بازتاب پیشرفت ایران در حوزه سوادآموزی و آموزش عالی
سوادآموزی و آموزش عالی در دهههای اخیر در ایران رشد قابل ملاحظهای داشته که به تایید مراکز غربی نیز رسیده است.
خبرگزاری میزان -
تغییرات اساسی در ساختار سوادآموزی و آموزش در ایران در سالهای اخیر از تحولات عمده در این عرصه خبر میدهد. براساس آخرین آمار داخلی از میزان باسوادی در ایران، میزان باسوادی در کشورمان در سال ۱۳۹۵ به ۹۴.۷ درصد رسیده است.
پایگاه موسسه «هوور» با اشاره به افزایش نرخ باسوادی در ایران در چند دهه اخیر به مقایسه وضعیت این شاخص در دهه ۱۹۶۰ و دهه اخیر پرداخته و نوشته است: «میزان باسوادی در ایران در دهه ۱۹۶۰ حدود ۲۰ درصد و در دهه جاری چیزی حدود ۸۶ درصد است.»
در ادامه یادداشت این موسسه آمده است: «حوزه آموزش عالی در ایران نیز در سالها و دهههای اخیر تغییرات قابل ملاحظه مثبتی را شاهد بوده و تعداد دانشگاهها و دانشکدهها در ایران به طرز چشمگیری افزایش یافته است. تنها سه دهه پس از سال ۱۹۹۰ ظرفیت دانشگاههای ایران از کمتر از نیم میلیون نفر به حدود ۴.۵ میلیون نفر افزایش یافت.»
نکته قابل تامل در حوزه تحصیلات دانشگاهی در ایران این است که تقریبا ۴۰ درصد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی به تحصیلات خود در مقاطع بالاتر ادامه میدهند. افزایش قابل ملاحظه سهم زنان در کرسیهای دانشگاهی نیز از دیگر نکات مهم در آمارهای منتشر شده از شاخصهای مختلف در حوزه تحصلات دانشگاهی در ایران است. شمار بالای دانشجویان مشغول به تحصیل در رشتههای مهندسی در ایران سبب شده کشورمان پس از چین، هند، آمریکا و روسیه در رتبه پنجم جهانی قرار بگیرد.
تعداد نشریات پژوهشی به موازات افزایش شمار دانشگاهها و دانشجویان در ایران رشد داشته و در دو دهه گذشته پنجاه برابر شده است.
انستیتوی کانادایی «Science-Metrix» نیز نرخ رشد علمی ایران را در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ برابر سرعت جهانی تولید علم اعلام کرد.
«Scimago Journal» که ایران را در سال ۱۹۹۶ در حوزه تولید مستندات علمی در رتبه ۵۲ قرار داده بود، در سال ۲۰۱۷ ایران را بالاتر از دانمارک، سوئیس، هلند، سوئد و اتریش در جایگاه ۱۵ نشاند.
براساس بررسیهای پایگاه مذکور، ایران در منطقه غرب آسیا نیز در زمینه چاپ مقالات علمی معتبر در رده نخست قرار گرفت و فاصله زیاد خود را با کشور دوم یعنی ترکیه حفظ کرد.
به گزارش گروه بین الملل ؛ حوزه سوادآموزی در ایران در سالهای اخیر به ویژه در چهار دهه گذشته شاهد سیری صعودی بوده و سبب شد تا نرخ بیسوادی در کشورمان به میزان قابل ملاحظهای کاهش یابد.
تغییرات اساسی در ساختار سوادآموزی و آموزش در ایران در سالهای اخیر از تحولات عمده در این عرصه خبر میدهد. براساس آخرین آمار داخلی از میزان باسوادی در ایران، میزان باسوادی در کشورمان در سال ۱۳۹۵ به ۹۴.۷ درصد رسیده است.
پایگاه موسسه «هوور» با اشاره به افزایش نرخ باسوادی در ایران در چند دهه اخیر به مقایسه وضعیت این شاخص در دهه ۱۹۶۰ و دهه اخیر پرداخته و نوشته است: «میزان باسوادی در ایران در دهه ۱۹۶۰ حدود ۲۰ درصد و در دهه جاری چیزی حدود ۸۶ درصد است.»
در ادامه یادداشت این موسسه آمده است: «حوزه آموزش عالی در ایران نیز در سالها و دهههای اخیر تغییرات قابل ملاحظه مثبتی را شاهد بوده و تعداد دانشگاهها و دانشکدهها در ایران به طرز چشمگیری افزایش یافته است. تنها سه دهه پس از سال ۱۹۹۰ ظرفیت دانشگاههای ایران از کمتر از نیم میلیون نفر به حدود ۴.۵ میلیون نفر افزایش یافت.»
نکته قابل تامل در حوزه تحصیلات دانشگاهی در ایران این است که تقریبا ۴۰ درصد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی به تحصیلات خود در مقاطع بالاتر ادامه میدهند. افزایش قابل ملاحظه سهم زنان در کرسیهای دانشگاهی نیز از دیگر نکات مهم در آمارهای منتشر شده از شاخصهای مختلف در حوزه تحصلات دانشگاهی در ایران است. شمار بالای دانشجویان مشغول به تحصیل در رشتههای مهندسی در ایران سبب شده کشورمان پس از چین، هند، آمریکا و روسیه در رتبه پنجم جهانی قرار بگیرد.
تعداد نشریات پژوهشی به موازات افزایش شمار دانشگاهها و دانشجویان در ایران رشد داشته و در دو دهه گذشته پنجاه برابر شده است.
ایران در دهههای اخیر در زمینه ثبت اختراع نیز جهش قابل ملاحظهای داشته است. براساس اعلام بانک جهانی، ایران در زمینه ثبت اختراعات تا سال ۱۹۷۰ در جایگاه ۳۸ قرار داشت. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۱۶ موفق شد بر سکوی هفتم بایستد.
انستیتوی کانادایی «Science-Metrix» نیز نرخ رشد علمی ایران را در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ برابر سرعت جهانی تولید علم اعلام کرد.
«Scimago Journal» که ایران را در سال ۱۹۹۶ در حوزه تولید مستندات علمی در رتبه ۵۲ قرار داده بود، در سال ۲۰۱۷ ایران را بالاتر از دانمارک، سوئیس، هلند، سوئد و اتریش در جایگاه ۱۵ نشاند.
براساس بررسیهای پایگاه مذکور، ایران در منطقه غرب آسیا نیز در زمینه چاپ مقالات علمی معتبر در رده نخست قرار گرفت و فاصله زیاد خود را با کشور دوم یعنی ترکیه حفظ کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *