۲۰ زبان در کشور وجود دارد و یک کتاب
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، رضا مراد صحرایی عضور هیات علمی دانشگاه علامه طلاطبایی در نشست علمی نقد کتاب درسی فارسی دوره اول ابتدایی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی اظهار داشت: نقد از افول حرکتهای علمی جلوگیری میکند. نقد کردن مزایای فراوانی دارد و کار مهمی است چرا که با کودکانی سرو کار داریم که آینده مارا نیز رقم میزنند.
وی با بیان اینکه در حوزه تالیف کتابهای درسی پیشرفتهای خوبی حاصل شده است، افزود: با توجه به اینکه نگاه ما به آینده است، باید کتابهای درسی را نقد کرد تا پیشرفتهای بیشتری در این موضوع حاصل شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در باره اهمیت بحث خواندن و نوشتن خاطر نشان کرد: اگر روزی بگویند به هر دلیلی درسهای موجود در دوره ابتدایی را به دو درس کاهش داد، کتاب فارسی یعنی خواندن و نوشتن کتب الزامی است.
وی با اشاره به اینکه خواندن برابر با اندیشیدن است، گفت: به خواندن در کتب درسی به عنوان یک مهارت نگاه نمیشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: نظریههای بسیاری در دنیا برای آموزش زبان فارسی وجود دارد، اما نویسندگان و برنامه ریزان با نظریههای خواندن در زبان آشنا نیستند.
صحرایی خواندن را مسئلهای روان شناختی و جامعه شناختی دانست و گفت: مشکل کتب درسی کشور نداشتن نظریه است، نظریه میتواند جهت را برای مولفان مشخص کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ایران تنها کشور چند زبانه جهان نیست، عنوان کرد: کشور ما یک آزمایشگاه زبان است، در این کشور ۲۰ زبان برای قومیتها وجود دارد، اما کتاب تدریس شده در مدارس برای تمام این دانش آموزان همه اقوام یکی است.
مراد صحرایی تاکید کرد: هیچ نظریهای این موضوع را تایید نمیکند که دانش آموزان نوشتن و زبان آموزی را با هم تجربه کنند، زبان باید پیش از سواد آموزی آموخته شود، در کتب درسی تمایز میان زبان و سواد نادیده گرفته شده است.
وی در ادامه افزود: پیامد منفی نداشتن نظریه در کتب درسی را هم نادیده گرفتن تمایز زبان و ادبیات مشخص میشود، همواره در کتب درسی نادیده گرفته میشود که ابتدا باید بار زبانی یک نشانه ادبی درک شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد آیت که نباید از تهران یک کتاب برای دانش آموزان تمام کشور نوشته شود، برنامه درسی باید موقعیتی، متن محور، مهارت محور، مذاکرهای باشد و کتاب درسی باید محوریت خود را مشخص کند.
مراد صحرایی ادامه داد: نقدهای کتابهای درسی از معلمان شنیده میشود، اما اجرایی نمیشود، باید رابطه بین مولف، معلم و زبان آموز باید رعایت شود.