انتقادات به نظام دوری سه ساله اول ابتدایی/نمی توان در تربیت نسخه واحد پیچید
حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره نظام دوری سه ساله اول ابتدایی که در سند تحول آورده شده و انتقادات پیرامون آن و همچنین سازوکار اجرایی آن توضیحاتی ارائه داد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در ادامه بیان کرد: در سند تحول آمده است که سه سال اول ابتدایی نظام دوری اجرا شود یعنی معلمی که امسال کلاس اول را تدریس میکند برای همان دانش آموزان سال بعد کلاس دوم را تدریس کند و سال بعد نیز معلم کلاس سوم همان دانش آموزان شود.
ذوعلم در ادامه با بیان اینکه برخی از معلمان با تجربه این نظام دوری را بنا به دلایلی تائید نمیکنند افزود: بسیاری از معلمان به این شیوه انتقاد دارند. در واقع آنچه مهم است این است که معلم چقدر با دانش آموز انس بگیرد، ولی اگر یک یا چند دانش آموز با معلم خود انس نگیرند ۳ سال باید با همین معلم به کلاسهای بعد بروند و زجر بکشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: انتقاد دوم به نظام دوری برای خود معلم است. وقتی معلم یک سال با چند دانش آموز باشد برایش تازگی دارد، ولی وقتی معلم ۳ سال را با همین دانش آموزان سپری کند برایش جذابیتی ندارد.
نمیتوانیم توانمندیها را در این نظام یکسان توزیع کنیم
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه گفت: انتقاد سوم درباره نظام دوری این است که ما نمیتوانیم توانمندیها را در این نظام یکسان توزیع کنیم. مثلا در دبستان که سه پایه اول وجود دارد و معلمان آنها هم توانمدیهای مختلفی دارند و یکی از آنها قوی و دیگری ضعیف است باعث میشود که ۳ سال دانش آموزان یک کلاس از معلم قوی استفاده کنند و دانش آموزان کلاس دیگر از معلم ضعیف استفاده کنند.
ذوعلم در ادامه تاکید کرد: نمیشود در امور تربیت نسخه واحد داد چرا که هویت و دورههای تحصیلی خیلی موضوع مهمی است.