ما را از کرونا نترسانید!
به گزارش گروه فضای مجازی ، برای کم اهمیت شدن موضوع مرگ در حوادث رانندگی در میان مردم و البته مسئولان، میتوان این مساله را از منظری دیگر هم بررسی کرد، این روزها موج کرونا ویروس، سراسر جهان را فراگرفته و اکثر کشورهای جهان و نیز سازمان بهداشت جهانی شرایط اضطرار اعلام کردهاند، بیماری که متاسفانه تاکنون منجر به مرگ ۳۰۴نفر شده است.
اما بد نیست یادآوری کنیم که اگر زمان شیوع ویروس کرونا و جهانی شدن نگرانی پیرامون آن را مربوط به دو هفته قبل بدانیم و متوسط مرگ روزانه ۵۰ نفر در کشور را هم مدنظر قرار دهیم، به عدد ۷۰۰ خواهیم رسید، یعنی طی این مدت ۷۰۰ نفر در ایران فقط در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند.
آمار جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی در یک دهه گذشته به قدری هولناک است که اگر تنها تعداد کشتهشدگان را با ظرفیت ورزشگاه صدهزار نفری آزادی مقایسه کنیم، معادل دوباره پرشدن کامل ظرفیت این ورزشگاه است، یا اگر شمار قربانیان در ۱۰ سال اخیر را تقسیم بر تعداد روزهای این سالها بکنیم، به عدد متوسط ۵۵ قربانی حوادث رانندگی در هر روز میرسیم. اما بهنظر میرسد شنیدن هر روزه خبر کشته شدن افراد در حوادث رانندگی به قدری برایمان عادی شده که به سادگی از کنارش میگذریم، موضوعی که سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز به آن پرداخته و درباره آن گفته بود: متاسفانه انگار شنیدن خبر تصادفات رانندگی عادی شده است، در حالی که نباید اینطور باشد، گوش ما نباید به شنیدن خبر فوتها در تصادفات عادت کند، نباید ۴۰، ۵۰ و ۶۰ کشته تصادفات در هر روز برای ما عادی شود و همه باید تلاش کنند تا جلوی این آمار گرفته شود.
آمارها بسیار هولناک اند وهرطور که به آن نگاه کنیم بسیار تکاندهنده، اما گویا به شنیدن خبرهای مرگ و میر تصادفات عادت کردهایم و چندان دغدغهای برای کاهش آن وجود ندارد، موضوعی که رییس پلیس راهور ناجا نیز آن را تایید کرده و میگوید: «دولت باید تکلیف دستگاههای مسئول در حوزه ترافیک را روشن کرده و برای کاهش آمار تلفات و مصدومان منابعی را پیشبینی کند. باید این دغدغه در تمام دستگاهها ایجاد شود، در حوزه ترافیک و تصادفات رانندگی ۳۳ دستگاه دارای مسئولیت و وظیفه هستند و باید کاهش آمار تلفات و تصادفات به دغدغه تمام این دستگاهها بدل شود و آنان اقداماتی را که قانون برایشان تکلیف کرده، انجام دهند.»
سردار هادیانفر گرچه به اسامی ۳۳ دستگاه دارای مسولیت اشارهای نکرده است، اما بررسی دیگر اظهارات وی و فرماندهان ارشد نیروی انتظامی و پلیس راهور نشان میدهد که وزارت مسکن، راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شهرداریها، وزارت صنعت و معدن و تجارت و ... از جمله مهمترین این دستگاهها هستند و باید پرسید که تاکنون برای کاهش آمار قربانیان کالسکه آتشین چه کردهاند؟