیرعباس گلاب در نمایشگاه بینالمللی میلاد طی یک سئانس پذیرای هوادارانش بود و در این کنسرت جدیدترین آثار خود را اجرا کرد. کنسرت امشب گلاب در حالی آغاز شد که به نظر میرسید گلاب برای روز مادر برنامه ویژهای دارد. او پس از اجرای قطعه "دعوا" روز مادر را تبریک گفت و بعد با معرفی پدر و مادرش که در سالن نشسته بودند، قطعه "فرشتهها" را با تمام وجودش به مادر خود و تمام مادران حاضر در سالن تقدیم کرد.
پس از اجرای قطعه "فرشتهها"، امیرعباس گلاب که پیش از این هم در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته، در پاسخ به جوهای موجود برعلیه جشنواره موسیقی فجر که یک عده میگویند معمولاً مخاطبان این اجراها خوب نیستند به هوادارانش گفت علیرغم اینکه هر سال ما را برای اجرا در جشنواره میترسانند، ولی واقعاً جو جشنواره ترسناک نیست و همه دارند با من میخوانند.
یکی از لحظاتی که این روزها در کنسرتهای موسیقی پاپ دیده میشود، لحظه روشن کردن نور گوشیهای همراه است که امیرعباس گلاب هم پیش از خواندن قطعه "بماند" از هواداران خود خواست که با این کار لحظات زیبایی را در سالن به وجود بیاورند.
قطعه "گونه" قطعه بعدی بود که گلاب آن را اجرا کرد و مورد استقبال شدید مخاطبانش قرار گرفت. چیزی که در این قطعه به چشم میخورد همخوانی پُر تکرار مخاطبان این خواننده بود که گلاب در پایان بابت این همراهی از تماشاگران حاضر در سالن تشکر کرد و سپس آهنگ "ساده" را خواند.
این خواننده در ادامه یکی از آهنگهای شاد و پرطرفدار خود به نام "بانو جان" را اجرا کرد که اجرای این قطعه هم با شور و هیجان زیاد مخاطبانش همراه شد. امیرعباس گلاب در پایان بار دیگر قطعه "گونه" را اجرا که این آهنگ حسن ختام کنسرت امشب او بود.
امیرعلی نیکزاد، رهبر ارکستر گروه ماکان یکی از مهمانهای ویژه این کنسرت بود که در پایان امیرعباس گلاب با اشاره به اینکه در سئانس بعدی سالن میلاد گروه ماکان اجرا دارد به شوخی گفت بهتر است که ما زودتر اجرایمان را تمام کنیم تا امیرعلی نیکزاد ما را دعوا نکرده است.
***نوستالژیهای ماکان در جشنواره موسیقی فجر
نمایشگاه بینالمللی میلاد شب گذشته در ادامه اجراهای مربوط به این سالن میزبان گروه ماکان بود.
این کنسرت سومین اجرای گروه ماکان در قالب جشنواره موسیقی فجر بود. پس از لحظاتی رهام هادیان و امیر مقاره دو خواننده گروه "ماکان" با استایل متفاوت نسبت به همیشه که تیپ کاملاً مشکی بود وارد صحنه شدند و گروه نوازندگان هم با رهبری امیرمیلاد نیکزاد این دو خواننده را همراهی کردند. آنها برای شروع آهنگ "نرو" را اجرا کردند تا نوید یک شب پر هیجان را به مخاطبان خود بدهند.
در ادامه قطعه "دیوونه بازی" یکی از قطعاتی بود که ماکان بند پس از مدتها در کنسرت خود اجرا کرد و مخاطبان را به وجد آورد. "کام" نام قطعه بعدی بود که برای اولین بار توسط ماکان بند در کنسرتها اجرا میشد. اجرای این قطعه و قطعه احساسی "این خیابونا" باعث شد که میزان رضایت مخاطبان حاضر در سالن بالا برود.
"دلمو دزدید"، "عاشق که میشی"، "احساسی میشم اگه" و "ناخدا" دیگر آهنگهایی بودند که در این کنسرت اجرا شدند.
در بخشی از این کنسرت، امیر مقاره از پخش آهنگ جدید "دلمو دزدید" در عید نوروز خبر داد که رهام هادیان به شوخی در واکنش به این خبر به هواداران گفت که با این تشویقها بعید میدانم عید هم پخش شود.