وضعیت بازار خودرو در ایام پایانی سال ۹۸/ راهکار کاهش قیمت خودرو چیست؟
امیرحسن کاکایی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد اظهار کرد: تحرکاتی که در بازار خودرو در حال صورت گرفتن است در حد بازار سرمایه است و در حد بازار کالا نیست و این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: در حالی که اکثر شرکتهای صنعتی کشور زیانده هستند، اما ارزش سهام آنها در حال بالا رفتن است و علت آن وجود یکسری مسائل اقتصاد کلان است، شبیه هم این اروند در بخش خودرو نیز در حال اتفاق افتادن است.
وی گفت: در حال حاضر یک بازار سرمایهای وجود دارد که نگران آینده است و ترجیح میدهد هر چه سریعتر پولی را که در اختیار دارد تبدیل به کالا (خودرو) کند هر چقدر تقاضا برای این موضوع بالاتر برود قیمت افزایش مییابد.
کاکایی ادامه داد: برخلاف گذشته هر چه قدر قیمت پراید افزایش مییابد تقاضا برای خرید آن نیز افزایش مییابد این رویه درست برعکس بازار کالای مصرفی است.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: بازیگران بازار خودرو عوامل افزایش قیمت را به خوبی میدانند در حال حاضر صنعت خودرو در حداکثر ظرفیت تولید قرار دارد و یک بازیگر فعال در این حوزه به خوبی این موضوع را میداند و هر چه دولتمردان وعده افزایش عرضه میدهند میداند که این قابلیت حداقل طی دو تا سه ماه آینده وجود ندارد.
وی با بیان اینکه زمانی که ارزش پول ملی کاهش مییابد قیمت هر کالایی که به وسیله آن خرید و فروش میشود افزایش مییابد تاکید کرد: در حال حاضر هیچ راه حل سریع و کوتاه مدتی برای مدیریت بازار وجود ندارد و هرگونه دخالت دولت موجب واکنش بیشتر بازار میشود.
کاکایی با بیان اینکه سیاستهایی که سیاستمداران طی ۲ سال اخیر اجرا کردند موجب بهم ریختگی بازار شد، افزود: طی این مدت تمرکز سیاستمداران بر کنترل بازار بود و به ازای آن ضربات مهلکی به صنعت خودرو زدند که منجر به زیان چندین هزار میلیاردی صنعت خودرو شد و این صنعت تبدیل به یک صنعت زیانده شد، از طرفی وعده ثبات قیمت دادند و همزمان خودروسازی و بازار را با هم نابود کردند.
وی با اشاره به اینکه این مسیر خطا به راحتی به مسیر اصلی بر نمیگردد ادامه داد: این موضوع یک راه حل میان مدت دارد و آن این است که توجه دولت از بازار به تولید بر گردد، قیمت خودروساز آزاد شود حتی به بهای بیشتر شدن قیمت پراید که در بازار فعلی هم در حال اتفاق افتادن است، هر اتفاقی برای قیمتها بیفتد درآمد آن به صنعت خودرو میرود و چرخ صنعت به گردش در میآید و صنعتی را خواهیم داشت که در حال رشد و برطرف کرن مشکلات آن است.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: اگر اجازه دهیم صنعت خودرو نفس بکشد در کوتاه مدت شاید قیمت افزایش یابد، اما در بلند مدت با یک صنعت بالنده خودرو روبه رو خواهیم بود که در صورت سود دهی در سیستم مولد قرار میگیرد و تحت کنترل است، اما در وضعیت فعلی همه سودها به جیب دلالان و بخش ناپیدا اقتصاد میرود و کنترلی روی آن نیست.
وی گفت: با آزاد شدن قیمت ها، دلالان از صحنه خارج میشوند، تولید تقویت شده و میتوان بازار را کنترل کرد.